تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۷۸۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی تولید و تجارت مفتول فولادی ترکیه (1)

ترکیه رتبه 10 صادرات جهانی مفتول فولادی

می متالز - صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی ترکیه در 2 دهه اخیر بوده و هم‌اکنون سومین بخش بزرگ اقتصاد ترکیه بعد از صنعت گردشگری و تولید اتومبیل محسوب می‌شود.
ترکیه رتبه 10 صادرات جهانی مفتول فولادی

به گزارش می متالز، بیش از 60 درصد تولید محصولات فولادی ترکیه در بخش محصولات طویل صورت می‌گیرد که تولید مفتول فولادی یکی از آن‌ها است؛ مفتول فولادی 2 درصد از تولید محصولات طویل ترکیه را شامل می‌شود. ترکیه رتبه 10 صادرات مفتول فولادی غیر آلیاژی دنیا را دارد. حجم تولید ترکیه از سال 2005 تا 2016 بیش از 5 برابر افزایش داشته است.

ترکیه جزو اولین کشورهای منطقه بود که برای شتاب دادن به روند رشد و توسعه پایدار، تولید فولاد را در دستور کار خود قرار داد. صنعت فولاد در ترکیه همواره شاهد رشد پایدار بوده و به‌طور چشم‌گیری در حال گسترش و توسعه است. در حال حاضر ترکیه دارای 24 کارخانه فولادی با تکنولوژی کوره قوس الکتریکی (EAF)، 5 کوره الکتریکی و 3 کوره بلند (BOF) است. میزان تولید فولاد خام ترکیه در سال 2017 بیش از 30 میلیون تن بود که این کشور را در رده هشتم تولید فولاد جهان قرار داد. در سال 1996، توافقنامه زغال‌سنگ و فولاد اروپا (EOTC) بین اتحادیه اروپا و ترکیه امضا شد. این توافق به ترکیه اجازه داد تا محصولات آهن و فولاد خود را بدون عوارض گمرکی با تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تجارت کند که این عامل تأثیر زیادی در رشد و توسعه صنعت فولاد این کشور داشته است.

صنعت ساختمان اصلی‌ترین مصرف‌کننده مفتول فولادی است که از آن در آرماتوربندی و بافت میلگردهای مرتبط با اسکلت و پی ساختمان استفاده می‌شود. لوازم مصرفی مانند انواع قفس‌ها و توری‌ها و انواع فنرها و تولید میخ و پرچ که کاربردهای مختلفی دارند، از دیگر مصارف مفتول‌ها است. این محصول با حجم قابل توجهی در دنیا تجارت می‌شود؛ حجم تجارت جهانی مفتول فولادی غیر آلیاژی در جهان در بازه سال‌های 2010 تا 2017 بیش از 6.5 میلیون تن در سال بوده است که کشورهای چین، آلمان و ایتالیا از بزرگترین صادرکنندگان آن بودند.

مفتول فولادی از محصولات تولیدی صنعت فولاد ترکیه است که مشتریان زیادی در دنیا دارد. ترکیه به‌طور متوسط بیش از 2 درصد از صادرات مفتول فولادی غیر آلیاژی دنیا را در اختیار دارد که این سهم در سال 2017 با صادرات 174 هزار تن مفتول به حدود 3 درصد افزایش یافت. ترکیه با این حجم از صادرات در رتبه 10 جهان در تجارت مفتول فولادی غیر آلیاژی قرار گرفت. از حدود 16 میلیون تن صادرات محصولات فولادی ترکیه در سال 2017 بیش از 62 درصد آن به صادرات محصولات طویل، 18 درصد محصولات تخت، 11 درصد لوله و 9 درصد سایر محصولات اختصاص داشت. در نمودار شماره 1، سهم محصولات مختلف از صادرات محصولات طویل فولادی ترکیه نشان داده شده است. میلگرد ساختمانی سهم حدود 62 درصدی و مقاطع و پروفیل سهم 14 درصدی از صادرات محصولات طویل ترکیه دارد.

در نمودار شماره 2 حجم تولید مفتول غیر آلیاژی ترکیه طی سال‌های 2005 تا 2016 نشان داده شده است. همان‌گونه که در این نمودار دیده می‌شود این کشور میزان تولید خود را از از 127 هزار تن در سال 2005 بیش از 5 برابر افزایش داد و به 662 هزار در سال 2016 رساند. طی دوره مذکور، سرعت رشد مرکب سالانه (CAGR) تولید مفتول فولادی غیر آلیاژی این کشور حدود 16 درصد در سال برآورد شده است.

عناوین برگزیده