تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۷۳۲۵۱
سرویس خبر : انرژی

وال استریت‌ژورنال: روسیه از کاهش تولید اوپک پلاس حمایت نخواهد کرد

‌می‌متالز - روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت، روسیه در این زمان، از کاهش تولید نفت حمایت نخواهد کرد و احتمالا اوپک پلاس در نشست امروز میزان تولید خود را ثابت نگه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت، روسیه در این زمان، از کاهش تولید نفت حمایت نخواهد کرد و احتمالا اوپک پلاس در نشست امروز میزان تولید خود را ثابت نگه خواهد داشت.

منابع اوپک پلاسی هفته یش به رویترز گفتند، احتمالا این گروه در نشست روز دوشنبه میزان تولید خود را در ماه اکتبر بدون تغییر نگه دارند.

اما برخی از منابع آگاه، کاهش تولید به منظور تقویت قیمت را رد نکردند.

عربستان، تولیدکننده بزرگ اوپک ماه گذشته از احتمال کاهش تولید برای توازن بازار صحبت کرده بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، روسیه نگران است که کاهش تولید به خریداران نفت سیگنال دهد که عرضه نفت خام از تقاضای جهانی پیشی گرفته است.

اوپک پلاس، گروهی متشکل از کشور‌های عضو اوپک و هم پیمانانش از جمله روسیه است.

گروه اوپک پلاس در حالی امروز نشست دارند که تقاضا کاهش یافته و عرضه نیز می‌تواند با بازگشت نفت ایران به بازار، افزایش یابد.

در عین حال، وزرای اقتصاد کشور‌های عضو گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس توافق کرده اند تا حمل و نقل نفت خام و دیگر محصولات نفتی روسیه که با قیمت بیشتر از سقف تعیین شده خریداری شده اند را ممنوع کنند؛ اما جزئیات کمی از این طرح ارائه دادند. این طرح با هدف کاهش درامد‌های نفتی مسکو تدوین شده است.

کشور‌های صادرکننده نفت خام و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، با شروع همه گیری کرونا به علت کاهش تقاضا، میزان تولید خود را حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادند، این گروه با بهبود تقاضا به تدریج این کاهش تولید را کم کردند.

با درگیری نظامی روسیه و اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو، آمریکا با هدف کاهش قیمت نفت تلاش کرد تا عربستان و امارات را متقاعد کند تولید خود افزایش دهند، اما این دو کشور تمایلی برای انجام این کار ندارند.

اما در ابتدای شهریور ماه وزیر انرژی عربستان گفت: اوپک پلاس می‌تواند، تولید را کاهش دهد تا قیمت‌ها اصلاح شوند و این گروه به زودی کار بر روی یک توافق جدید برای پس از سال ۲۰۲۲ را آغاز خواهد کرد.

یک هفته بعد، روزنامه فایننشیال تایمز طی گزارشی نوشت، ظاهرا هدف هشدار عربستان در این هفته در مورد اینکه اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت را کاهش کند، تاجران نفتی بوده است، اما در حقیقت ریاض مخاطب دیگری را در ذهن خود داشت که آن دولت بایدن بود که خود را برای توافق با ایران آماده می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند، مخاطب دیگر این پیام، روسیه بوده است هم در توافق ایران مشارکت دارد و هم متحد عربستان در اوپک پلاس است. درحالی که ریاض تمایل دارد هم اتحاد امنیتی خود با آمریکا را تجدید کند، اما در عین حال تمایل دارد تا توافق نفتی با مسکو را هم حفظ کرده و درآمد‌های نفتی را افزایش دهد.

به گفته معاون موسسه «IHS Markit»، بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار، دو قطبی عربستان و روسیه در اوپک پلاس را متزلزل می‌کند، به‌ویژه اگر نفت ایران در آغاز زمستان وارد بازار شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده