تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۷۸۶۱۴

پیشرفت ۴ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان طی ۹ ماه/ فاز اول پروژه تکمیل شد

پیشرفت ۴ درصدی خط‌آهن چابهار-زاهدان طی ۹ ماه/ فاز اول پروژه تکمیل شد
‌می‌متالز - در حالی پیشرفت فیزیکی خط‌آهن چابهار-زاهدان بهمن سال گذشته ۵۷ درصد بود که معاون شرکت ساخت و توسعه از پیشرفت ۶۱ درصدی این پروژه طی ۹ ماه اخیر خبر داده است.

به گزارش می‌متالز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه با بیان این که خط‌آهن چابهار-زاهدان با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۳۰ کیلومتر طول دارد و به پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصدی رسیده است، اظهار کرد: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پسکرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود. در زمان حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری آغاز شده است، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد. در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه با یادآوری این‌که از اعتبار مصوب ۳۰۰ میلیون یورویی ۲۵۰ میلیون یورو به خط‌آهن چابهار-زاهدان تخصیص یافته است، گفت:‌با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یورو باقیمانده به صندوق توسعه ملی ارائه شد و، چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرده است. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

خطیبی بهمن ماه سال گذشته گفته بود: خط‌آهن چابهار-زاهدان علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری راه آهن، بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در قسمت شرقی کشور است و می‌تواند کشور‌های CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند.

وی با تاکید بر این‌که راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال - جنوب را احیا می‌کند، افزود: با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشور‌های CIS و کشور‌های اروپایی منتقل می‌شود که همین موضوع، پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقه‌ای کرده است.

وی با یادآوری این‌که پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به ۵۷ درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی، تا سال ۱۴۰۲ کل محور را به صورت مرحله‌ای به بهره‌بهرداری می‌رسانیم.

وی ادامه داد: عملیات ریل‌گذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول ۱۵۴ کیلومتر، انجام شده و حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در تلاشیم محدوده زاهدان - خاش در فاز اول به بهره‌برداری برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه درباره تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم، اما مجموعا به حدود ۵۵۰ میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر به‌جز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت