تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۷۸۲۵
سرویس خبر : انرژی

تحریم نفت، تهدید یا فرصت

می متالز - با توجه به موقعیت ژئوپلوتیک، جمعیت، انرژی، جاده و راه‌آهن و دسترسی به آب‌های بین المللی و ...، ایران در وضعیت خاصی قرار گرفته که امکان تحریم موثر را از بین برده است و به همین دلایل تحریم‌ها تاکنون نتوانسته‌اند کشور را فلج کنند.
تحریم نفت، تهدید یا فرصت

به گزارش می متالز، اما سوال اصلی این است که ما در مقابل تحریم ها فقط مقاومت کنیم یا اینکه باید راهکار دیگری را جستجو کنیم؟

دکتر احد علیخانی مشاور عالی شرکت معدنی و صنعتی صبانور: تولید ناخالص داخلی(GDP) ایران در سال 2017، 447.7 میلیارد دلار بوده که بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران تا سال 2025 باید GDP  ایران به دو هزار و 700 میلیارد دلار برسد و نرخ رشد متوسط سالانه 8 درصد هدف‌گذاری شده است.

وابستگی ایران به نفت بسیار زیاد است و این مقدار زیاد وابستگی دشمنان را به طمع تحریم نفت انداخته است. ایران با توجه به گستردگی بسیار زیاد که آن را در رتبه هجدمین کشور پهناور دنیا قرار داده است؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌های دیگر نیز دارد. معدن یکی از بزرگترین موهبت‌های الهی است که می توانیم این فرصت بالقوه را به فرصت بالفعل تبدیل کنیم.

ایران بهشت بالقوه معادن است اما سهم معدن در GDP ایران بسیار ناچیز و درحدود 0.7 درصد است. راهکار افزایش چشم‌گیر تولید ناخالص داخلی و ایجاد رفاه در کشور در زمان کوتاه، بالابردن سهم معدن در GDP است و کلید بالابردن سهم معدن توجه منطقی به اکتشاف و استخراج و فرآوری اصولی و علمی معادن است. لازمه تحقق این امر، توجه بیشتر به نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان به‌شمار می‌رود.

ایران در بین 15 کشور دارای منابع غنی و بالقوه معدنی جهان قرار گرفته است براساس گزارش‌های بین المللی یکی از تامین‌کنندگان مهم مواد معدنی به‌ویژه آهن، مس، سرب ور وی در 30 الی 50 سال آینده خواهد بود. ایران در برگیرنده بخشی از کمربندهای فلزایی جهانی شامل ذخایر مس، آهن، سرب و روی، کرومیت و طلا محسوب می‌شود.

سابقه معدن‌کاری در ایران به 6000 سال قبل باز می‌گردد اما متاسفانه فقط 6درصد ایران اکتشاف سیستماتیک شده است.

لازم است این نکته اساسی را برای پیدا کردن مسیر درست پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان مجددا یادآور شوم که راهکار مقابله با تحریم‌ها، فقط مقاومت در مقابل تحریم نبوده و باید با نگاه عالمانه حرکت رو به جلو خود را باشتاب بالایی ادامه دهیم و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه به معدن.

تمامی ارکان دولتی و خصوصی باید در دوران تحریم نفت از تمامی ظرفیت‌ها جهت بالابردن سهم معدن و صنایع معدنی در GDP ایران استفاده کرده و تحریم نفت را به فرصت کاهش وابستگی به نفت تبدیل کنند.

عناوین برگزیده