تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۷۸۹۸۵
سرویس خبر : محیط زیست

پیگیری ماجرای قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه ساری

‌می‌متالز - معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری با اشاره به پیگیری ماجرای قطع درختان اورس در منطقه چهاردانگه ساری، گفت: وضعیت معدن منطقه تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه جز نگرانی‌هایی مردم و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست بوده که با توجه به اهمیت این گونه از درختان مورد پیگیری مسوولان قرار گرفت.

موضوع مهم هر بار پیگیری در ارتباط با پایان دادن به تراژدی قطع درختان با وجود شواهد و مدارک به در بسته می‌خورد.

بعد از پیگیری در ارتباط با موضوع قطع درختان «اورس» در منطقه پای معدن به این ماجرا باز شد، معدنی که طی سال‌های قبل به بهره‌برداری رسیده بود.

پیگیری ماجرای قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه ساری


درخت «اُرس» با نام‌های اُرس و سرو کوهی نیز شناخته می‌شود، این درخت که از آن به عنوان درخت همیشه سبز یاد می‌شود و در مناطق کوهستانی و در ارتفاعی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ متر می‌روید.

اُرس گیاهی مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت همچون خشکی، گرما و سرمای طاقت‌فرسای زمستان است.

ریشه درخت اُرس به گونه‌ای است که در دل سنگ‌های مستحکم نفوذ کرده تا به آب برسد از این جهت به آن در زبان محلی اُورِس جست‌وجوگر آب می‌گویند.

پیگیری ماجرای قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه ساری


نظارت لازم دستگاه‌های صادرکننده مجوز در نحوه اقدامات موجب شد تا یکی از معادن کوهی در منطقه پشتکوه چهاردانگه ساری به‌صورت علنی و عادی در حال تخریب گسترده و ازبین بردن گونه درخت کمیاب و با ارزش بومی باشد.

موسی مقیمی معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در سال ۸۲ این معدن واگذار شده است که در آن زمان باتوجه به اینکه معدن فلورین جز معاون سطح دو بوده از منابع طبیعی استعلام نمی‌گرفتند.

پیگیری ماجرای قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه ساری


وی با اشاره به اینکه این منطقه پوشیده از اورس گونه ممنوع القطع و ذخیره‌گاهی است، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و گزارش‌ها وضعیت این معدن درحال تعیین تکلیف است.

پیگیری ماجرای قطع درختان «اورس» در منطقه چهاردانگه ساری

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با تاکید بر اینکه اهمیت گونه اورس بر هیچ کسی پوشیده است، خاطرنشان کرد: این گونه به هیچ وجه نباید قطع شود، ولی طی سال‌های گذشته شاهد قطع این گونه بودیم، قبلا شرایط به این گونه بود معادن سطح دو را از منابع طبیعی استعلام نمی‌گرفتند، ولی اکنون درحال تعیین تکلیف است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده