تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۰۹۲۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تغییر عرضه جهانی آهن خام به دلیل جنگ در اوکراین

‌می‌متالز - با توجه به اطلاعات بدست آمده، میزان عرضه جهانی آهن خام به دلیل بروز جنگ در اوکراین تغییر کرده و در اکثر کشور‌ها کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بیشتر بازار‌های کالا در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد. وب سایت خبری S&P Global اعلام کرد از آنجایی که اوکراین و روسیه حدود ۶۰ درصد از صادرات جهانی آهن خام را به خود اختصاص داده اند، زنجیره‌های جهانی عرضه آن کاملاً تغییر کرده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۳ ژوئیه) اعلام کردند فولادسازان اوکراینی برای مدت طولانی به سطح قبل از جنگ باز نخواهند گشت، در نتیجه فولادسازان روسی مجبورند به دنبال بازار‌های فروش جدید باشند.

اوکراین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۳۲ میلیون تن آهن خام صادر کرد که ۵۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف کننده اصلی آهن خام اوکراین در سال ۲۰۲۲ ایالات متحده آمریکا می‌باشد که حدود ۳۸.۴۷ درصد از آهن خام این کشور را وارد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قبل از جنگ، ایالات متحده بیش از نیمی از آهن خام صادر شده از اوکراین را مصرف کرده است.

در این میان معامله گران گزارش دادند متوسط سطح صادرات آهن خام اوکراین از دسامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳، حدود ۱۲۶.۲۶ هزار تن در ماه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازگشت به سطح قبل از جنگ عرضه خارجی در سطح تقریباً ۲۵۰۰۰۰ تن در ماه در حال حاضر به دلیل تأسیسات تخریب شده و آسیب دیده، وابستگی به جریان خصومت ها، تولید برق و ... غیرممکن می‌باشد.

به نقل از برخی تاجران، رشد صادرات از اوکراین نیز در حال حاضر منفی می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تاثیر لجستیک در طول دوره بهبود اقتصادی پس از جنگ، رشد تقاضای داخلی برای فولاد ممکن است بهبود صادرات آهن خام اوکراین را به تاخیر بیندازد.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در حال حاضر، صادرات آهن و فولاد از اوکراین از اهمیت اقتصادی استراتژیک برای کشور برخوردار است؛ بنابراین برای اطمینان از این مسئله، متالوژیست‌های مستقر در اوکراین باید در آینده نزدیک از راه‌های جایگزین و دشوارتر استفاده کنند. در عین حال باید توجه داشت که به دلیل تأثیر تحریم ها، فدراسیون روسیه مجبور است به دنبال بازار‌های فروش جدید باشد، علاوه بر این، شرایط قیمت گذاری محصولات این کشور تغییر کرده است.

طبق گزارش Metaltorg که یک پلتفرم روسی است، روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، صادرات آهن خام را به ۱.۱ میلیون تن رساند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با ۲۹ درصد کاهش همراه بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ میزان صادرات آهن خام از روسیه حدود ۳.۳ میلیون تن بود که ۲۳ درصد نسبت به سال قبل افت داشته است. طبق برآورد پلاتس، عرضه ماهانه صادرات روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۲۳۰ تا ۲۸۰ هزار تن کاهش یافت. این در حالی است که این شاخص در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن گزارش شده بود.

فعالان بازار اعلام کردند میزان عرضه آهن خام از روسیه به ایالات متحده در عرض چند ماه پس از جنگ عملاً متوقف شد. باید توجه داشت که ایالات متحده حدود ۵۰ درصد از صادرات سنگ آهن روسیه را قبل از جنگ به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که ۵۰ درصد دیگر توسط تامین کنندگان دیگر از جمله برزیل، اوکراین و حتی هند پر می‌شد.

به نقل از برخی تاجران، در عین حال، روس‌ها با استفاده از توقف موقت کوره‌های بلند، تغییر دامنه محصولات و افزایش فروش به بازار‌های جایگزین، میزان تولید خود را کاهش می‌دهند.

در این میان معامله گران گزارش دادند اتحادیه اروپا علیرغم اقدامات سختگیرانه در مورد فولاد، واردات آهن روسیه را به استثنای شرکت‌هایی که مستقیماً تحت تحریم هستند، مجاز دانسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایتالیا که بزرگترین خریدار آهن خام روسیه در اتحادیه اروپا است، همچنان به واردات در حجم قابل توجهی ادامه می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات این محصول به ترکیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند از آنجایی که اکثر فعالان بازار به دلیل تحریم ها، ریسک‌های بیشتری را در تجارت با فدراسیون روسیه می‌بینند، خریداران مستقر در ترکیه و جا‌های دیگر احتمالاً اهرم بیشتری بر قیمت‌های آهن خام روسیه خواهند داشت. برای مثال، اگر کارخانه‌های فولاد مستقر در روسیه قبلاً آن را با کارخانه‌های برزیلی که برای بازار ایالات متحده رقابت می‌کردند، معامله می‌کردند، اکنون این محصولات را با قیمتی تقریباً ۱۰۰ دلار در تن فوب کمتر از برزیل می‌فروختند.

به نقل از چندین منبع خبری، سناریویی که اکثر بازرگانان روسی اکنون به طور موثر به آن دست یافته اند، تلاش برای کاهش صادرات آهن خام به منظور تولید فولاد بیشتر، همراه با تغییر حجم از ایالات متحده به ترکیه، اروپا، خاورمیانه و آسیا است. علاوه بر این، در حالتی که بعید است ترکیه و بیشتر بازار‌های آسیایی که آهن خام روسیه را تحریم کنند، با توجه به تحریم‌های فعلی اروپا، ممکن است بازار آهن خام روسیه زیر نظر اتحادیه اروپا قرار گیرد.

شرکت‌های فولادی مستقر در اوکراین در ماه می ۲۰۲۳ صادرات آهن خام را به ۹۶.۵ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در ماه می‌حدود ۱۴.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

در این میان معامله گران گزارش دادند در ژانویه تا می ۲۰۲۳، اوکراین ۶۳۰.۳۵ هزار تن آهن صادر کرد. این در حالی است که حجم صادرات نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۳.۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده