تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۶۵۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران مطرح کرد:

اختصاص بودجه ۱۱۰ میلیارد تومانی برای احداث دو تصفیه خانه نکا و ساری ۲/ خوشبختانه در حال رسیدن به تراز صفر در صادرات غیر نفتی هستیم/برداشته شدن محدودیت صادرات ام دی اف در کشور

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مازندران که با حضور صنعتگران و مدیران استان برگزار شد شرکت کرد و مشکلات صنعتگران و فعالان اقتصادی استان مازندران را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در استانداری مازندران برگزار شد با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال، تولید بسیاری از محصولات رشد خوبی داشته است گفت: به عنوان نمونه در فولاد خام ۹/۹ درصد، تولید محصولات فولادی ۸ درصد، تراکتور۵۰ درصد، ۱۳ درصد در تولید ظروف، ۲۷۰ درصد خودروی کامل، اتوبوس، مینی بوس و ون ۱۴۷ درصد، وانت ۴۷ درصد و صد در صد در تولید انواع کامیونت و کشنده ها، شاهد رشد بوده ایم.

فاطمی امین با بیان اینکه در در روغن خوراکی، شوینده‌ها، سیمان و نئوپان با کاهش تولید روبرو هستیم افزود: با این حال با تلاش‌های انجام گرفته محدودیت صادرات ام دی اف برداشته شده است که این موضوع به افزایش تولید آن کمک می‌کند.

وزیر صمت در خصوص مشکلات پیش روی زمین برای فعالیت صنعتی و اقتصادی در استان مازندران گفت: اگر زمینی در مازندران به ما معرفی شود تا قابلیت تبدیل به شهرک صنعتی داشته باشد ما آمادگی کامل داریم تا تسهیل گری انجام دهیم.

وی افزود: میزان اشتغال در یک هکتار زمین کشاورزی نهایت ۱/۵ نفر است، اما همان هکتار در بخش صنعت می‌تواند برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند؛ و از طرفی درست است که به دلیل اقلیم استان مازندران الویت با فعالیت‌های کشاورزی است، اما یک روش برای تامین زمین آنست که واحد‌های صنعتی قدیمی که زمین‌های زیادی دارند قسمتی از زمین خود را به شهرک صنعتی اختصاص دهند که در این صورت ما حاضریم مجوز شهرک صنعتی خصوص را نیز برای آن‌ها صادر کنیم.

وزیر صمت همچنین با مثبت ارزیابی کردن روند صادرات غیر نفتی گفت: خوشبختانه در حال نزدیک شدن به تراز صفر صادرات غیر نفتی هستیم.

وی در این خصوص افزود: سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار واردات و ۴۸/۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که در واقع تنها ۳/۵ میلیارد دلار دیگر بیشتر نمانده تا تراز صادرات و واردات غیر نفتی صفر شود که با این روند امیدواریم حداکثر در سال آینده حتی اگر یک بشکه نفت هم نفروشیم به لحاظ تجارت خارجی دچار مشکل نخواهیم شد.

فاطمی امین همچنین از کاهش ۵ درصدی مالیات برای تولید کنندگان خبر داد و گفت: این اقدامی بود که دولت امسال به صورت داوطلبانه انجام داد تا مشوقی برای تولید باشد.

وزیر صمت با اشاره به تکمیل و ساخت دو تصفیه خانه نکا و ساری ۲ مازندران گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان برای این دو تصفیه خانه‌ی شهرک‌های استان در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه در خصوص تسهیل راه‌های ارتباطی و صادرات به روسیه از سرمایه گذاران استان خواست تا خودشان وارد عرصه سرمایه گذاری در این بخش شوند تا راه دریایی صادرات به روسیه که مسیر مستقیم تری نسبت به ارمنستان و آذربایجان است فعال شود و همچنین از رایزنی‌های وزارت صمت با بنیاد مستضعفان درباره اختصاص کشتی به این بخش خبر داد.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعتگران استان اختصاص و احداث پست برق در شهرک‌های صنعتی است که وزیر صمت در این خصوص گفت: طبق قانون وظیفه وزارت نیرو است تا در ورودی شهرک‌ها پست برق را احداث کند و کار وزارت صمت احداث پست برق نیست، اما ما تصمیم گرفتیم تا برای آسیب ندیدن صنعتگران، به صورت داوطلبانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه احداث پست برق در شهرک‌های صنعتی را تقبل کنیم.

وی افزود: در استان مازندران ۵ پست برق در این قالب قرار گرفت که اجرای ۴ پست برق آغاز شده است.

فاطمی امین در پایان با بیان اینکه اکثر مجموعه‌های صنعتی با مشکل سرمایه در گردش روبرو هستند گفت: طبق تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت صمت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در سال جاری، هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش و ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی واحد‌های صنعتی اعتبار اختصاص یافته است تاداین مشکل نیز مرتفع شود.

منبع: شاتا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده