به گزارش می متالز، ترکیه بزرگترین مصرفکننده آلومینیوم خاورمیانه بهشمار میرود که حجم مصرف شمشهای آلومینیومی آن طی سالهای اخیر به حدود 1.2 میلیون تن میرسد. یکی از مهمترین مصارف شمشها و بهطور کلی محصولات کارنشده آلومینیومی در ترکیه، نورد آن برای تولید انواع پلیتها، ورقها و فویلها است. لازم به اشاره است که ورقها عموما دارای ضخامتی بین 0.2 تا 6 میلیمتر هستند و به محصولاتی با ضخامت بیشتر از این میزان، پلیت گفته میشود. هر چند که پلیت محصولی قابل تجارت است، اما باید اذعان کرد که سهم بسیار اندکی از محصولات تخت آلومینیومی در بازار دارد.
از بین واحدهای نورد آلومینیوم در ترکیه در حوزه تولید ورق میتوان به شرکت ASAŞ اشاره کرد؛ این شرکت قادر به نورد انواع آلیاژهای آلومینیومی از سریهای xxx5 و xxx6 است و خط نورد (برای تولید ورق) آن از 6 غلتک تشکیل شده است. کنترل لحظهای و دقیق ضخامت ورق آلومینیومی قبل و بعد از هر غلتک، سبب شده تا تلرانس ضخامت ورقهای تولیدی این شرکت، به کمتر از نصف حد استاندارد مورد استفاده در اروپا برسد. از همین رو، کیفیت بالای ورقهای تولیدی این شرکت و شرکتهای مشابه ترکی، از صادرات آن به کشورهای اروپایی حمایت کرده است؛ بهطوری که امروزه ترکیه یکی از مهمترین تأمینکنندگان ورقهای آلومینیومی اروپا محسوب شود.
در نمودار 1، حجم تولید ورقهای آلومینیومی ترکیه نشان داده شده است. همانطور که در این نمودار قابل مشاهده است، تولید ورقهای آلومینیومی بین سالهای 2005 تا 2008 حدود 185 هزار تن بود. در ادامه میزان تولید افزایش یافته و با رشد متوسط سالانه 22.1 درصدی، در سال 2011 بهحدود 350 هزار تن رسید و تا سال 2013 در این سطح تقریبا باقی ماند. اما در سال 2014، با بهرهبرداری از واحدهای جدید و اضافه شدن تعداد شرکتهای بیشتری به حوزه تولید ورق آلومینیومی، حجم تولید آن در ترکیه شاهد رشد 64.3 درصدی بود و به نزدیک 600 هزار تن رسید. پس از آن از میزان تولیدات این صنعت تا حدودی کاسته شد تا حدی که انتظار میرود در سال 2017، سطح تولید ورقهای آلومینیومی به کمتر از 400 هزار تن رسیده باشد. جهشهای مشاهده شده در روند تولید ترکیه، همگام با افزایش تعداد واحدهای فعال در این حوزه بوده است؛ بهگونهای که تعداد شرکتهای فعال ترکیه طی سالهای 2008 تا 2011 نزدیک به 20 شرکت اضافه شد. تعداد این شرکتها در سال 2013 به اوج خود رسید که افزایش نرخ بهرهبرداری از ظرفیت شرکتهای نوپا در یک سال پس از آغاز فعالیت، سبب شد تا حجم تولید در سال 2014 شاهد جهش قابل توجهی باشد؛ ولی پس از آن، کاهش فروش داخلی سبب افت تولید شد.