تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۷۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزیابی فعالان سهام از روند قیمت‌ها در هفته جاری

می متالز - نتایج نظرسنجی این هفته سایت «دنیای بورس» نشان می‌دهد کارشناسان سهام در مقایسه با سهامداران به روند شاخص طی هفته پیش رو خوش‌بین‌تر هستند. با وجود تاکید هر دو گروه بر اثر منفی نگرانی‌های سیاسی بر رشد تقاضا، اما گزارش‌های مطلوب فصل پاییز را زمینه‌ساز رشد شاخص معرفی کرده‌اند.
ارزیابی فعالان سهام از روند قیمت‌ها در هفته جاری

به گزارش می متالز، معاملات هفته گذشته بورس تهران با عقب نشینی 1/6 درصدی شاخص کل به پایان رسید. با وجود روند نزولی قیمت‌ها طی هفته گذشته، اغلب سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. در مقابل، بیشتر کارشناسان روند شاخص سهام طی پنج روز معاملاتی پیش رو را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی: 44 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد، تداوم رشد بهای نفت(نزدیک شدن به سطح 62 دلاری) یکی از مهمترین دلایل تقویت‌کننده ارزش سهام طی روزهای آتی خواهد بود. علاوه بر این، وضعیت بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر کاهش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین زمینه را برای تقویت دیگر بازارهای جهانی فراهم کرده و ارزیابی کارشناسان از روند آتی بازارها تحت تاثیر این شرایط و برخی از گزارش‌های مثبت اقتصادی مطلوب است. این دو موضوع حداقل نگرانی‌ها را در مورد بورس کالامحور تهران کاهش می‌دهد. در این شرایط و با توجه به اصلاح اخیر قیمت سهام، گزارش‌های قابل توجه شرکت‌ها در فصل پاییز نیز می‌تواند زمینه رونق بورس را فراهم کند. ضمن اینکه میزان گردش نقدینگی در بورس تهران نسبتا مناسب است و این عامل نیز بستر تقویت عوامل اثرگذار مذکور را فراهم خواهد کرد. در این میان سهامداران نگاهی به افزایش تدریجی نرخ ارز و به تبع آن، رشد تورم و اثر آن بر افزایش سودآوری شرکت‌ها دارند و این امر همچنان ارزندگی سهام در قیمت‌های فعلی را حفظ کرده است.

کم‌نوسان: 50 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص اصلی بازار سهام در هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این دسته از کارشناسان می‌گویند علی‌رغم گزارش‌های نسبتا مطلوب شرکت‌ها در فصل پاییز، نگرانی‌های سیاسی همچنان وجود دارد و در برخی موارد پررنگ‌تر شده است. تصویب لوایح FATF  نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نگرانی‌ها در مورد آن وجود دارد. تقابل این موضوع در نهایت روند کم‌نوسانی پیش پای شاخص کل قرار خواهد داد. در این میان، سازوکار مالی ایران با اتحادیه اروپا همچنان عملی نشده است و گفته شده که به دلیل عدم روشن بودن برخی جزییات حتی در صورت رونمایی از  این بسته تجاری(SPV) تا چند ماه اجرایی نخواهد شد. این مورد در کنار اقداماتی از قبیل تعلیق پرواز یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران با تشدید بی‌اعتمادی، احتیاط سهامداران را افزایش خواهد داد. در این فضا سهامداران در انتظار محرکی برای خرید یا فروش باقی خواهند ماند.

نزولی: 6 درصد از کارشناسان روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند بررسی نموداری، نزول اندکی را همچنان پیش پای شاخص اصلی بازار  سهام می‌بیند. علاوه بر این، سایه نگرانی‌های سیاسی همچنان بر بازار وجود دارد. جایی که سایه بازگشت تحریم‌ها همچنان بر سر معاملات وجود دارد. سایه این تحریم‌ها به همان شکل که نتوانست در هفته گذشته قیمت‌ها را افزایش دهد، در هفته جاری نیز با توجه به عدم تغییر شرایط نمی‌توان چندان به بازگشت روند بازار امیدوار بود.

سهامداران

صعودی: 42 درصد  سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل بورس را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند اصلاح اخیر قیمت‌ها به دلیل ارزنده‌ بودن سهام بار دیگر تقاضا را افزایش می‌دهد. این موضوع با افزایش قیمت نفت، گزارش‌های مطلوب فصل پاییز و افزایش نرخ ارز رقم خواهد خورد.

کم‌نوسان: 32 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این گروه از سهامداران، بازار علی‌رغم بهانه‌های مناسبی که برای صعود یافته اما تحت تاثیر نگرانی‌های سیاسی در نهایت شاهد روند کم‌نوسان قیمت‌ها خواهد بود.

نزولی: 26 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این گروه از سهامداران می‌گویند نگرانی‌ها در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور افزایش یافته است. در این فضا، بار دیگر نرخ  ارز و سکه نیز افزایش یافته و این امر به بازگشت نگاه‌ها به سوی این بازارها سبب خواهد شد.

عناوین برگزیده