تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۷۳۲۱۲
سرویس خبر : اجتماعی

تربیت نسل جدید اندیشمندان جوان تحول خواه، با کار ویژه تبصره‌های بودجه

‌می‌متالز - تربیت نسل جدید اندیشمندان جوان تحول خواه، با کار ویژه تبصره‌های بودجه در دستور کار قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، در حافظه خبری کشور برای نخستین بار رهبر انقلاب اسلامی در خرداد سال ۹۸ پای نخبگان را به ساختار بودجه بازکردند. ایشان در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها با اشاره به بیماری‌های مزمن اقتصادی از جمله «بهره‌وری پایین»، «اسراف بسیار خسارت‌بار در مصرف انرژی»، «نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالیاتی» و «ساختار بودجه» فرمودند: دانشگاه‌ها در پرتو علم نافع و ایجاد سازوکار مناسب، به تأمل در راه‌حل‌های این‌گونه مشکلات بپردازند.

با وجود تاکیدات رهبر انقلاب در طول این سال‌ها در خصوص لزوم اصلاح ساختار بودجه، اما کماکان اقدام مطلوب و همه جانبه نگری در خصوص تحقق این خواسته اتفاق نیفتاد تا جایی که ایشان در دیدار اخیر نمایندگان فرمودند: یک مسئله، مسئله‌ی بودجه است که حالا قالیباف اشاره کردند. نه، بودجه انصافاً اصلاح نشده؛ یعنی مشکل ترکیب غلط بودجه اصلاح نشده، که یک مقداری از این مربوط به دولت است، یک مقداری مربوط به مجلس است.

در تحلیل چرایی عدم تحقق اصلاح بودجه می‌توان به دلایل متعددی اشاره کرد، اما همانگونه که در کلام رهبری مستتر است اصلاح این ساختار یک اقدام فرا قوه‌ای است چراکه دستگاه‌های مختلف با سطوحی از تعارض منافع درگیر ودار تدوین، تصویب، تخصیص، تامین منابع و همچنین رصد و پایش بودجه هستند و از سوی دیگر فقر دانشی در حوزه نیروی انسانی فهیم تحول خواه در نظام بودجه ریزی احساس می‌شود.

با توجه به تاکیدات متعدد مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دقت و واکاوی ساختار بودجه توسط نخبگان و همچنین نقش کلیدی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری در خصوص ارتباط فی مابین سازمان و مراکز علمی کشور "کلان پروژه بازنگری، اصلاح و افزایش اثربخشی محتوای تبصره‌های بودجه از تدوین تا تفریغ" با هدف تربیت نسل جدید و اثر گذار در مباحث تخصصی بودجه به دور از هیاهوی سیاستی در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با همراهی سازمان برنامه بودجه کشور، و نهاد‌های تاثیر گذار در فرایند بودجه کشور آغاز به کار کرد؛ لذا با عنایت به ساختار پیچیده نظام بودجه ریزی کشور و ایفای نقش نهاد‌ها و دستگاه‌های متعدد در تدوین، تصویب، تخصیص منابع، تامین منابع و همچنین ارزیابی عملکرد بودجه. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه بر آن شد تا با تشکیل جلسات متعدد و ایجاد هماهنگی میان نهاد علمی، نهاد تدوین کننده، نهاد ناظر و همچنین نهاد‌های تامین کننده منابع بودجه به بررسی همه جانبه ابعاد اصلاحی ساختار بودجه در قالب تبصره‌ها بپردازد.

در این بین برگزاری کلاس‌های آموزشی آشنایی با مبانی بودجه و همچنین انتشار فراخوان همکاری به منظور جذب نخبگانی در قالب فعالیت اندیشکده‌ای و متمرکز بر هر یک از تبصره‌های بودجه و طراحی مربیان و انتقال تجارب مدیریتی بین نسلی در خصوص تدوین تبصره‌ها با تمرکز به تربیت نسل جدید در فهم و اصلاح ساختار بودجه راه بلند و مسیر دشواری است که به همت پژوهشگران و تیم مدیریت پژوهش مرکز در حال انجام است.

به هر ترتیب تابستان داغ امسال آغازگر مسیر مطالعه، فهم، تربیت و ارائه پیشنهادات اصلاحی تبصره‌های بودجه‌ای است که سال‌ها در حلقه‌های بسته به سر برده است و نهاد علمی اینبار درسایه همکاری و همدلی بین دستگاهی با استمداد از همت و دانش جوانان این مرز و بوم امید تحول را با مرور مسیر طی شده و بهرمندی از دانش انباشته بین دستگاهی در سطوح مختلف با رعایت رکن تحول خواهی قانونمدار در بوته آزمایش گذاشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده