تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۹۸۷۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزش تبادلات تجاری از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی ۱۴۱ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - سرپرست گمرک لطف‌آباد درگز گفت: ارزش تجارت خارجی شامل واردات، صادرات و ترانزیت کالا از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی با ترکمنستان و کشور‌های آسیای مرکزی ۱۴۱ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ما قبل آن افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، قربان کریمی افزود: ارزش تجارت بین المللی محقق شده در مرز لطف‌آباد شهرستان درگز طی پارسال معادل چهار میلیارد و ۱۲۰ هزار و ۲۰۸ دلار بوده است.

وی همچنین گفت: میزان صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گذرگاه مرزی لطف‌آباد طی سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۲۷۲ تن بود که ۴۵ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

سرپرست گمرک لطف آباد درگز ادامه داد: از مجموع تناژ جابجا شده در مرز لطف آباد طی پارسال ۴۰ هزار تن مربوط به صادرات کالا، واردات مبلغ ناچیز ۲۵۰ تن بوده و بقیه مربوط به ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این گذرگاه مرزی است.

کریمی بیان داشت: توسعه روابط تجاری با ترکمنستان در پی سفر مسوولان عالی رتبه ۲ کشور و تغییر نگاه همسایه شمالی برای تحول در روابط تجاری با ایران در دولت سیزدهم از جمله دلایل رونق تجارت خارجی در این مرز زمینی است.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این گمرک و پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر و با مشهد ۲۹۶ کیلومتر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این نوار مرزی در محدوده شهرستان‌های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.

۱۴ درصد از مجموع مرز‌های خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان همجوار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده