تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۷۸۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو؛

باید تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم

می متالز - مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو گفت: باید تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. یکی از راه حل‌های این مهم، خودکفا شدن در بحث تولید است به این شکل که بتوانیم نیازهای صنایع کشور را در داخل تامین کنیم.
باید تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنیم

به گزارش می متالز، غلامرضا ملاطاهری، اظهار داشت: ایمیدرو با توجه به مشکلات موجود در حوزه معدن و صنایع معدنی و نیازهای فناورانه، سالانه این نیازها را از صنایع مختلف احصا کرده و در پرتابل سازمان اعلام می‌کند تا مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها با توجه به آن‌ها، پروپزال و پیشنهادات خود را ارئه کنند و  نهایتا این پروپزال‌ها با مشارکت حوزه صنعت با دانشگاه عملیاتی خواهند شد که این امر نفع کل جامعه را در بر خواهد داشت.

وی افزود: پروژه ساخت تیکنر خمیری که رتبه اول طرح ملی در حوزه پژوهش را به‌خود اختصاص داد، یکی از نمونه‌های موفق همکاری صنعت با دانشگاه است. این تجهیز میزان مصرف آب در صنایع فرآوری را به‌شدت کاهش (تا 90 درصد) خواهد داد. خوشبختانه این طرح در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی اجرا شده و تقاضای بسیاری زیادی نیز از سوی واحدهای صنعتی کشور مبنی بر خرید آن وجود دارد.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو بیان کرد:  ما در سال‌های مختلف در حوزه پژوهش و فناوری، صاحب سبک بوده‌ایم و توانستیم با اجرایی کردن پروژه‌های مختلفی طی سال‌های گذشته موفق ظاهر شویم.

ملاطاهری عنوان کرد: مسیرهای خوبی توسط دولت ایجادشده است. سه مسیر جهت انجام پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی وجود دارد؛ اولا مسیر ماده 17 اساسنامه ایمیدرو، مسیر پروژه‌های تبصره 10 قانون رفع موانع تولید و تبصره جدید، بند "ط" تبصره 9 ماده واحد قانون بودجه سال 97 کل کشور است. قانون‌گذار با ایجاد مسیرهای مختلف در حمایت از پژوهش، دست شرکت‌های توسعه‌ای و سودآور از پروژه‌های پژوهشی را باز گذاشته است. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید همت کنند تا با استفاده از این ظرفیت‌های قانونی نیازهای کشور و صنایع کشور را به قطعات و تجهیزات برطرف سازند.

وی گفت: در این شرایط می‌توان، تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرد. رفع نیازهای صنایع کشور از داخل، قطعا وابستگی به شرکت‌های خارجی را کاهش خواهد داد.

عناوین برگزیده