تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۷۸۷۳۱
سرویس خبر : زمین شناسی

رهاورد طرح تحول زمین‌شناسی؛ شناسایی ۱۲۳ محدوده معدنی در خراسان جنوبی

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح "تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی" در یک سال گذشته ۱۲۳ محدوده شامل طلا، مس، نیکل، منیزیت، گوهرسنگ‌ها، سرب و روی در این استان شناسایی شده است.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی روز دوشنبه با اشاره به رونمایی از دستاورد‌های طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی که روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در محل این وزارتخانه انجام شد، افزود: اجرای این طرح از مهر سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تا شهریور امسال طی یک سال به سرانجام رسید.

وی گفت: اجرای این طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اقدام بی‌نظیری بود که در برنامه زمانی مشخص به همت دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی رقم خورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: تغییر پارادایم (الگو)‌های اکتشاف، انجام اکتشافات نظام‌مند، آموزش درون و برون سازمانی، ارتقای فعالیت‌های آزمایشگاهی، انجام برخی مراحل آزمایشگاهی در محل پروژه و بایگانی نظام‌مند نمونه برداشتی از جمله مواردی بود که اولین بار در یک طرح زمین‌شناسی مورد توجه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طرح زمین‌شناسی، شناسایی و پی‌جویی ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی در برنامه زمان‌بندی خود اجرا شد که یک رکودشکنی در این حوزه محسوب می‌شود.

جرجانی گفت: خروجی اجرای این طرح در خراسان جنوبی شامل ۲۰ عنوان نقشه و در مجموع ۶۰ برگ نقشه در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی تهیه شد.

وی افزود: طرح تحول زمین‌شناسی در ۱۵ هزار کیلومتر مربع از وسعت خراسان جنوبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، قاینات و خوسف اجرا شد و اکتشاف ۱۷ محدوده طلا، ۶۰ محدوده مس، ۲۵ محدوده نیکل نخستین بار در شرق کشور، ۹ محدوده منیزیت، ۶ محدوده سرب و روی از دستاورد‌های اجرای این طرح است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، شناسایی ۶ محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها (آگات، یاقوت، گارنت، زیرکن، آبانیت، اسفن و اسپروت) و شناسایی بیش از ۵۷۰ ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن و روی را از دیگر دستاورد‌ها ذکر کرد.

وی گفت: کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه سال به یک سال و تهیه ۶۰ برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک پنجاه هزارم نخستین بار در کشور از دیگر دستاورد‌های طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی است.

جرجانی ادامه داد: همچنین آنومالی حاصل از ژئوفیزیکی هوایی در منطقه اسفدن خراسان جنوبی به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تحول زمین‌شناسی در مرحله بعدی در شهرستان نهبندان در دستور کار قرار دارد گفت: مرحله نخست این طرح با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد.

خراسان جنوبی سال گذشته به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.

براساس توافق‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کشور، خراسان جنوبی به عنوان نخستین استان کشور برای اجرای این طرح برگزیده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که ۲۵ مهر سال گذشته به صورت ویدئوکنفرانسی در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح حضور داشت، گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی ذخایر بسیار مناسبی در بخش معدن دارد، این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در این استان پیش ببریم.

سید رضا فاطمی امین افزود: طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در راستای برنامه آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت است که منشا تحولات خوبی خواهد بود.

با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن خراسان جنوبی، اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، نقطه عطفی برای گسترش فعالیت‌های معدنی در این استان پهناور است.

در حال حاضر ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست، همچنین رتبه ششم کشور در تعداد معادن و رتبه دوازدهم در ذخایر قطعی مواد معدنی از آن خراسان جنوبی است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده