تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۷۹۲۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وزیر صنعت: اجازه مشروط واردات ماشین‌آلات حوزه معدن صادر شد

‌می‌متالز - وزیر صنعت گفت: در بخش ماشین‌آلات در حوزه معدن، نیز امسال جدولی تهیه کردیم تا در مواردی که تولید داخل نداریم، اجازه واردات داده شود و آن‌هایی که تولید داخل داریم ۵۰ درصد از داخلی خریداری شود و ۵۰ درصد هم اجازه واردات داده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین صبح امروز در دیدار با فعالان اقتصادی استان در همدان، اظهار داشت: به عنوان وزرات صمت وظیفه ما پیگیری همه موضوعات مربوط به این حوزه است.

وی تصریح کرد: در شهریورماه امسال برای اولین بار مصوبه‌ای داشتیم که اگر تولیدکنندگان طلبی از دولت دارند و مبلغ به موقع پرداخت نشود، دولت جریمه می‌شود و باید مبلغ متناسب با تورم پرداخت شود.

وزیر صمت افزود: در بخش ماشین‌آلات در حوزه معدن، نیز امسال جدولی تهیه کردیم تا در مواردی که تولید داخل نداریم، اجازه واردات داده شود و آن‌هایی که تولید داخل داریم ۵۰ درصد از داخلی خریداری شود و ۵۰ درصد هم اجازه واردات داده می‌شود.

فاطمی امین درباره تسهیلات حوزه معدن، اظهار داشت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی افزایش سرمایه بسیار خوبی داشته و امیدواریم برای سال آینده هم با کمک نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، افزایش سرمایه را داشته باشیم.

وی افزود: قرار است یک سوم از جرایمی که تعزیرات دریافت می‌کند به سمت اصناف بیاید که مجدانه پیگیر این موضوع هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شاهد تعطیلی و کاهش تولید برخی از واحد‌های تولیدی هستیم، گفت: حداقل ۳۰ درصد واحد‌های تولیدی که عمدتا تعطیل شدند مشکل اهلیت سرمایه‌گذار دارند.

فاطمی امین با اشاره به اینکه سال‌ها است می‌گوییم نظام مالی و بانکی ما دچار مشکل است، تصریح کرد: از دی ماه سال گذشته دو اقدام مهم را آغاز کردیم که یکی از آن مربوط به تامین مالی زنجیره‌ای است.

وی با بیان اینکه امسال ۲۰ درصد از تسهیلات باید از تامین مالی زنجیره‌ای انجام شود، گفت: پرداخت تسهیلات نیز مبتنی بر صورتحساب سامانه جامع تجارت به حساب فروشنده است.

وزیر صمت افزود: مثلا یک نفر به اسم تولیدکننده، منابعی را می‌گیرد، اما در جای دیگری مصرف می‌کند، در روش پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب سامانه جامع تجارت، پول به حساب فروشنده واریز می‌شود و از نشت منابع جلوگیری می‌کند.

فاطمی امین گفت: اگر این طرح را با موفقیت انجام دهیم، در گام بعدی سقف اعتبار را برمی‌داریم. این گام به نفع تولیدکنندگانی است که شفافیت دارند.

وی از توجه ویژه به واحد‌های تولیدی تازه تاسیس شده خبر داد و تصریح کرد: یکی از اشکالات صنعت کشور این است که یک دفعه به دنبال ایجاد واحد‌های بزرگ هستیم.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه در هیچ کجای دنیا قرار نیست وقتی بنگاهی شکل گرفت عمر ۲۰۰ ساله داشته باشد، گفت: اینکه بگوییم هیچ واحدی تعطیل نمی‌شود و کاهش تولید ندارد تفکر غلط است.

فاطمی امین از راه‌اندازی سامانه پاسخگویی به مشکلات و سوالات تولیدکنندگان خبر داد و گفت: در این سامانه مشکلات تولیدکنندگان به سرعت دریافت و پیگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده