تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۴۱۳
کد خبر: ۲۷۸۹۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گلایه کرد:

ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی تنها بر روی کاغذ/ بانک‌ها فراتر از مقررات عمل کنند

‌می‌متالز - اشرفی با بیان اینکه تاکنون ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل نتوانسته ایم به این شاخص پیشران اقتصادی در سطح استان عینیت ببخشیم، گفت: بانک‌ها برای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن، فراتر از ضوابط و مقررات عمل کنند.

به گزارش می‌متالز، جواد اشرفی پیش از ظهر دوشنبه (۹ آبان) در جلسه بررسی و ارائه راهکار‌های رفع موانع فعالیت معادن خراسان جنوبی اظهار کرد: معادن یکی از پیشران‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی است، اما متاسفانه تاکنون به نحو احسن نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: ظرفیت‌های معدنی استان تنها بر روی کاغذ مانده و در صحنه عمل نتوانسته ایم به این شاخص پیشران اقتصادی در سطح استان عینیت ببخشیم و هنوز حال و هوای استان نتوانسته شبیه استانی صنعتی و معدنی به خود بگیرد.

وی با اشاره ضرورت سرمایه گذاری در بخش صنایع جوار معدنی استان، بیان کرد: باید در گذشته هم در زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش افزوده معدن کار می‌شد تا از منافع اقتصاد بخش معدن استان در حال حاضر بهره‌مند می‌شدیم.


اشرفی بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های معدنی در راستای توسعه استان تأکید کرد و گفت: در حوزه طلا سه معدن و در زمینه زغالسنگ ۷۵ درصد ظرفیت معادن زغال‌سنگ کشور در خراسان جنوبی وجود دارد، اما هنوز با وجود این ظرفیت‌ها در استان تحولی در اقتصاد معدن شاهد نیستم و این مدل برداشت از معادن غنی استان نمی‌تواند ما را به توسعه یافتگی معدنی برساند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید معادن به ثمره اقتصادی و ارزش افزوده تبدیل شود و این مهم نیازمند همراهی بانک با سرمایه گذاران بخش معادن برای تآمین منابع مالی است، ادامه داد: نیاز است که شهرک‌های تخصصی مواد معدنی شاخص استان از جمله طلا در استان ایجاد شود تا با تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و معدن ظرفیت‌های بالایی از جمله ۵۵ ماده معدنی را بر روی کاغذ داریم، عنوان کرد: متاسفانه تاکنون از اقتصاد معدن بهره نبرده ایم که باید زنجیره ارزش افزوده معدن در راستا توسعه استان با تکمیل واحد‌های جوار معدنی ایجاد شود.

اشرفی با تأکید بر اینکه رفع موانع فعالیت معادن استان نیازمند تزریق منابع و تسهیلات است، بیان کرد: کسی که دلش برای توسعه استان می‌تپد باید برای بالفعل کردن ظرفیت‌های غنی استان ورود پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از بانک‌های خراسان جنوبی درخواست کرد در راستای حمایت و تسهیل گری در حوزه معادن و صنایع جوار معدنی فراتر از ضوابط و مقررات بانکی با سرمایه گذاران این حوزه همراهی کنند.

وی افزود: در راستای بهره برداری استان از منافع معادن باید حساب بانکی و پرونده‌های مالیاتی معادن کاران به استان منتقل شود.

محمد علی زرنگ، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: براساس قوانین جدید ابلاغی بانک ملی می‌توان ۵۰ درصد ارزش ماشین آلات معدنی و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه بانکی قبول کرد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از معادن استان اقبال و اعتمادی به شبکه بانکی استان ندارند و منابع خود را در سایر استان‌ها دارند و متاسفانه ما هیچ دسترسی به آن ندریم، گفت: انتظار ما از سرمایه گذاران بخش معادن این است که برای تعامل بیشتر منابع و حساب‌های بانکی خود را از سایر استان‌ها به داخل خراسان جنوبی انتقال دهند.

زرنگ متذکر شد: با توجه به پتانسیل‌های خراسان جنوبی در حوزه معادن، اما متاسفانه به دلیل قوانین مزاحم و بالادستی تاکنون نتوانسته ایم بهره لازم را از اقتصاد بخش معدن استان داشته باشیم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی یکی از راهکار‌ها برای تأمین منابع مالی معادن استان را اوراق گام اعلام کرد و افزود: در حال حاضر معادن می‌تواند از طریق اوراق گام برای تامین منابع مالی خود اقدام کنند و بانک‌های هم در خصوص انتشار این اوراق هیچ محدودیتی ندارند.

احمد پروین، نائب رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی و نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: معدن از پیشران‌های اقتصادی استان است، اما متاسفانه سهم برخورداری آنان از منابع بانکی بسیار پایین است.

وی درخواست کرد بانک‌ها پروانه‌های معدنی را به عنوان وثیقه قبول کنند تا اکنون که دولت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر می‌کند بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، چون تامین اعتبار خرید ماشین آلات از عهده بخش خصوصی بر نمی‌آید.

پروین بر حمایت و تقویت معادن کوچک استان تاکید کرد و از بانک‌های استان خواست که موانع جلوی فعالیت معادن را رفع کنند و بیش از گذشته با معدن کاران همراهی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده