تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۷۸۲۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تنوع تولید در سیمان تهران نهادینه شده است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیمان تهران گفت: شرکت سیمان تهران در حال حاضر یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات سیمانی کشور را دارد که در کنار تولید محصولات پر فروشی مانند سیمان پوزولانی، پوزولانی ویژه، سیمان سفید، سیمان تیپ ۲ و سیمان تیپ ۵ افتخار این را نیز دارد که به همت متخصصان خود تنها تولیدکننده سیمان چاه نفت کلاس E در خاورمیانه باشد و سایر کلاس‌های سیمان حفاری مانند کلاس G و D را نیز تولید کند.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت سیمان تهران اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این شرکت و در شرایطی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه دشمنان می‌باشد و با وجود مشکلات اقتصادی موجود، درآمد شرکت در ۶ ماه ابتدای سال جاری از رشد ۶۵/۸ درصدی برخوردار بوده است.

سید عباس حسینی  به تنوع سبد محصولات شرکت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت سیمان تهران یکی از متنوع‌ترین سبد محصولات سیمانی کشور را دارا می‌باشد. این شرکت در کنار تولید محصولات پر فروشی مانند سیمان پوزولانی، پوزولانی ویژه، سیمان سفید، سیمان تیپ ۲ و سیمان تیپ ۵ افتخار دارد که به همت متخصصان خود تنها تولید کننده سیمان چاه نفت کلاس E در خاورمیانه باشد و سایر کلاس‌های سیمان حفاری مانند کلاس G و D را نیز تولید نماید. این میزان از تنوع در محصولات موجب گردیده که فروش، تحویل و سوددهی شرکت به رغم همه مشکلات موجود مطلوب باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت این حجم از تنوع در سبد محصول کار بسیار دشواری است، افزود: شرکت در هیچ دوره زمانی به این اندازه تنوع در محصولات نداشته است؛ اما خوشبختانه طی چند سال اخیر با کمک تمامی پرسنل زحمت کش و تلاش شبانه‌روزی توانسته‌ایم به این مهم دست یافته و این دستاورد را در تمام ارکان سازمان ساری و جاری نمائیم. البته به موازات این متنوع سازی سبد محصولات و از آنجا که حفظ برند سیمان تهران و حفظ و ارتقاء کیفیت، برای شرکت از اهمیت بالای برخوردار است، خوشبختانه توانسته‌ایم به میزان قابل توجهی انتظارات مشتریان خود را برآورده نمائیم تا جایی که تقریباً می‌توان گفت انتخاب اول اکثر قریب به اتفاق سازندگان و پیمانکاران بزرگ و همین‌طور مصرف‌کنندگان جزء، سیمان تولیدی این شرکت می‌باشد. ماحصل این اقدامات موجب گردیده که درآمد شرکت در شش ماه نخست سال به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برسد. این در حالی است که درآمد فروش شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ نیز ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم که با دو استراتژی تنوع در سبد فروش و ارتقاءکیفیت محصولات، مشکلات قیمتی که در بازار سیمان وجود دارد را جبران نموده و میزان فروش و درآمد شرکت را نسبت به گذشته افزایش دهیم. همچنین معتقد به این هستیم که باید بهره‌وری در تولید داشته باشیم و برای رسیدن به این مهم از دانش روز غافل نبوده و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور، برای ارتقاء بهره‌وری و تنوع در محصولات با کیفیت تلاش می‌کنیم.

حسینی به اقدامات تاثیرگذار شرکت در روند سوددهی اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در شرکت سیمان تهران اعم از مواد معدنی، تکنولوژی فرایند، نیروی متخصص و بازار مناسب و متقاضی سیمان سفید در استان تهران و از آنجا که تولید سیمان سفید با برند سیمان تهران برای تکمیل سبد محصولات ویژه هلدینگ سیمان تهران توجیه‌پذیر بود، سال گذشته تولید این محصول را عملیاتی نمودیم. از ویژگی بارز این پروژه اجرای آن با هزینه بسیار کم می‌باشد. چرا که با انجام کار تحقیقاتی و کارشناسی بسیار زیاد، برای تولید این محصول یکی از خطوط تولید قدیمی و متوقف شرکت اختصاص داده شد که از این نظر در صنعت سیمان منحصر به فرد می‌باشد. اقدام مهم دیگری که در سال گذشته در جهت افزایش بهره‌وری تولید صورت گرفت، احداث سالن اختلاط مواد جداگانه برای یکی از خطوط تولیدی شرکت بود که با این کار توانستیم روزانه ۶۰۰ تن به ظرفیت تولید کلینکر شرکت اضافه نمائیم.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر و در کنار اقدامات زیرساختی که در حوزه تولید صورت می‌گرفت، برنامه گسترده‌ای برای کنترل هزینه‌ها و کاهش بهای تمام شده را در دستور کار قرار دادیم که نتیجه آن به رغم همه مشکلاتی که داشتیم از جمله افزایش نرخ نهاده‌های تولید و نیز مشکلات دیگر، بهای تمام شده تولید روند کاهش داشته و در حال حاضر نیز روی این موضوع تمرکز داریم. در همین راستا و از آنجا که هزینه آجرنسوز از جمله اقلام پر هزینه صنعت سیمان می‌باشد با تدابیری که اندیشیدیم و با بالابردن بارخور کوره‌ها توانستیم ضمن تولید بیشتر، نسوز کمتری استفاده نموده و هزینه‌های آن را کاهش دهیم.

حسینی تصریح کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته در جهت کاهش بهای تمام شده، بهینه‌سازی مشعل خط هشت کارخانه بود که باعث شد مصرف سوخت کنترل و کاهش یابد. همچنین در نظر داریم که مشعل خط شش را نیز تا پایان سال جاری بهینه‌سازی کنیم که این امر در کاهش هزینه‌های شرکت نقش موثری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه رشد درآمدی این شرکت در حالی صورت گرفته که شرکت با مشکلاتی از جمله قطع برق صنایع در برخی از ساعات شبانه روز و افزایش نرخ نهاده‌های تولید و ... روبرو بوده است، تاکید کرد: هدف اصلی شرکت سیمان تهران تنوع در تولید و بالا بردن کیفیت محصولات در کنار کنترل قیمت تمام شده و بالا بردن حاشیه سود شرکت می‌باشد.

حسینی به استاندارد‌های محیط زیستی اشاره کرد و گفت: موضوع محیط زیست یکی از استراتژی‌های اصلی و محوری شرکت می‌باشد و خوشبختانه قدم‌های بسیار بزرگی نیز در این راه برداشته شده است. در این راستا سیمان تهران طرح جامع زیست محیطی خود را تدوین نموده و بر اساس آن در حال حرکت است؛ بنابراین تمام تلاش شرکت بر این است که در چارچوب استاندارد‌های محیط زیستی و حتی جلوتر از آن‌ها حرکت نماید. در واقع ما به دنبال این هستیم که در آینده نزدیک محیط زیست بخشی از فلسفه وجودی سیمان تهران محسوب گردد.

وی افزود: هدف نهایی شرکت تولید سیمان سبز است. به منظور آشنایی و نیز ترویج فرهنگ تولید سیمان با حفظ محیط زیست پایدار، کتابی در این راستا توسط اینجانب به رشته تحریر درآمد و منتشر گردید که در آن به طور کامل موضوع سیمان سبز و چگونگی تولید آن تشریح شده است.

حسینی ادامه داد: در نظر داریم بخش عمده‌ای از سود سال ۱۴۰۰ را طی شش ماه نخست امسال محقق نمائیم و به طور قطع سود شرکت تا پایان امسال بیش از سال ۱۴۰۰ خواهد بود. این در حالی است که ما افزایش نرخ نهاده‌های تولید و قطعی برق کارخانه را در برخی از ساعات شبانه روز داشته و داریم و لیکن خوشبختانه توانستیم با همکاری خوب پرسنل سیمان تهران، به سود قابل توجهی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: هرچند اعتقاد داریم افزایش قیمت سیمان باید متناسب با تورم صورت پذیرد، اما اینکه ما با افزایش قیمت محصول بتوانیم به سود دست پیدا کنیم، هنر زیادی نکرده‌ایم. شرکت سیمان تهران توانست با وجود همه محدودیت‌ها و بالا رفتن هزینه‌های تولید ناشی از تورم، با مجموعه اقداماتی از جمله کنترل قیمت، بالابردن کیفیت محصولات، متنوع نمودن سبد محصولات تولیدی، بهینه‌سازی انرژی در چارچوب استاندارد محیط زیست و افزایش تولید با اهرم ارتقاء بهره‌وری، سود خود را افزایش دهد.

منبع: ایران اکونومیست

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده