تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۷۴۶۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا بانک پاسارگاد پیامک‌ها را گران کرد؟

چرا بانک پاسارگاد پیامک‌ها را گران کرد؟
‌می‌متالز - درحالی افزایش پیامک بانک پاسارگاد در روز‌های اخیر خبرساز شده بود که این بانک با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره علت افزایش قیمت سرویس پیامکی ارائه و تأکید کرد: بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر نکرده است.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر بانک پاسارگاد با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرد که " «از ابتدای سال ۱۴۰۱ باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتور‌های تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب‌های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد.» "

این درحالی است که سخنگوی بانک مرکزی ساعتی بعد از انتشار اخبار مربوط به گران شدن سرویس پیامکی بانک‌ها اعلام کرد: بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.

او گفت: پیرو انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص بخشنامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچگونه بخشنامه‌ای در این خصوص نداشته است.

لازم به ذکر است آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.

البته کسب اطلاع از کانون بانک‌های خصوصی نیز نشان داد که این کانون هم مصوبه‌ای در این خصوص نداشته و افزایش پیامک تنها توسط یک بانک انجام شده است.

بانک پاسارگاد در همین ارتباط اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: با توجه به افزایش بیش از صد درصدی هزینه پیامک‌های سازمانی توسط اپراتور‌های تلفن همراه در سال جاری، و با عنایت به جدول کارمزد‌های خدمات الکترونیکی مندرج در پیوست بخشنامه شماره ۹۹/۲۵۰۲۳۲ مورخ ۱۳۹۹/۸/۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عادلانه نمودن هزینه کارمزد دریافتی از مشتریان گرامی در دستور کار بانک قرار گرفته است.

از آنجا که طبق بررسی‌ها، بالغ بر ۷۰ درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش‌های محدودی در حساب‌های خود داشته‌اند لذا روش محاسبه کارمزد ضرورتاً باید از آبونمان سالیانه به هزینه هر تراکنش اصلاح می‌شد؛ بنابراین روش عادلانه محاسبه هزینه‌های مشتریان اقتضا می‌نمود عملکرد هر مشتری جداگانه مبنای محاسبه و اعمال کارمزد قرار گیرد. دست‌یابی به این توفیق مهّم مستلزم تلاش سترگ بخش فنی بانک برای ایجاد زیرساخت‌های فنی مورد نیاز بود که این بانک موفق به انجام دادن آن شده است.

به طور مثال یک مشتری که در هر هفته ۲ تراکنش بانکی انجام می‌دهد، در سال حدود ۱۰۰ تراکنش داشته و با روش قبلی یعنی آبونمان ثابت باید ۵۰ هزار تومان در سال پرداخت می‌کرد، اما با روش جدید این میزان تراکنش در سال، فقط ۹ هزار تومان کارمزد برای مشتری هزینه دارد. با همین روش محاسبه هزینه تراکنش‌های اغلب مشتریان که تا حدود ۵۰۰ تراکنش در سال دارند رقم کمتری نسبت به روش آبونمان سالانه خواهند پرداخت.

براین اساس پیش بینی می‌شود محاسبات هزینه بیش از ۷۰ درصد مشتریان کاهش یابد و در واقع حرکت جدی در خصوص عادلانه نمودن کارمزد پیامک توسط بانک پاسارگاد در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی انجام پذیرفته است.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر ننموده بلکه آنچه در بانک پاسارگاد مورد اصلاح و اعمال واقع گردیده همان بخشنامه آبان سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت