تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۲۷۹۷۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سخنگوی وزارت صمت:

به ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز داریم/ به حیات رانت‌خواران پایان می‌دهیم

‌می‌متالز - سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه ۱۵ هزار ماشین معدنی فرسوده با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد، اعلام کرد: وزارت صمت برای جبران و نوسازی ماشین آلات معدنی، واردات در این بخش را تسهیل کرده است.

به گزارش می‌متالز، امید قالیباف در گفتگو با فولادبان با اشاره به موانع واردات ماشین آلات معدنی، اظهار کرد: یکی از موانع واردات ماشین آلات معدنی تکیه بر ساخت داخل بود، این در حالی است که فعلا توان تولید بخشی از ماشین آلات معدنی در کشور وجود دارد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اگرچه در حال حاضر می‌توانیم دامپتراک ۳۰ تنی را تولید کنیم، اما توان تولید دامپتراک ۱۰۰ تنی یا بیشتر وجود ندارد، بنابراین برای اینکه به علت نبود ماشین آلات مورد نیاز، لطمه‌ای به استخراج در بخش معدن وارد نشود، مجوز واردات این گونه ماشین آلات صادر شده است تا نیاز داخلی رفع شود.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به سیاست وزارت صمت بر فعال سازی تمام ظرفیت‌های داخلی و معطل نماندن کار استخراج، افزود: براساس این منطق، فرآیند واردات ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن تسهیل شد است.

وی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی معمولا با کارکرد ۱۸ سال به بالا فرسوده به شمار می‌روند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی ۲۰ سال به بالا در کشور وجود دارد که باید این فرسودگی جبران شود.

قالیباف با اعلام اقداماتی که در حوزه معدن در یک سال گذشته توسط وزارت صمت انجام شده است، خاطرنشان کرد: اولین اقدام در این بخش، پروژه هوشمندسازی معدن در حوزه اکتشاف، استخراج، اخذ پروانه بهره برداری و پرداخت حقوق دولتی بوده است به طوری که عملا دست اشخاص و رانت در این حوزه کوتاه می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: اقدام دومی که در بخش معدن در یک سال گذشته توسط وزارت صمت انجام شده، این است که معادن و پهنه‌های اکتشافی راکد را تجمیع و کل کشور در حوزه معادن را به ۴ بخش تقسیم کردیم که هر بخش شامل ۸ استان شده است؛ بنابراین در فاز نخست ۵ هزار و ۳۴۹ پهنه معدنی راکد و اکتشافی را در قالب مزایده و در زمان بندی مشخص برای فعال سازی و احیا واگذار می‌کنیم.

وی گفت: در اقدام سوم در حوزه معدن که یکی از اقدامات بسیار مهم وزارت صمت در این حوزه به شمار می‌رود وزارت صمت اقدام به تسهیل گری فرآیند‌ها کرده است.

به گفته قالیباف، یکی از گلوگاه‌های ما در حوزه معدن، واردات ماشین آلات بود به طوری که در سال ۹۹ نیازمند واردات بیش از ۱۰ هزار ماشین آلات معدنی بودیم که از این تعداد، فقط ۱۲۵ دستگاه ماشین آلات معدنی وارد کشور شد.

وی با بیان اینکه نیاز کشور به ماشین آلات معدنی ۱۵ هزار دستگاه است، تصریح کرد: وزارت صمت برای رفع مشکل واردات ماشین آلات معدنی، اقداماتی را آغاز کرده، ضمن اینکه در حال حاضر مجوز واردات ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی صادر شده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده