تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۷۵۵۳۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

چگونه قدرت خرید وام مسکن آب رفت؟

‌می‌متالز - جهش قیمت مسکن در کنار افزایش هزینه خرید اوراق، اثر رشد دو برابری مبلغ وام مسکن در شهریور سال گذشته را خنثی کرد.

به گزارش می‌متالز، بعد از جهش‌های پیاپی قیمت مسکن طی سال‌های اخیر، قدرت خرید وام مسکن با افتی شدید مواجه شد. اتفاقی که منجر شد تا در نهایت در شهریورماه سال گذشته بانک مسکن سقف وام مسکن را دو برابر کند تا شاید بخشی از قدرت خرید از دست رفته مردم از این طریق احیا شود.


اواخر شهریورماه سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی مبلغ وام مسکن، وام مسکن زوجین تهرانی به همراه وام جعاله به حدود ۴۸۰ میلیون تومان رسید. در آن زمان قیمت هر برگه اوراق تسه که برای دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام است حدود ۶۰ هزار تومان بود.

به این ترتیب یک زوج متقاضی برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۹۶۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن بخرند که مجموع مبلغ آن نزدیک به ۶۰ میلیون تومان می‌شد. به این ترتیب از وام ۴۸۰ میلیون تومانی به طور خالص حدود ۴۲۰ میلیون تومان برای وام‌گیرنده باقی می‌ماند.

طبق گزارش بانک مرکزی در شهریور سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع املاک مسکونی معامله شده در پایتخت ۳۱.۷ میلیون تومان بود. چنین چیزی نشان می‌دهد که وام مسکن در سال گذشته تا قدرت خرید ۱۳.۵ متر مربع مسکن در تهران را داشت.

این اتفاق باعث شد تا جذابیت از دست رفته وام خرید مسکن با اوراق تا حدی احیا شود و تقاضا برای خرید تسه در بورس به شدت افزایش یابد. نتیجه این اتفاق هم جهش قیمت تسه‌ها تا سطوح بی‌سابقه قیمتی بود. اتفاقی که منجر شد بانک مسکن در زمستان سال گذشته در طرح یلدا اقدام به تخفیف ۵۰ درصدی بر تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام کند. البته این اقدام هم مسکنی موقت بود و از ابتدای سال جدید دوباره هزینه خرید تسه سر به فلک کشید.

در حال حاضر قیمت هر برگه تسه به بیش از ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. این یعنی برای خرید ۹۶۰ ورقه تسه باید بیش از ۱۲۵ میلیون تومان هزینه کرد و در نهایت به طور خالص تنها ۳۵۵ میلیون تومان وام دست مشتری را می‌گیرد. به این ترتیب شاهد کاهش ۶۵ میلیون تومانی مبلغ خالص وام طی کمتر از یک سال اخیر هستیم.

از طرفی دیگر قیمت مسکن از ابتدای سال جدید به سرعت در مسیر صعودی قرار گرفت و رشد‌های کم‌سابقه‌ای را به ثبت رساند. به طوری که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران طی تیرماه سال جاری به متر مربعی ۴۱.۷ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب وام خرید مسکن حالا تنها کفاف خرید ۸.۵ متر مربع خانه در تهران را می‌دهد. چنین چیزی نشان می‌دهد که پوشش وام مسکن از متوسط قیمت یک ملک مسکونی در تهران به حدود ۱۰ درصد رسیده است و عملا کارکرد خود را از دست داده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد علاوه بر کاهش انتظارات تورمی که به واسطه مذاکرات احیای برجام رخ داده، دومین عامل اثرگذار بر افت حجم معاملات تسه‌ها در بورس همین افت ۴۰ درصدی قدرت خرید وام مسکن طی یک سال اخیر باشد.

منبع: فردای اقتصاد

عناوین برگزیده