تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۱۳۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دریای خزر مسیر پیشنهادی ایران برای صادرات سنگ آهن روسیه

‌می‌متالز - روسیه با جایگزین کردن دریای خزر به جای دریای سرخ می‌تواند سنگ آهن‌های صادراتی خود را ارزانتر و سریعتر به جهان صادر کند.

به گزارش می‌متالز، حسینی پور استاندار مازندران که در راس هیات پنجاه نفره از فعالان اقتصادی و برخی مدیران استانی به روسیه سفر کرده است در نشست با استاندار آستاراخان گفت: روسیه اکنون سنگ آهن‌های خود را از دریای سرخ به هند صادر می‌کند در حالیکه اگر این محموله‌ها از بندر آستاراخان به امیرآباد و از طریق خطوط ریلی ایران به هندوستان منتقل شود علاوه بر کاهش ۱۷ روزه در زمان، هزینه ترانزیت نیز برای روسیه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

او افزود: فضای عمومی و مناسبی که بین دو کشور ایران و روسیه بوجود آمده فرصت خوبی برای افزایش روابط دوجانبه مازندران با استان آستاراخان است و مسوولان دو استان می‌توانند بگونه‌ای عمل کنند تا خواسته‌های دو کشور عملیاتی شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه میزان روابط دو استان اکنون در سطح پایینی است، ادامه داد: مسوولان این دو استان در ۱۵ سال اخیر تفاهم نامه‌های متعددی را امضا کردند که تقریبا هیچکدام آن‌ها اجرایی نشده است.

حسینی پور گفت: اگرچه دو استان با افزایش روابط دو کشور فرصت‌های بسیار مناسبی برای افزایش تبادلات داشتند، اما نتوانسند این ارتباط را بخوبی برقرار کنند و تصمیمات استراتژیک برای افزایش روابط دو کشور داشته باشند.

اختیار تام از رئیس جمهور برای افزایش مبادلات

او افزود: اولین قدم برای افزایش روابط دو استان، داشتن اختیارات تام در عقد قرارداد‌ها است که رئیس جمهور ایران به بنده اختیار تام برای تعامل و ارتباط حداکثری با استان‌های همسایه داده است.

استاندار مازندران گفت: حتی رئیس جمهور ایران این اختیار را به بنده داده است که برای توسعه گردشگری با استان‌های هم مرز دریایی روادید هم برداشته شود.

حسینی پور با اشاره به وجود ۱۴ بندر در آستاراخان و سه بندر مهم در مازندران، افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر مازندران اکنون ۱۲ میلیون تن است که با اجرای برخی برنامه‌ها که آغاز شده است این ظرفیت به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

دریای خزر مسیر پیشنهادی ایران برای صادرات سنگ آهن روسیه

مازندران تمام نیاز روسیه به مرکبات را می‌تواند تامین کند

او گفت: نقطه مشترک دو استان ترانزیت دریایی است که با اصلاح برخی فرایند‌ها قابلیت تقویت و افزایش دارد.

استاندار مازندران افزود: بخشی از اقلام صادراتی کشور روسیه از طریق کشور‌های ثالث وارد مازندران می‌شود که در این رابطه باید اقدام عملی برای روان سازی گمرکات روسیه و تعامل با گمرک ایران انجام شود.

حسینی پور با بیان اینکه مازندران بزرگترین تولیدکننده مرکبات ایران است، گفت: بخشی از مرکبات استان به چین و کشور‌های عربی صادر می‌شود که می‌توان مرکبات را از مسیر دریایی به روسیه نیز صادر کرد.

او با بیان اینکه پارسال یک محموله مرکبات از طریق بندر آستاراخان به روسیه ارسال شده بود، ادامه داد: ایران می‌تواند تمام نیازمندی‌های مرکبات روسیه را تامین کند.

دریای خزر مسیر پیشنهادی ایران برای صادرات سنگ آهن روسیه

گردشگری دریایی ظرفیتی مناسب، اما مغفول

استاندار مازندران گفت: متاسفانه در حوزه گردشگری دریایی در دریای خزر اقدام مناسبی نشده است، اما با توجه به جذابیت‌های فراوان این حوزه، دو استان همسایه می‌توانند گردشگری دریایی را آغاز کنند.

حسینی پور افزود: برخی افراد دو کشور اکنون برای گردشگری دریایی به کشور‌های همسایه می‌روند که اگر مسیر گردشگری دریایی بین مازندران و آستاراخان فعال شود می‌توان اتفاق مهمی در این حوزه رقم بخورد.

حسینی پور استاندار مازندران سه روز قبل در راس هیات اقتصادی و بازرگانی ۵۰ نفره که بیشتر آنان فعالان بخش خصوصی هستند با هدف گسترش همکاری با سه استان مسکو، ولگاگراد و آستاراخان به روسیه سفر کرده و تاکنون با تعدادی از استانداران روسیه و فعالان اقتصادی این کشور دیدار داشته است.

استان آستراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده‌ای به کشور‌های جمهوری آذربایجان، قزاقستان مرتبط است و در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از بنادر انزلی و امیرآباد از طریق آستراخان انجام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده