تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۲۶
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۷۷۳۲۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قانون واردات خودرو از اواخر آذر اجرا می‌شود / زمان دقیق با وزارت صنعت

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودرو از اواخر آذر انجام خواهد شد، گفت: وزارت صنعت پاسخگوی زمان دقیق خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، حجت الله فیروزی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو اعلام کرد: پیش از این مجلس اجازه واردات خودرو اعم از سبک و سنگین را به دولت داد و در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز این موضوع لحاظ شده است.

مجلس در تصویب کلیات لایحه اسقاط خودرو که هفته گذشته به تصویب رسید نیز ورود کرد تا اسقاط خودرو به دلیل خلاء قانونی متوقف نشود. همچنین با اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو در تلاش است تا شرایط بهتری را برای واردات ایجاد کند.

در خصوص زمان دقیق واردات خودرو، وزارت صنعت پاسخگو است. زیرا با توجه به آیین نامه باید مشخص شود شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی یا دولتی درخواستی مبنی بر واردات خودرو ثبت کردند یا خیر. البته از ابتدا پیش بینی شد از اواخر آذر واردات خودرو انجام شود. دولت منابعی در نظر نمی‌گیرد و باید بخش خصوصی ورود کرده و اقدام کند.

واردات خودرو از سال ۹۱ تا ۹۷ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه و با میانگین سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار محصول بود. آن هم در حالی که سالانه ۸۰۰ هزار خودرو داخلی تولید می‌شد. یعنی میزان واردات خودرو به تعدادی نیست که بتواند نیاز مردم را برطرف کند، ولی حداقل سبب ایجاد آرامش در بازار خودرو‌های وارداتی خواهد شد و رقابت سازنده‌ای بین تولید کنندگان داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد.

واردات خودرو آسیبی به تولیدات داخلی نخواهد زد بلکه سبب ارتقاء دانش فنی خودروسازان در این مسیر خواهد شد. از طرفی تا حدودی نیاز واقعی داخل را که حدود ۱.۳ میلیون خودرو در سال است، رفع خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده