به گزارش میمتالز، متقاضیان یارانه میتوانند با مراجعه پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانههای اعلامی از طرف سازمان هدفمندی یارانهها نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کنند.
دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه تصمیم به حذف یارانه گرفت. در همان زمان هم شرایط ثبت اعتراض به دهکبندیها و درخواست بررسی مجدد را فراهم کرد. با وجود گذشت بیش از سه ماه از آن زمان همچنان افراد جامانده و متقاضیان بررسی مجدد دهکبندی انتقادهایی دارند.
در سامانه جدید «حمایت» به نشانی hemayat.mcls.gov.ir امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده است و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، میتوانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.
با این حال روند ثبت اعتراض به دهکبندی و شناسایی خانوار مشمول، همچنان ادامه دارد و متقاضیان بازبینی دهکبندی و افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، همچنان میتوانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
همچنین ثبتنام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا ماندهاند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز از طریق سایت https://my.gov.ir امکان پذیر است.
سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تکلیف جاماندگان و ثبتنامیهای جدید یارانه گفت: برخی افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبتنام پیدا نکردهاند. ثبتنام افراد جامانده و انصرافیهای قبل، توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها و از طریق درگاه my.gov.ir صورت میپذیرد.
پس از ثبتنام، اطلاعات خانوارهای ثبتنامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در اولین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهکهای ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانهها معرفی میشوند.
زریباف درباره خانوارهایی که اخیرا مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکردهاند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانهها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانهها، از جمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضا خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها صورت میپذیرد.
وی درباره نحوه اصلاح اطلاعات ثبتی اولیه خانوار اظهار کرد: همانطور که پیشتر بیان شد متولی اطلاعات ورودی، دستگاههای اجرایی مولد آن هستند. به عنوان مثال اگر کسی خودرویی را قولنامهای فروخته یا فک پلاک نکرده است باید با مراجعه به مراکز فک پلاک مسئله را حل کند.
اطلاعات ساختار خانوار که یکی از پایهایترین اطلاعات وسع سنجی است در صورت نیاز به اصلاح (مواردی از قبیل ازدواج فرزندان، اشتغال فرزندان مجرد، فوت و موالید و حضانت و طلاق و امثالهم) طبق بخشنامه ستاد تنظیم بازار فعلا توسط سازمان هدفمندسازی یارانهها اصلاح میشود که از طریق پلیس به علاوه ۱۰ یا سامانههای اعلامی این سازمان صورت میپذیرد.
سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در هر صورت وزارت رفاه در سامانه جدید حمایت (اعتراض یارانه) hemayat.mcls.gov.ir امکانی را فراهم میکند تا سرپرستان خانوار بتوانند با مراجعه به آن برخی آیتمهای دخیل در وسع سنجی خود را مشاهده کنند و در صورت اعتراض راهنمایی لازم برای اصلاح آن اطلاعات را دریافت کنند.
در مورد افرادی که اصطلاحا کارپرداز هستند و تصور میکنند گردش حساب بالا ایشان موجب حذف یارانهشان شده است این امکان فراهم شده است که در صورت تفکیک حساب شخصی و تجاری، در وسع سنجیهای آتی سابقه اطلاعات گردش حساب آنها در نظر گرفته نشود.
زریباف افزود: مضاف بر اینکه برخلاف تصور عموم، گردش حساب (مجموع واریز و برداشت بانکی) از آیتمهای کم اثر در ساز و کار وسع سنجی است.
به گفته وی پس از ثبت اعتراض و اقدام برای اصلاح اطلاعات ثبتی خانوار و همچنین ارجاع اطلاعات اصلاح شده از دستگاههای متولی به پایگاه رفاه ایرانیان، از اطلاعات جدید در وسع سنجیهای آتی که در بازههای زمانی سه یا شش ماهه صورت میپذیرد بهره برده خواهد شد.