به گزارش میمتالز، با حضور سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن و سرگئی پاولوف، قائممقام راهآهن روسیه، نشست مشترک راهآهن ایران و روسیه با همراهی معاونان و مدیران راهآهن دو کشور در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
صالحی در ابتدای این نشست، با یادآوری دستاورد جلسه سال قبل که باعث آغاز رشد ترانزیت بار از کشور روسیه به مقصد هند از مسیر ریلی ایران شد، تاکید کرد: این جلسات میتوانند موجب افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و روسیه شوند و ما از افزایش همکاری ریلی بین دو کشور استقبال میکنیم.
وی با بیان اینکه از زمان شروع همکاریها در دوره جدید، ترانزیت بار از روسیه از مسیر ریلی ایران حدود ۷۰ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم که این عدد بیشتر شود و در این راستا آماده هرگونه همکاری هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی از هدفگذاری جهت افزایش ۷۰۰ درصدی ترانزیت بار از روسیه از مسیر ریلی ایران خبر داد و گفت: تا زمانی که مسیر ریلی رشت – آستارا به بهرهبرداری برسد؛ راهآهن جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد تا از شاخه شرقی ریلی، میزان ترانزیت بار روسیه را تا ۷۰۰ درصد افزایش دهیم.
صالحی با بیان اینکه این افزایش شدنی است تصریح کرد: برای دستیابی به رشد ۷۰۰ درصدی بستر لازم را فراهم خواهیم کرد.
وی اولویت دولت سیزدهم را افزایش همکاری ریلی ایران با کشورهای همسایه دانست و تاکید کرد: زمانی که بار روسیه از سرخس وارد کشور شود، ما اولویت را به بار روسیه خواهیم داد و ترانزیت بار روسیه از مسیر ایران بین ۳ تا ۵ روز طول خواهد کشید.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به ظرفیت مناسب حمل و نقل ترکیبی مسیر ریلی آستارا – رشت – بافق – بندرعباس در ایران جهت ترانزیت بار روسیه، عنوان کرد: این نگرانی وجود داشت که ممکن است که با استفاده از این ظرفیت، هزینه حمل بار گران شود و فورواردرها مایل به همکاری نباشند؛ اما راهآهن ایران این آمادگی را دارد که برای این مسیر نیز تخفیف مناسب ارایه دهد، به طوری که این تعرفه برای فورواردرها قابل توجه و به صرفه باشد.
صالحی با بیان اینکه مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته، مقرر شده است تا پایان سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی بندر کاسپین به شبکه ریلی سراسری کشور متصل شود، تاکید کرد: با فعال شدن مسیرهای مختلف ریلی، این امکان وجود دارد تا رشد ۷۰ درصدی حمل بار از روسیه از مسیر ریلی ایران به رشد ۷۰۰ درصدی افزایش پیدا کند و این موضوع به تلاشهای ما در راهآهن ایران و تلاشهای طرف مقابل در راهآهن روسیه دارد.
به گفته وی، عمده مانعی که باعث بروز مشکل در افزایش ترانزیت بار در حمل و نقل ریلی میشود، مربوط به تشریفات گمرکی و هماهنگی با سایر سازمانهای دولتی است که راهآهن ایران مصمم است تا معطلی بار در بنادر را به حداقل زمان ممکن برساند.
مدیرعامل راهآهن با تاکید بر اینکه آنچه امروزه مهم است، این است که باید حمل بار در سه مسیر ریلی ایران کوتاهترین زمان ممکن را طی کند، تصریح کرد: به همین منظور لازم است تا طرفهای روس کالاهایی را که قصد حمل از مسیر ریلی ایران را دارند پیش از ارسال بار به راهآهن ایران اعلام کنند تا مجوزهای لازم برای یکایک آنها از سازمانهای مربوطه اخذ شود و فرآیند ترخیص و تشریفات گمرکی در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرد.
صالحی با یادآوری اینکه معطلی بار در ایران به دو علت درون سازمانی و برون سازمانی رخ میدهد، تاکید کرد: ما در راهآهن جمهوری اسلامی ایران تمامی تمهیدات از جمله اولویت قرار دادن بار ترانزیت، اختصاص لکوموتیوهای باری قابل اطمینان و دیگر موضوعات از جمله بیمه و امکان ردگیری واگنهای روس را در نظر گرفتیم.
وی با ارایه پیشنهادی تاکید کرد: در صورتی که طرف روسی پنج کالای استراتژیک خود را برای ترانزیت طولانی مدت معرفی کند، راهآهن ایران آمادگی دارد با رایزنی با سازمانهای مختلف جهت رفع موانع اقدام کند چرا که طبیعی است که اگر فورواردر بخواهد خودش پیگیر موضوعات باشد، زمان زیاد خواهد برد. به همین منظور، شاید جزو وظایف راهآهن ایران نباشد؛ اما ما به نشانه حسن نیت کمک میکنیم تا مجوزهای لازم از سازمانها اخذ شوند.
سرگی پاولوف، قائممقام راهآهن روسیه نیز در این نشست، با قدردانی از عملکرد مدیرعامل راهآهن که با وجود تعطیلی سازمانها از سوی هیئت دولت، اقدام به برگزاری این نشست تخصصی مشترک کرد، اظهار کرد: اینکه حمل و نقل ریلی بین دو کشور رشد ۷۰ درصد داشته است، به خاطر تلاشهای شخص شما است که هر ساله، ما شاهد رشد حمل و نقل ریلی بین دو کشور هستیم.
وی تصریح کرد: آن رشد ۷۰۰ درصدی که شما فرمودید، ما هم همین انتظار را داریم و دقیقا قبل از سفر به ایران، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کردند که معادل همین انتظارات را در همکاری با ایران انتظار دارند.
قائممقام راهآهن روسیه تاکید کرد: همه ما مصمم هستیم تا اهداف محقق شوند. به نظر اینجانب میتوان برای سرخس دستورالعملی تهیه کرد که به عنوان یک الگو در سایر نقاط نیز از آن استفاده کرد.
پاولوف خاطرنشان کرد: سرخس نقطهای است که ما باید بیشتر همکاریهایمان را در آنجا داشته باشیم.
وی گفت: در صورت تغییر تعرفهها و پلتفرمها، رشد ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و روسیه تا ۹۰۰ درصد نیز افزایش خواهد یافت.
قائممقام راهآهن روسیه با اشاره به توافق صورت گرفته بین روسای جمهور و وزاری راه و شهرسازی و راهآهنهای دو کشور ایران جهت تکمیل مسیر ریلی رشت – آستارا، تاکید کرد: آنچه در این سند قید شده، حمل بار از این مسیر به میزان ۱۵ میلیون تن است.
پاولف در پایان این جلسه گفت: راه آهن ایران تنها پنجره و راه رسیدن کالاهای صادرکنندگان روسیه به مقصد هند است و به همین علت برای گسترش حجم ترانزیت مصمم هستیم.
گفتنی است؛ در این نشست، موضوعاتی شامل توسعه حمل و نقل بار از طریق کریدور شمال – جنوب، بهینه سازی شرایط خدمات کانتینری در مسیر شرقی از طریق سرخس، راهاندازی مجدد حمل و نقل ریلی محصولات نفتی و افزایش ظرفیت باری در مسیر غربی کریدور شمال – جنوب از سوی مدیران راهآهنهای دو کشور ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.