تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۷۲۵۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در آستانه نشست کمیته مدیریت بازار وزارت صمت برای زنجیره فولاد؛

جزییات جلسه امروز کمیته مدیریت بازار وزارت صمت چیست؟ / دولت باید به فکر فعال سازی کارخانه‌های تعطیل شده باشد

‌می‌متالز - دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران گفت: بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ آهن در بورس کالا در دستور کار جلسه امروز کمیته مدیریت بازار وزارت صمت قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده درباره این جلسه و محور‌های نشست بازنگری وزارت صمت درباره فرمول قیمت پایه شمش فولاد و محصولات فولادی افزود: این نشست به منظور بررسی موضوع مرتبط با کسب و کار زنجیره فولاد که بخشی از ان به قیمت گذاری و بخش دیگر آن به تعادل زنجیره برمی گردد، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط سخت و دشوار صنعت فولاد در بازار‌های جهانی ادامه داد: از یکسو در بازار داخلی شرایط مناسبی برای کسب و کار زنجیره فولاد فراهم نیست و از سوی دیگر وضعیت بازار جهانی با اجرای سیاست دامپینگ روسیه و ورود شمش با قیمت پایین به سمتی پیش می‌رود که شرایط صادرات تمامی محصولات فولادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد و سخت‌تر می‌کند.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: شرایط دشوار جهانی، وضع فروش و قیمت تمام شده محصولات زنجیره فولاد را به هم نزدیک و شرایط تولید کنندگان جهان را سخت کرده است و برای ایران که ذخیره بزرگی از انباشته‌های بزرگ گندله دارد برگزاری نشست‌های مدیریت بازار را ضروری‌تر و عبور از این شرایط را آسانتر خواهد کرد.

عسکرزاده با اشاره به تعطیلی ده‌ها واحد گندله سازی در کشور گفت: وزارت صمت به همراه تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در زنجیره با برپایی این نشست‌ها و مدیریت بازار باید مانع از تعطیلی واحد‌های گندله سازی شوند، زیرا تعطیلی واحد‌های گندله سازی آسیب زیادی به اقتصاد کشور خواهد زد و عدم فعالیتشان به رکود اقتصادی کشور دامن خواهد زد.

وی ایجاد تعادل بین زنجیره فولاد را مهمترین محور گفتگوی این نشست‌ها دانست و افزود: دولت باید واحد‌های تعطیل شده را فعال کند، زیرا با تعطیلی این واحد‌ها عملا تعادل تولید در محصولات پایین دست زنجیره یعنی گندله و کنسانتره برهم خورده است در حالیکه قبلا این تعادل برقرار شده بود و با تعطیلی واحد‌های تولید گندله سازی و ظرفیت مازاد گندله، در آینده نزدیک تعطیلی به بخش کنسانتره هم کشیده خواهد شد.

این فعال معدنی داد: با توجه به شرایط دشوار و سخت جهانی بازار محصولات فولادی، دولت‌ها (نه فقط ایران) باید برنامه ریزی ویژه‌ای تدوین و تبیین کنند تا بتوانند از این شرایط بحرانی با کمترین آسیب خارج شوند.

عسکرزاده تصریح کرد: بازار محصولات فولادی در کشور در حال حاضر نه به لحاظ قیمتی و نه به لحاظ مقداری در تعادل نیست که این عدم تعادل شرایط را سخت‌تر می‌کند و حتما باید دولت برنامه مشخص و مدونی برای عبور از این بحران تدوین کند و یا داشته باشد و حتی اگر قرار باشد برای عبور از بحران ورود نکند حتما بایستی با برنامه ورود نکند و درخواست تشکل‌های و بخش‌های فعال در زنجیره فولاد این است که دولت با نگاه مدیریت بازار در نقش یک حکمران خوب در زنجیره اهن و فولاد بازی کند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده