تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۷۶۹۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترانزیت کالا از گمرک لطف آباد خراسان رضوی به آسیای مرکزی ۱۰۳ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ترانزیت کالا از مرز لطف آباد شهرستان درگز خراسان رضوی با ترکمنستان به کشور‌های آسیای مرکزی ۱۰۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی باقری روز چهارشنبه افزود: در نیمه نخست امسال ۵۲۸ هزار و ۱۰۰ تن کالا در قالب ترانزیت ورودی و خروجی از این مرز عبور کرده است در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۶۰ هزار و ۷۸۸ تن بوده است.

وی ادامه داد: برچیده شدن محدویت‌های کرونایی برای تردد‌های تجاری مرزی در سال جاری علت اصلی افزایش ترانزیت و جا به جایی کالا در این مرز است.

مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز گفت: طی ۲۰ روز مهرماه شاهد افزایش روند تردد‌های مرزی هستیم چنانکه در این مدت روزانه به طور متوسط ۱۷۵ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیتی و صادراتی از ایران وارد ترکمنستان می‌شود، اما پیش از مهرماه رقم خروج ناوگان یاد شده از ایران ۱۵۰ دستگاه در روز بوده است.

باقری افزود: ورود ناوگان ترانزیت ورودی از ترکمنستان به گمرک لطف آباد طی مهرماه به روزانه ۴۵ دستگاه کامیون رسیده است که این رقم پیش از مهرماه روزانه حدود ۳۵ دستگاه بوده است.

کاهش صادرات و واردات از گمرک لطف آباد

مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز گفت: در بازه زمانی یاد شده ۵۵۰ تُن واردات و ۱۵۷ هزار تُن صادرات از مرز لطف آباد با ترکمنستان صورت گرفته که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۱ و ۲۷ درصد کاهش داشته است.

گمرک "لطف‌آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و با مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این نوار مرزی در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی قرار دارد.

۱۴ درصد از مجموع مرز‌های خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان همجوار است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده