تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۸۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدید سرمایه گذاران از شهرستان آبدانان جهت احداث صنایع و معادن

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو گفت: هیاتی از سرمایه گذاران جهت احداث صنایع و معادن در شهرستان آبدانان از بسته‌های مختلف بازدید به عمل خواهند آورد.

به گزارش می‌متالز، فرماندار آبدانان به دعوت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی میزبان معاون وزیر صنایع و معادن کشور و مدیرعامل ایمیدرو یکی از بزرگترین هیلدینگ‌های کشور همراه با هیات‌های اقتصادی از این شرکت، مدیرکل صمت استان، مدیرکل نظارت بر صنایع و معادن استان بود.

در این نشست یدالله حاتمی فرماندار آبدانان گزارشی از وضعیت شهرستان، ظرفیت‌ها و نداشته‌های آن ارایه و بیان داشت: این خطه دارای ۳ بخش و ۴۶ روستا است که ۳۳ درصد را جمعیت استان و ۶۰ درصد آن را خاک تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: پیشه اصلی مردمان این خطه کشاورزی و دامداری است که بر اثر خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی عملا تعطیل و نابود گشته و بخش صنعت نیز در این خطه مغفول مانده است.

فرماندار آبدانان گفت: کمتر از ۶ درصد بخش صنعت در این شهرستان سرمایه گذاری شده که در حوزه اشتغال نمی‌توان رقم قابل ذکری برای آن ارزیابی کرد.

در ادامه بهزاد علیزاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بخش صنعت و صنایع بزرگ تولیدی و تبدیلی بنا به دلایلی از جمله اجرای اصل ۴۴ و عدم ورود بخش خصوصی، عدم رغبت این بخش به سبب نبود زیرساختها، موانع ریز و درشت اداری در برابر معدود سرمایه گذاران این حوزه، عدم همراهی بانک‌ها و عدم ورود شرکت‌های وابسته به دولت باعث شده تا استان ایلام همواره از صنعتی شدن به دور بماند.

وی با ابراز گلایه از تصمیم گیران و سیاستگزاران کشور در خصوص مناطق دور افتاده بیان داشت: ما در زمان جنگ تا درگیر جنگ و پس از آن نیز مشغول بازسازی بودیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای اصل ۴۴ برای مناطقی که از زیرساخت‌های لازم برخوردار نبودند بزرگترین مصیبت بود چرا که اینگونه مناطق از قطار توسعه جا مانده و غیربرخوردار باقی ماندند.

علیزاده خواستار آمایش سرزمین شد و گفت شرکت‌های وابسته به دولت مثل ایمیدرو، ایدرو، بنیاد مستضعفان و... بایستی در مناطق محروم و غیربرخوردار سرمایه گذاری و صنایع تبدیلی و تولیدی را در این بخش‌ها گسیل دهند.

نماینده مجلس در این خصوص از معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو خواست طی یک برنامه زمان بندی شده کوتاه مدت یک یا دو مورد سرمایه گذاری در صنایع و معادن که زمینه اشتغال جمعیت کثیری از جوانان منطقه را فراهم کند سرلوحه کار خود قرار دهد.

در این نشست وجیه الله جعفری معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه بیان داشت: هیاتی از سرمایه گذاران که در این سفر ما را همراهی می‌کنند طی بازدیدی که به عمل خواهند آ‌ورد بسته‌های مختلف در زمینه آهک، سیمان، گچ، سیلیس و ... تدوین و پس از مطالعه و کار کارشناسی عملیاتی خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: تدوین این بسته‌ها از امروز آغاز و ظرف دو ماه آینده نتیجه آن‌ها اعلام و در صورت مهیا شدن بستر‌ها عملیات احداث صنایع و معادن مهمی در منطقه اجرایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده