تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۶۸۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت ومعادن:

اکتشافات را به صورت جدی دنبال می‌کنیم

‌می‌متالز - توسعه اکتشافات یکی از مشکلات بخش معدن است که حالا شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» در تلاش است تا با توسعه این بخش عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند. مدیرعامل شرکت «ومعادن» نیز توسعه این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» با اشاره به مجمع این شرکت اظهار کرد: مجمع خوبی را شاهد بودیم و سعی بر آن شد تا سوالات مطرح شده به طور کامل پاسخ داده شود.

وی افزود: امیدوارم با برنامه ریزی که بر روی اجرای پروژه‌ها توسعه‌ای صورت گرفته و با سرمایه گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که راهبری اش با توسعه معادن است انجام شود، زیرا سهامداران با این رقم اعتماد کرده اند تا قسمتی از سودشان را در اختیار مجموعه برای اجرای پروژه‌ها با سرعت بیشتر قرار دهند و ما بتوانیم تعهد اخلاقی و حرفه‌ای را به گونه‌ای عمل کنیم که با سرعت این پروژه‌ها اجرا شود. در واقع این موضوع باعث می‌شود که اعتماد سهامداران پاسخ داده شود و در آینده بتوانند از سود این شرکت‌هایی که ایجاد می‌شود بهره‌مند شوند.

سعدمحمدی همچنین بیان کرد: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم شرکت‌هایی مثل گل گهر و چادرملو خودشان پروژه‌های زیادی دارند و سرمایه گذاری می‌کنند من خواهشم این است که بتوانند در تعاملی که با هم داریم نسبت به آن تقسیم سودی که در مجمع شکل گرفته است به استناد همان مدل قانونی این تعهدات درست اجرا شود و ما هم به استناد آن نگاه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم و کمبود منابع مان را بتوانیم از مدل‌های تامین مالی که متعدد هستند برنامه ریزی کرده و پروژه‌ها را با سرعت بیشتری اجرا کنیم.

اکتشافات را به صورت جدی دنبال می‌کنیم

سعدمحمدی با اشاره به موضوع اکتشافات و راه اندازی این بخش در ومعادن، نیز اظهار کرد: قطعا راه اندازی می‌کنیم. در حال حاضر صحبت پانزده دستگاه مربوط به اکتشافات است که در حال ورود به کشور است. اکتشاف را در معادن و در شهرک گلالی و باباعلی به صورت جدی فعال کرده ایم و کار بر روی آن صورت می‌گیرد. امیدواریم اکتشافی که در جانجا برای تکمیل ذخیره شکل می‌گیرد بتواند گسترش بیشتری پیدا کند.

مدیرعامل ومعادن افزود: همان طور که اشاره کردم ما در بخش سنگ آهن و مس و عناصر فلزی سعی می‌کنیم حضور فعال در سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معادن کشور داشته باشیم.

وی درباره توسعه در «جانجا» نیز اظهار کرد: اگر کارخانه تقریبا ۱۵ هزاری کاتد را در آن جا برنامه ریزی کنیم تقریبا هزار میلیارد تومان برای این کارخانه نیاز است، زیرا تامین آب و برق و سیستم‌های اس ایکس، و‌ای دبلیو نیاز است. حدود ۵۰ میلیون تن ذخیره اکسیدی در آن منطقه وجود دارد که با استفاده از این مدل باید فرآوری شود، اما باقی ذخیره باید اکتشاف آن کامل شود. همچنین، چون سولفیدی است باید از طریق تولید کنسانتره شکل بگیرد یعنی کارخانه فلوتاسیون نیاز دارد این را هم برنامه ریزی کرده ایم. در واقع نیازمند این است که اکتشاف آن جا تکمیل شود، بلوک بندی‌ها دقیق ارزیابی شود، مدل‌ها بر زمان بندی‌ها شکل بگیرد و معدن طراحی شود و تجهیزات جدید خریداری شود و به صورت حرفه‌ای کارگاه آموزشی فنی را راه اندازی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از تکنولوژی مدرن تری استفاده شود، گفت: بله. واضح است در حال میزان راندمان کارخانه‌های کنسانتره دنیا بالای نود و پنج درصد است اگر مقایسه کنیم با سیستم‌های خودمان شما این اختلاف را ناشی از تغییر تکنیکی رفتار‌های حرفه‌ای می‌بینید؛ بنابراین نیازمند است که ما از تکنولوژی‌های حرفه‌ای برای تغییر رفتار فنی خود استفاده کنیم. باید دانش روز دنیا و پرسنل را تجهیز کنیم و آموزش دهیم و استفاده از این قضیه می‌تواند سود دهی بیشتری را فراهم کند.

اما در کنار ومعادن، «تجلی» نیز نقش مهمی در بخش معدن دارد و می‌تواند برای سهامداران مفید باشد، سعدمحمدی در این باره گفت: ما باید برنامه ریزی جدی تری داشته باشیم. در واقع بایستی به پروژه‌هایی هدایت شود که زودتر به تولید و درآمد می‌رسند تا انگیزه برای حضور پیدا کردن فراهم شود که می‌تواند شرکت پروژه محور و نگاه موفقی را در پی داشته باشد؛ بنابراین این برنامه ریزی و سرعت دادن و استفاده از این نگاه می‌تواند این مجموعه را به سمت مثبتی هدایت کند. برخی از این بخش‌های «تجلی» در حوزه زیرساخت‌ها است. قطعا برای نیازهایمان وارد این بخش شده ایم، چون ما که متولی زیرساخت نیستیم، اما برای آن مجموعه‌هایی که برنامه ریزی می‌کنیم برای اینکه دچار تنش این نکات نشوند باید در آن قسمت هایش ما نفوذ کنیم. واقعیت این است که ما در مسیر خودمان زیر ساخت‌ها را برایش تنظیم می‌کنیم. ما متولی جاده، برق، آب و گاز در کشور نیستیم و بایستی این نگاه را اصلاح کنیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده