تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۶۸۳۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات سنگ آهن روسیه

‌می‌متالز - فدراسیون روسیه با در اختیار داشتن بیش از ۱۱۲ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن از این محصول (۴% کل جهان) تولید می‌نماید. استخراج سنگ آهن از ۴۷ معدن از ۱۱ استان روسیه صورت می‌پذیرد که استان کورسک بیش از نیمی از کل برداشت این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، حدود ۸۰% تولید سنگ آهن روسیه را چهار هلدینگ بزرگ «Metalloinvest» (۳۵.۶%)، «NLMK» (۱۶.۵%)، «Severstal» (۱۶.۳%) و «EVRAZ» (۱۲.۵%) بر عهده دارند و ۲۰% بقیه به شرکت‌های «EuroChem» (۵%)، «Petropavlovsk» (۲.۴%)، «Nornickel» (۲%)، «Ural» (۱.۹%)، «Mechel» (۱.۸%)، «IMH» (۱.۸%)، «MMK» (۱.۱%) و «UMMC» (۰.۹%) تعلق دارد.

میزان صادرات سنگ آهن از روسیه در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۵.۴ میلیون تن بوده که عمدتاً به چین و کشور‌های اروپایی انجام شده است. این محصول از طریق دریا‌های آزوف و سیاه عمدتاً به ایتالیا و در درجه دوم به کشور‌های چین، ترکیه، رومانی و صربستان ارسال می‌گردد که میزان ارسال آن از این مسیر در ۵ ماه اول ۲۰۲۲ نسبت به دوره مشابه ۲۰۲۱ بدون تغییر باقی مانده است. اما واردکننده اصلی سنگ آهن از بنادر بالتیک روسیه آلمان بوده و در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میزان ارسال این محصول از این بنادر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۵% کاهش داشته است. در مجموع صادرات دریایی سنگ آهن از فدراسیون روسیه در مقایسه با سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که صادرات سنگ آهن از فدراسیون روسیه از عوارض گمرکی معافیت دارد.

صادرکنندگان عمده سنگ آهن روسیه در ۵ ماه اول ۲۰۲۱ را «Metalloinvest» (۴.۳ میلیون تن)، «EuroChem» (۱.۲ میلیون تن)، «Petropavlovsk» (۰.۲ میلیون تن)، «NLMK» (۰.۲ میلیون تن)، «Severstal» (۰.۲ میلیون تن) و «EVRAZ» (۰.۱ میلیون تن) تشکیل می‌داده اند.

در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۲ این محصول عمدتاً توسط «Metalloinvest» (۳.۴ میلیون تن)، «EuroChem» (۱.۱ میلیون تن)، «Petropavlovsk» (۰.۳ میلیون تن)، و «EVRAZ» (۰.۱ میلیون تن) صادر شده است. مشاهده می‌گردد که هلدینگ‌های «NLMK» و «Severstal» در سال ۲۰۲۲ موفق به صادرات محصول خود نشده اند.

- در کل صادرات سنگ آهن روسیه در سالجاری میلادی ۲۱% به نسبت ۵ ماه اول سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است و این کاهش بیشتر از ناحیه عدم تقاضا از کشور آلمان بعنوان کشور تحریم کننده روسیه (درپی بحران مناقشه اکراین) مشاهده می‌شود.

- در سایر بنادر مربوط به دریای سیاه و آزوف، کشور ایتالیا میزان خرید از خود روسیه را کاهش نداده است تحلیل این موضوع این است که شرکت هولدینک اول یعنی متال اینوست Metalloinvest نماینده شرکت سویسی است که مستقیم به بازار ایتالیا دسترسی دارد.

- در سایر بازار‌های مصرف این محصول (سنگ آهن) مثل ترکیه یا صربستان خرید چندانی از روسیه صورت نگرفته است.

منبع: امور وزارت خارجه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده