تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۷۴۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«ایران‌جیمکس»‌ امروز در تهران آغاز می‌شود

می متالز - تهران پس از ۶ سال بار دیگر میزبان یک رویداد اکتشافی است. دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی (ایران‌جیمکس IRAN GMEX) به همت شرکت رستاک‌پادویژن امروز در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.
«ایران‌جیمکس»‌ امروز در تهران آغاز می‌شود

به گزارش می متالز، این رویداد همچنین در بردارنده نمایشگاهی است که تا چهارشنبه ادامه دارد و هر روز از ساعت ۸ تا ۱۷: ۳۰ در فضایی به وسعت ۵هزار مترمربع برپاست. علاوه بر این نمایشگاه و همایش، کارگاه‌های آموزشی نیز در حاشیه این رویداد از امروز تا چهارشنبه برپاست.

 

برنامه‌های همایش

براساس زمان‌بندی که در وب‌سایت این رویداد منتشر شده، آیین گشایش همایش، امروز ساعت ۸: ۳۰ با سخنرانی نعیم ادیبی با موضوع اکتشاف و توسعه پایدار در جهان و ایران آغاز می‌شود. ادیبی، مدیرعامل شرکت وی‌لوپ در شمال فرانسه است. او همچنین در دانشگاه لیل فرانسه در زمینه‌های توسعه پایدار و مدیریت پروژه تدریس می‌کند. بیشتر فعالیت او در زمینه توسعه پایدار، تغییرات اقلیم، بهینه‌سازی اقتصادی و زیست‌محیطی در پروژه‌های اکتشافی و صنعتی است.
استفاده از استاندارد بین‌المللی گزارش‌نویسی مبتنی بر CRIRSCO به منظور تعیین ریسک و قطعیت نیافتن ارزیابی کانسارها، موضوع سخنرانی ادموند ساید سخنران دوم این همایش است. ساید، انگلیسی است و با شرکت «اوربادی ریسکز لیمیتِد» کار می‌کند. پس از او نیز یانگ ژائویانگ، استاد دانشگاه علوم و فناوری چین با موضوع ماگماتیسم آداکیتی و برد ویسون با موضوع QCآنالیز دستگاهی سخنرانی خواهد کرد.
علاوه بر این سخنرانی‌ها، رونمایی از طرح معادن دارای ظرفیت گردشگری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشست تخصصی قوانین، سرمایه‌گذاری، صندوق بیمه، آموزش و ماشین‌آلات و نشست تخصصی محیط زیست، منابع طبیعی، توسعه پایدار و چالش‌های پیش‌روی اکتشاف، دیگر رویدادهایی است که در ادامه این همایش با حضور مدیران دستگاه‌های دولتی و خصوصی مرتبط با اکتشاف، تصمیم‌سازان بخش اکتشاف، استادان دانشگاه و فعالان بخش خصوصی کشور اتفاق خواهد افتاد. جزییات بیشتر درباره کارگاه‌های آموزشی که در روزهای دوم و سوم برگزار می‌شود را می‌توانید در جدول ببینید.

 

اهداف

بنا بر داده‌های منتشرشده در وب‌سایت عصرمس‌آنلاین، تلاش برای انتخاب این نمایشگاه به عنوان نمایشگاه مرجع اکتشاف مواد معدنی غرب آسیا، ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف مواد معدنی، انتقال فناوری‌های روز در زمینه اکتشافات معدنی، ارتقای مدیریت اقتصاد در حوزه اکتشاف و ایجاد فضای تعامل بین فعالان اقتصادی، دولت، تشکل‌ها و دانشگاه‌ها ازجمله اهداف دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی عنوان شده است.
همچنین گفتنی است دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی، چند محور دارد که ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف و تسهیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، تجهیزات و ماشین‌آلات، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه، توانمندسازی منابع انسانی و سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب و تامین سرمایه ازجمله آنهاست.

 

در حاشیه

در حاشیه این همایش و نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی نیز برپا خواهد شد. برگزاری مزایده محدوده‌های اکتشافی و گواهی کشف‌های سازمان‌های مرتبط ازجمله دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد است. در این همایش و نمایشگاه، بابک آل‌طه کارگاه تکنیک‌های صحرایی و آزمایشگاهی برداشت آثار کانسارهای مس پورفیری و جمال کیوانیان، کارگاه نکات کلیدی پیش از تخمین ذخیره را ارائه خواهند کرد. نعیم ادیبی هم علاوه بر سخنرانی آیین گشایش، سخنرانی دیگری با موضوع مدیریت پروژه‌های اکتشافی خواهد داشت.

 

حضور ۵۰ شرکت داخلی و خارجی

در همین حال، محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک‌پادویژن و دبیر این همایش از حضور ۵۰ شرکت در این نمایشگاه و همچنین نمایندگانی از کشورهای افریقای جنوبی، استرالیا و انگلیس خبر داد و این رویداد را حاصل همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان نظام مهندسی، خانه معدن و شرکت ملی مس عنوان کرد.
وی همچنین مهم‌ترین محور این نمایشگاه را موضوع اکتشاف عنوان کرد که شامل بخش‌هایی چون زمین‌شناسی، شناسایی، پی‌جویی، تجهیزات، راه و عملیات حفاری می‌شود. بندرچی، محورهای همایش را ضرورت بازنگری و به‌روزآوری استراتژی اکتشاف، تحصیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، استفاده از فناوری روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه در حوزه اکتشاف، سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب سرمایه در حوزه اکتشاف، تجهیزات، ماشین‌آلات و توانمندی نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: این همایش قرار است با هدفی چون مرجعی برای اکتشاف غرب آسیا پیش برود.

 

نخستین گام برای یک انقلاب

سید سهراب حسینی، دبیر اجرایی دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی نیز در این رویداد توضیح داد: برنامه‌ریزی و شکل‌گیری این رویداد از یک سال پیش آغاز شده و با برگزاری چندین نشست، هم‌اندیشی چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف بخش اکتشاف کشور شناسایی شده‌اند اما همه این برنامه‌ریزی‌ها پس از مطرح شدن مقوله انقلاب معدنی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب شد این رویداد را با محوریت اکتشاف به عنوان نخستین گام برای انقلاب معدنی در نظر بگیریم.

عناوین برگزیده