تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۹۸۴۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان شمالی تاکید کرد؛

گام‌های بزرگ دولت سیزدهم برای احیای واحد‌های راکد/ ایجاد شهرک انرژی‌های نو در استان خراسان شمالی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان شمالی اعلام کرد که دولت سیزدهم گام‌های بزرگی در احیای واحد‌های راکد در خراسان شمالی برداشته که نمونه آن فعال شدن ۱۴ واحد تولیدی راکد است که جان دوباره‌ای به اقتصاد این استان داده است.

به گزارش می‌متالز، استان یک میلیون نفری خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست که این آمار نشان می‌دهد که این خطه راه زیادی تا توسعه دارد و موانع بزرگی بر سر راه تولید استان واقع شده است.

بیشتر واحد‌های تولید این استان نیز تازه تاسیس هستند که نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش دارند که با توجه به تورم در سال‌های اخیر بعضا دچار مشکلاتی شدند و حتی برخی از واحد‌ها نیمه راکد و یا تعطیل شدند.

«حسین حاجی‌بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان شمالی در گفتگو با رسانه اترک، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کردند که در خصوص عملی شدن این شعار، وزارت صمت برنامه‌هایی خوبی دارد، گفت: در سال گذشته تلاش‌های زیادی برای رشد تولید در این استان انجام شد که یکی از این اقدامات فعال کردن واحد‌های نیمه راکد و غیر فعال بود که این استان از این لحاظ در کشور رتبه خوبی نیز کسب کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ارائه تسهیلات و حمایت از واحد‌های تولیدی در استان موجب شد تا ۱۴ واحد صنعتی راکد با حمایت‌های دولت فعال و به چرخه تولید بازگردد.

بازگشت ۱۴ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی با بیان اینکه سهم این استان برای فعال کردن واحد‌های تولیدی در طی سال گذشته ۱۲ واحد بوده، تصریح کرد: با تلاش مضاعف در سال گذشته ۱۴ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشت که استان در این خصوص رتبه یک کشوری را به خود اختصاص داد که طی آن توسط وزراتخانه مربوطه از شرکت‌های صنعتی استان تقدیر به‌عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: ۲۳ واحد تولیدی غیر فعال در سال گذشته در استان شناسایی شده بود که از این تعداد ۱۴ واحد مجدد به چرخه فعالیت بازگشتند که کمک خوبی به حوزه تولید استان و ایجاد اشتغال است.

تلاش برای راه‌اندازی خط انتقال سوخت به استان

حاجی‌بگلو، به قطع گاز در فصل زمستان سال گذشته اشاره‌ای کرد و افزود: متاسفانه سه صنعت بزرگ استان از ناحیه قطع انرژی دچار مشکل اساسی شده و متحمل ضرر شدند، به‌نوعی که این سه صنعت در این بازه زمانی سه ماه راکد شدند و در مجموع آمار تولید استان نیز کاهش یافت.

وی یکی از مشکلات اساسی استان در تامین سوخت جایگزین را نبود خط انتقال سوخت دانست و اظهارکرد: تامین سوخت با تانکر برای صنایع استان مستلزم هزینه‌های سنگین است.

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی تصریح کرد: هم اکنون استاندار خراسان شمالی برای راه‌اندازی خط انتقال سوخت به استان تلاش می‌کند چرا که حمل و نقل سوخت جایگزین مازوت به صنایع استان متحمل هزینه‌های هنگفت است و حتی بعضا از قیمت سوخت نیز پیشی گرفته است.

هدف‌مان حفظ صنایع موجود و تکمیل بحث زنجیره تولید

وی با بیان اینکه با ایجاد این خط انتقال بخش زیادی از مشکلات صنایع استان در خصوص تامین سوخت در پیک مصرف انرژی برطرف شده که این مهم هم اکنون در دستور کار استان قرار گرفته است، ادامه داد: به دلیل نبود زیر ساخت‌ها در زمینه سوخت بحث سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع بزرگ نیز با مشکلات و چالش‌هایی رو به رو خواهد شد چرا که در این خطه از نظر زیر ساخت‌های ریلی و هوایی نیز مشکل داریم، به‌طوری‌که چند سرمایه‌گذار در سطح کشوری تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند، اما تامین انرژی و زیر ساخت‌ها مشکلاتی ایجاد کرد که همین موانع باعث می‌شود تا نتوانیم چشم انداز خوبی در توسعه صنایع در استان داشته باشیم.

حاجی‌بگلو اضافه کرد: با توجه به مشکلات زیر ساختی، اینک بیشتر تلاش می‌شود تا صنایع موجود را حفظ کرده و بحث زنجیره تولید را کامل کنیم، زیرا در این استان در بحث انرژی گاز و برق در زمستان و تابستان هنوز مشکل داریم و نمی‌توانیم صنایع را گسترش دهیم.

وی به پروژه‌هایی از جمله سیمان سمنگان نیز اشاره کرد و ادامه داد: پروژه‌های سنگینی در اسفراین، شیروان و بجنورد، آشخانه و جاجرم داریم که امیدوار هستیم با تلاش مضاعف به سرانجام برسند.

ایجاد شهرک انرژی‌های نو در استان

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی به ایجاد قرارگاه رشد تولید در استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: در کارگروه تسهیل استان مشکلات ۱۷۰ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که با تلاش و همراهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی توانستیم ۱۴ واحد راکد را به چرخه تولید باز گردانیم و از حالت نیمه فعاال و غیر فعال خارج کردیم.

وی بر ایجاد شهرک انرژی‌های نو در استان تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان از نظر تامین برق در سطح کشور دچار مشکل هستیم و برای صنایع استان نیز محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد، به همین دلیل باید شهرک انرژی های‌نو و سالم در استان ایجاد کنیم که برق صنایع در زمان‌های پیک مصرف با مشکل مواجه نشود.

حاجی‌بگلو با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در جاجرم بحث انرژی خورشیدی و باد را می‌توانیم داشته باشیم تا انرژی صنایع در غرب استان را تامین کنیم، تاکید کرد: همچنین باید صنایع بزرگ بحث نیروگاه را در دستور کار قرار دهند تا در زمان پیک مصرف دچار مشکلات نشوند. البته انرژی مورد نیاز صنایع باید در شهرک انرژی استان تولید شود که هم اکنون این مهم در دستور کار است و امیدوار هستیم که در این راستا اتفاقات خوبی بیفتد.

افزایش تبادلات تجاری برای ارزآوری و اشتغال‌آفرینی

وی در ادامه به رونق صادرات نیز تاکید کرد و افزود: در سال گذشته مجوز پنج سفر را گرفته‌ایم، اما به علت نبود اعتبار، نتوانستیم هیات تجاری را همراهی کنیم که لازم است در این خصوص اعتبار اختصاص داده شود.

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی به افزایش تبادلات تجاری با کشور‌های خارجی نیز اشاره‌ای کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها به این موضوع مهم تاکید داشه‌اند، بنابراین باید تلاش کنیم برای کشور ارزآوری داشته بشیم و همچنین به دنبال آن اشتغال آفرینی کنیم.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در این حوزه باید بیشتر وارد کار شود تا حوزه صادرات استان را رونق دهیم، ادامه داد: کشور‌های حوزه خلیج فارس بازار‌های خوبی هستند و باید مقدمات صادرات را به این کشور‌ها فراهم کنیم که در این زمینه خواستار تخصیص اعتبار برای اعزام هیات‌ها به کشور‌های هدف صادراتی هستیم.

اختصاص ۷۰ درصد از صادرات استان به پتروشیمی

حاجی‌بگلو با اشاره به اینکه پتروشیمی خراسان واقع در این استان بیش از ۷۰ درصد از صادرات این خطه را به خود اختصاص داده که این رقم نشان از تک محصولی بودن محصول صادرات دارد درحالیکه می‌توانیم در حوزه محصولات باغی استان ارز آوری داشته باشیم، ادامه داد: اینک ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی برای صادرات داریم، اما بیشتر مغفول مانده و لازم است دستگاه‌ها، حوزه صادرات را تخصصی و کشور مبدا را شناسایی کنند که این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر محصولات باغی و زراعی استان قابلیت صادرات دارند

وی با بیان اینکه بحث محصولات دانش‌بنیان نیز در سال گذشته مطرح بوده که باید بیشتر به این حوزه ورود داشته باشیم، به تولید انگور با کیفیت و زعفران در استان نیز اشاره‌ای کرد و افزود: پیشران اقتصادی استان کشاورزی است، اما متاسفانه در این حوزه در بخش صادرات خوب کار نشده و در سال گذشته به‌صورت محدودی نگین زعفران صادر شد.

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی با بیان اینکه بیشتر محصولات باغی و حتی زراعی استان قابلیت صادرات دارند، یادآور شد: از سازمان‌ها و ارگان‌های فعال در این حوزه درخواست داریم که بازار‌های هدف برای محصولات صادراتی را فراهم کنند چرا که در این خصوص ظرفیت و پتانسیل نیز وجود دارد.

فرهنگ‌سازی برای مصرف کالا‌های داخلی

وی بر فرهنگ‌سازی برای مصرف کالا‌های داخلی نیز تاکید کرد و ادامه داد: در این خصوص رسانه‌ها نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند تا ذائقه مردم به سمت کالا‌های داخلی تغییر پیدا کند و تولید کنندگان نیز باید تلاش کنند تا کیفیت کالا‌ها را بالا ببرند تا مردم رغبت و استقبال بیشتری نشان دهند.

حاجی‌بگلو اضافه کرد: در بحث قاچاق کالا‌های خارجی نیز باید منابع خودمان را حفظ کنیم و فرهنگ‌سازی انجام شود تا با مصرف کالا‌های داخلی به ارتقای کیفیت کالا‌ها و مهار تورم و رشد تولید کمک کنیم.

وی در خصوص اعتبارات تبصره ۱۸ نیز خاطرنشان کرد: ۳۴۲ میلیارد تومان اعتبار تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ به این استان ابلاغ شد که از این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد جذب شد که این استان در این شاخص در سطح کشور رتبه اول را کسب کرد، اما هنوز اعتبار سال جاری ابلاغ نشده است.

اعتبارات تبصره ۱۸ در بخش کشاورزی و صنعت باید یکسان باشد

مدیرکل صمت استان خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: اعتبارات این تبصره در بخش کشاورزی و صنعت باید یکسان باشد چرا که با توجه به وضعیت خشکسالی و خرده مالکی باید حوزه کشاورزی این استان به سمت کشاورزی صنعتی برود و با ایجاد واحد‌های تولیدی و تکمیلی بتوانیم درآمد بیشتری برای این استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت بیکاری استان با توجه به حوزه کشاورزی نسبت به سایر استان‌ها بهتر است، ادامه داد: البته وضعیت خوبی نداریم چرا که خشکسالی و خرده مالکی باعث مشکلات زیادی در این بخش شده‌اند.

حاجی‌بگلو همچنین گفت: صنایع استان نیز نیاز به تسهیلات دارند، اما متاسفانه منابع بانکی استان قفل شده و عملکرد بانک‌ها در سه ماه آخر منفی است؛ این درحالی است که ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری اعتبار داریم که باید از محل منابع داخلی بانک‌ها تامین شود، اما عملا پرداخت‌ها راکد مانده و منتظر دستور عمل از تهران هستیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده