تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۷۷۳۲۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سود میلیاردی مونتاژکار خودرو چینی از جریان انصرافی‌ها

‌می‌متالز - این روز‌ها تبلیغات گسترده‌ای برای طرح‌های فروش خودرو چینی در سطح شهر و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. اما برخی روایت جدیدی از این طرح‌ها دارند و از بروز یک کلاهبرداری خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، شرایط ویژه یکی از شرکت‌های مونتاژکار خودرو چینی و تبلیغات گسترده برای آن باعث شده تا حضور در این طرح‌های فروش مورد استقبال قرار بگیرد. یکی از طرح‌های فروش شرکت مذکور که با استقبال مردم مواجه شد، طرح تعویض خودرو‌های کارکرده با نوست.

اما آن‌طور که برخی از مشتریان این مجموعه خبر داده‌اند در فرآیند ثبت‌نام تعویض خودرو‌های کارکرده با نو، برخلاف شرایط مناسبی که برای ثبت‌نام اعلام شده، اما نوعی کلاهبرداری رخ می‌دهد.

در این طرح متقاضیان در زمان تحویل مدارک خود برای ثبت‌نام، باید ۵۰ درصد از قیمت خودرو را به نمایندگی بپردازند. اما پس از پرداخت مبلغ، نمایندگی بهانه نقص مدارک را پیش می‌کشد و حتی از آن‌ها سند خانه را به‌عنوان مدرک مورد نیاز خرید خودرو درخواست می‌کند.

این شروط مضاف بر شرایط اولیه و در مراحل ثبت‌نام اعلام می‌شود. در حالی که شرکت مونتاژکار از ابتدا چنین مسائلی را پیش نمی‌کشد. این شرط و شروط آن‌قدری اضافه می‌شوند که سرانجام مشتریان مجبور به انصراف از طرح شوند. نکته این است که متقاضیان در ابتدای ثبت‌نام حداقل نیمی از قیمت خودرو را پرداخته‌اند. با توجه به قیمت‌های موجود، این دریافتی از مشتریان حداقل ۳۰۰ میلیون تومان است. حال مشتریان پس از انصراف ماه‌ها باید منتظر عودت پول خود باشند.

شرکت خودرو پول مشتریان را نگه می‌دارد؟

مساله مورد توجه این است که امضای انصراف از طرف مشتری تا تایید آن و در آخر، پرداخت مبلغی که مشتری به حساب شرکت مونتاژ خودرو ریخته، فرآیند طولانی‌مدت را طی می‌کند و حتی برخی تا سه ماه هم منتظر عودت پولی می‌مانند که به این شرکت پرداخت کرده بودند. چراکه نمایندگی‌ها معمولاً انصراف آن‌ها را دیر تائید می‌کنند.

تعداد انصرافی‌های این شرکت به‌قدری بالاست که یک باجه شعبه بانک صادرات خیابان سردار جنگل تهران پاسخگوی راهکار‌های جدید مدیران این شرکت مونتاژکار خودروست. هنگامی هم که مشتریان برای دریافت پول خود به این بانک مراجعه می‌کنند یک کارت شبییه به کارت هدیه دریافت می‌کنند که اکثراً موجودی آن صفر است و وعده واریز وجه به آن را می‌دهند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که واریز این وجه در بهترین حالت حداقل ۲۰ روز کاری طول می‌کشد. در حالی که با توجه به امکاناتی نظیر ساتنای بانکی در عرض چند ساعت می‌توان پول مشتریان را عودت داد. اما این شرکت حتی حاضر نیست انصراف مشتریان را تائید کند تا سرمایه مردم مدت زمان بیشتری نزد شرکت بماند.

مدیران خودروسازی مذکور در پاسخ گفتند که پروسه بازگرداندن وجه زمان‌بر است؛ آن‌ها، اما درباره علت زمان‌بربودن این پروسه توضیحی ندادند و آن را امری طبیعی و طبق قرارداد موجود ذکر کردند.

آنها حتی حاضر به توضیح اینکه چرا برای خرید خودرو ۶۰۰ میلیونی درخواست سند خانه دارند، نشدند. این امر شائبه کلاهبرداری را افزایش می‌دهد. گویا اصلاً خودرویی در کار نیست و این شرکت بدین طریق گردش مالی دارد و احتمالاً با سرمایه‌گذاری پول مردم، سود میلیاردی به جیب می‌زند.

سود شرکت از انصراف مشتریان

اما چرا نگه‌داری پول مردم برای این مونتاژکار خودرو چینی سودده است؟ این شرکت با دریافت ۵۰ درصد قیمت اصلی محصول در ابتدای ثبت‌نام بدون اینکه کاری انجام دهد و یا کالایی تحویل دهد به سرمایه هنگفتی دست پیدا می‌کند.

حال این سرمایه حتی اگر در بانک به صورت سپرده کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری شود، سود ۱۰ درصد به آن تعلق می‌گیرد. اگر میانگین قیمت خودرو‌هایی که این شرکت مدعی عرضه آن است را حداقل ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، فقط سود سرمایه یک مشتری در هر ماه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

چنانچه مدیران این شرکت خودرو پول مشتریان را سه ماه نزد بانک سپرده‌گذاری کنند، سود سرمایه هر مشتری برای شرکت ۱۲ میلیونی و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

حال اگر مشتریان هر طرح در بدترین حالت هزار نفر هم باشند، در این صورت این شرکت در هر طرح ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به جیب می‌زند. این یعنی درآمدزایی از هیچ.

حال در شرایطی که مدیران این شرکت خودرو خود را مقابل رسانه‌ها پاسخگو نمی‌دانند، از وزارت صمت، قوه قضائیه و سایر نهاد‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود که با ورود به این ماجرا و شناسایی دقیق تخلفات احتمالی صورت‌گرفته در مقابل زیان مردم و افزایش بی‌اعتمادی اجتماعی بایستند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده