تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۷۲۶۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ضرورت اهتمام وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در برخورد با لوازم یدکی قاچاق

‌می‌متالز - بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق سالانه در سال‌های اخیر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود، در این راستا مردم مطالبه دارند برخورد جدی با کالای قاچاق هرچه بیشتر در دستور کار دولت باشد.

به گزارش می‌متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از آغاز نخستین روز‌های کاری سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که از ۱۴ فروردین طرح جمع‌آوری باتری و کمک فنر‌های قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز می‌شود.

با وجود اظهارات صریح وزیر صمت مبنی بر آغاز برخورد قاطع با کالای قاچاق در گروه‎ کالایی لوازم یدکی از ۱۴ فروردین سال جاری، اما تاکنون برخورد جدی با لوازم یدکی قاچاق از سمت وزارت صمت دیده نشده است؛ از قرار معلوم، مسئولان این وزارتخانه با طرح دلایلی همچون عدم تکمیل شناسه‌گذاری کالا به دنبال تعویق طرح‌های ملی مبارزه با قاچاق هستند.

‌درسال جاری امیر محمد پرهام، مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره حجم انبوه لوازم یدکی قاچاق در کشور گفته بود: «بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی، بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم یدکی خودرو، تقلبی و غیر استاندارد است»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا: فعلا صبر می‌کنیم‌

در این‌باره، حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره تأخیر در اجرای طرح مبارزه با قاچاق در حوزه لوازم یدکی توسط وزارت صمت گفت: جدیت و اراده‌ای که وزارت صمت در حال حاضر در این رابطه دارد، نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی داشته است.

دهقانی‌نیا افزود: وزارت صمت، برخی از تولیدکنندگان لوازم یدکی که تاکنون تعلل کرده و کالای خود را شناسه‌دار نکرده‌اند را در زمره تولیدکنندگان شناسه‌دار قرار داده است؛ از همین رو، این تعویق در برخورد‌ها جهت جدیت بیشتر در کار و شفاف شدن اعضای فعال این گروه کالایی است تا مطمئن شویم تمام تولیدکنندگان شناسه کالا درج کرده‌اند، بنابراین تا مهرماه نیز برای برخورد با قاچاق صبر خواهیم کرد.

رسانه‌ها آمار تجمیعی قاچاق را چگونه دریافت کنند؟

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: برنامه‌های قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص لوازم خانگی و پوشاک پابرجاست و اینگونه نیست که گفته شود در حال حاضر تنها این کالا در اولویت قرار دارد؛ از طرفی در گذشته زیرساخت و ابزار لازم برای تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق در سطح عرضه و سایر گلوگاه‌ها وجود نداشت، ولی در حال حاضر، با اقدامات انجام شده نظیر تکمیل طرح شناسه کالا در برخی گروه‌های کالایی این موضوع امکان‌پذیر است.

دهقانی‌نیا در رابطه با برخورد در سطح عرضه در خصوص سایر کالا‌ها به غیر از لوازم یدکی نیز گفت: در حال حاضر ضابطان در محل‌های عرضه و گلوگاه‌های حمل در حال شناسایی و برخورد با کالا‌های قاچاق هستند و کشفیات خود را به صورت ماهانه اعلام می‌کنند؛ ولی در مقطع زمانی فعلی، بیشتر برخورد‌های این ستاد با گروه کالایی لوازم یدکی در رسانه‌ها پررنگ شده است.

وی ادامه داد: میزان آمار کشفیات و برخورد‌ها توسط اداره آمار و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق ارائه می‌شود و رسانه‌ها می‌توانند این آمار را از دفتر فناوری اطلاعات این ستاد دریافت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نوع برخورد هوشمندانه در سطح عرضه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: اگر برخورد با قاچاق در سطح عرضه تنها برحسب تصادف صورت گیرد، ممکن است حتی به اشتباه با کالای داخلی برخورد شود یا به هر علت دیگری صاحبان کالای مکشوفه در انتها توسط دستگاه قضا حکم برائت دریافت کند.

میزان قاچاق سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار

پیش از نیز مسئولان وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در برخی گروه‌های کالایی نظیر لوازم خانگی، دخانیات و پوشاک، وعده برخورد قاطع با کالای قاچاق در همه سطوح از جمله مبادی ورودی، حمل، انبارش و به ویژه در سطح عرضه داده بودند، اما شواهد نشان می‌دهد، بیشتر اقدامات انجام شده مقطعی بوده و با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده است.

بر اساس اعلام مسئولان ستاد، میزان قاچاق سالانه در سال‌های اخیر چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ در این راستا مردم مطالبه دارند برخورد جدی با کالای قاچاق هرچه بیشتر در دستور کار دولت باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده