تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۲۹۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اجرای صحیح طرح شناسه کالا منوط به شناسنامه دار کردن تولیدکنندگان لوازم یدکی است

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران افزایش لجام گسیخته قیمت قطعات را از مهم‌ترین معضلات بازار لوازم یدکی دانست و گفت: رشد نرخ ارز و به تبع افزایش قیمت قطعات تقاضا برای عرضه کالا‌های ارزان قیمت را افزایش و زمینه را برای عرضه کالا‌های تقلبی و بی کیفیت فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران افزایش لجام گسیخته قیمت قطعات را از مهم‌ترین معضلات بازار لوازم یدکی دانست و گفت: رشد نرخ ارز و به تبع افزایش قیمت قطعات تقاضا برای عرضه کالا‌های ارزان قیمت را افزایش و زمینه را برای عرضه کالا‌های تقلبی و بی کیفیت فراهم کرده است.

سید احمد حسینی اظهار داشت: ایجاد چالش‌ها در بازار لوازم یدکی متاثر از مجموعه عواملی است که کنترل بسیاری از آن‌ها از اختیار اتحادیه خارج بوده و اگر به موقع در رفع آن علل نکوشیم خروجی نتیجه مثبتی نخواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات اتحادیه متبوع خود برای نظارت بر بازار لوازم یدکی عنوان کرد: در واقع اتحادیه پل ارتباطی میان مردم و نهاد‌های بالادستی و نظارتی است و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های مصرف کنندگان در بازار لوازم یدکی افزایش لجام گسیخته قیمت قطعات است چراکه با رشد نرخ ارز به تبع قیمت قطعات افزایش و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها تقاضا برای عرضه کالا‌های ارزان قیمت را چه در حوزه قطعات یدکی و چه سایر بخش‌ها افزایش داده و زمینه را برای عرضه کالا‌های تقلبی و بی کیفیت فراهم می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران عدم تناسب جرم و مجازات‌ها در نقل علایم تجاری را از دیگر علل رشد قطعات تقلبی در بازار عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه مطابق با قانون حداکثر جرایم مندرج در این حوزه ۵ میلیون تومان است افراد سودجو با آسودگی خاطر بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد و علیرغم اینکه بار‌ها به قوای سه گانه کشور در رابطه با عدم تناسب جرم و مجازات‌ها در نقل علایم تجاری و مبارزه با کالا‌های تقلبی هشدار داده ایم، اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ایم.

حسینی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها در بازار لوازم یدکی که منجر به رشد قطعات تقلبی شده است رواج فعالیت‌های تجاری غیرمجاز در واحد‌های با کاربری مسکونی در منطقه ۱۲ شهرداری تهران است و متاسفانه اتحادیه از هیچ قدرت قهری برای نظارت بر این واحد‌های غیرمجاز برخوردار نیست. به همین دلیل خواستار ورود نیرو انتظامی و پلیس اماکن به این واحد‌ها شدیم که نهاد‌های نظارتی نیز می‌گویند، چون این واحد‌ها مسکونی هستند اجازه ورود نداریم و مکاتباتی که با ده سازمان دولتی در رابطه با این مساله داشتیم بی پاسخ مانده است.

وی ادامه داد: همچنین با طرح این موضوع در ستاد ویژه لوازم یدکی سازمان صمت استان تهران مقرر شد کارگروهی تشکیل و با مراجعه به مناطق شناسایی شده به واحد‌های تولید کننده غیرمجاز و فاقد پروانه برای شناسنامه دار شدن اخطار داده شده و با واحد‌های توزیع کننده قطعات تقلبی نیز برخورد شود.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اذعان داشت: یکی دیگر از مواردی که به صورت مستمر از سوی اتحادیه پیگیری شده ضرورت شناسنامه دار شدن تولیدکنندگان صنفی با هدف حذف تولیدکنندگان زیر پله‌ای است که خوشبختانه ساماندهی آن‌ها از سوی اتحادیه انجام شده و برای تولیدکنندگان مجاز پروانه کسب صادر شده است. در همین راستا تفاهم نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی برای اعطای زمین به تولیدکنندگان در شهرک صنعتی قرچک ورامین با قیمت مصوب دولتی منعقد کرده ایم.

حسینی با اشاره به بازرسی‌های دوره‌ای اتحادیه برای حذف قطعات تقلبی از بازار اضافه کرد: کمیسیون بازرسی و بازرسان اتحادیه به صورت مستمر به شکایات مصرف کنندگان در سطح شهر تهران رسیدگی کرده و روابط عمومی اتحادیه نیز تمام وقت آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی و پیگیری آن‌ها است.

وی در خصوص تاثیر طرح درج شناسه کالا بر حذف قطعات تقلبی از بازار اظهار داشت: این قانون صرف نظر از ایراداتی که دارد قانون قابل قبولی است، اما در شیوه اجرا مشکلاتی دارد که علیرغم تذکرات مکرر اتحادیه به وزارت صمت، اما همچنان شیوه اجرای فعلی در بسیاری از حوزه‌ها مورد تایید ما نیست و اهداف قانون گذار که ساماندهی بازار لوازم یدکی است را محقق نخواهد کرد چراکه این طرح خود در برخی موارد موجب فرصت طلبی افراد سودجو از شرایط قانونی این طرح شده و علیرغم اینکه این موضوع را به وزارت صمت اعلام کردیم، اما تا کنون ترتیب اثر داده نشده است.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پایان خاطرنشان کرد: یکی از زیرساخت‌های لازم برای اجرای صحیح طرح شناسه کالا شناسنامه دار کردن تولیدکنندگان صنفی است که بسیار تاثیرگذار بوده، اما در برخی بخش‌ها هنوز به اجرا در نیامده و امیدواریم هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده