تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۷۳۰۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن – دوشنبه ۱۴ شهریور؛

فرکانس‌های جزئی افزایش قیمت در برخی بخش‌های بازار آهن

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن امروز، چهاردهم شهریور ۱۴۰۱ از افزایش فرکانس‌های رشد قیمت در بازار آهن حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آهن امروز، چهاردهم شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، با اندکی عقب نشینی به کانال ۲۹ هزار تومان برگشت و تا این لحظه با نرخ ۲۹ هزار ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

امروز در حالی که چند ماه پیش شاهد نزدیک شدن نرخ یورو و دلار بودیم، واحد پول رایج اروپا تا ۰٫۷ درصد کاهش به ۹۸٫۸۰ سنت آمریکا رسید که ضعیف‌ترین نرخ از سال ۲۰۰۲ است.

این افت شدید از احتمال بحران انرژی در این منطقه نشات می‌گیرد، پس از آن که شرکت گازپروم دولتی روسیه روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم را به طور نامحدود متوقف خواهد کرد، کشور‌های اروپایی به ریاست آلمان در آخر هفته اقداماتی همچون تصویب یارانه انرژی را برای مقابله با بحران هزینه زندگی و افزایش قیمت انرژی اعلام کردند.

از سوی دیگر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت پاسخ ایران که به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد، سازنده، شفاف و قانونی بوده و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل، زمینه را فراهم کند در زمان بسیار کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.

او در ادامه می‌گوید در سایه بحران اوکراین و مشکلات اروپا برای تأمین انرژی، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، ایران می‌تواند تأمین‌کننده بخش بیشتری از نیاز اروپا مشخصاٌ به منابع مورد نیاز انرژی باشد.

همچنین ایشان اظهار داشتند که در صورت رسیدن به توافق از سوء تفسیر‌های مختلف پیشگیری می‌شود و موضوع «تضمین» برای ایران دارای اهمیت زیادی است، یک وجه تضمین، لغو تحریم‌هاست و وجه دیگر دور کردن آژانس از رفتار سیاسی و بازی‌های سیاسی است.

با عمیق‌تر شدن بحران انرژی و تشدید فشار اتحادیه اروپا، آمریکا باید یا منابع انرژی این منطقه را از جای دیگر تامین کند که تا این لحظه تمامی راه‌ها به بن بست خورده است یا باید به پاسخ ایران چراغ سبز نشان دهد.

هم‌زمان با بحران اقتصاد در اروپا نرخ فلزات در صنایع مادر مانند فولاد نیز به آرامی در حال رشد است، بر همین اساس بیلت صادراتی منطقه CIS با ۱۸ دلار افزایش قیمت، به نرخ ۵۲۶ دلار به ازای هر تن مبادله شده، اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر و با قیمت ۴۳۰ دلار در هر تن به فروش رسیده است.

از طرفی دیگر قیمت بیلت صادراتی ایران نیز رشد اندکی را تجربه کرد و اکثر مقاطع در بازار جهانی ثبات داشتند، اما در همین حین، شمش بلوم با کاهش حجم عرضه روبرو شد و ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ تن آن روی تابلوی معاملات بورس کالا قرار گرفت، ضمن اینکه میزان حجم معامله شده این محصول ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تن است.

همچنین فاطمی امین وزیر صمت گفت تخلفاتی در شرکت فولاد مبارکه اتفاق افتاده، اما وزارت صنعت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه قضاییه ارسال شده است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد که طبق بررسی‌های کارشناسانه‌ما، بخش قابل توجهی از موارد مطرح شده تخلف نیست، اما ما مرجعی نیستیم که اظهار نظر کنیم. به گفته وی ششم مهرماه پارسال مدیرعامل پیشین شرکت مبارکه اصفهان که تخلفات نیز مربوط به دوره مدیریت وی است، برکنار شد.

در عین حال مرتضی علی اکبری مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گفت وزنه منفی ناکارآمدی مدیران سنگین‌تر از تحریم هاست، اما مدیران در کشور با مشکلات عدیده‌ایی دست و پنجه نرم می‌کنند و با یکسری دستور العمل نمی‌توانیم مشکلات و مسائل پیش رو را مرتفع نمود.

در هر صورت برخورد با فساد هیچ وقت جوابگو نیست؛ یعنی باید ریشه فساد را خشکاند، تا وقتی برای سودآوری هنگفت غول‌های فولادی مواد اولیه ارزان اختصاص می‌دهیم؛ این شرکت‌های با کلی یارانه و پرداخت دستمزد ریالی محصولاتشان را دلاری با مصرف کننده داخل حساب می‌کنند؛ اوضاع همین است.

یعنی اگه می‌خواهیم شاهد حذف دلار باشیم دو کار ضروریه؛ یکی اینکه این شرکت‌ها کاملا خصوصی شوند و دوم اینکه در کل زنجیره قیمت آزاد شود، آن وقت با حذف رانت می‌شه حذف به فساد هم امیدوار بود.

بررسی بازار آهن امروز از افزایش قیمت‌ها و در عین حال افزایش تخفیفات است فروشندگان نرخ محصولاتشان را به کف رساندند و برای تحریک تقاضا با افزایش قیمت و اعمال تخفیف بازی می‌کنند.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اکثر مبادی فروش ثابت بود و سه شرکت نیز ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند، شرکت امیر کبیر خزر ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

شرکت نیکان پروفیل نرخ محصولات نبشی خود را ۵۰۰ تومان کاهش داد و در شرکت‌های دیگر هیچ تغییر قیمتی دیده نمی‌شود.

قیمت تیرآهن کیلویی در شرکت ظفربناب ثابت است، در شرکت ذوب آهن شاهد افزایش قیمت کیلویی ۵۰ تا ۳۰۰ تومان و افزایش قیمت اکثر شاخه‌ها تا ۲۰ هزار تومان هستیم.

در بازار پروفیل شرکت پروفیل یاران ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت را مد نظر قرار دادند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده