تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۰۹۲۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار کم رمق آهن و فولاد

‌می‌متالز - کاهش قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز در اکثر مبادی فروش تداوم داشت و بازار آرام بود.

به گزارش می‌متالز، کاهش قیمت آهن کیلویی روز گذشته نیز در اکثر مبادی فروش تداوم داشت و بازار آرام بود؛ بسیاری از شرکت‌ها هم تغییری در قیمت آهن آلات اعمال نکردند.

روز گذشته بازار ارز روند افزایشی داشت و در همان ابتدای روز قیمت دلار حدود ۴۰۰ تومان افزایش یافت، تا پایان روز هم نوسان چندانی نداشت و در بازار آزاد ۵۰ هزار و ۵۰ تومان مبادله شد.

بررسی اوضاع بازار آهن

گزارش آهن پرایس از وضعیت بازار آهن در روز یکشنبه از تداوم کاهش قیمت روز میلگرد حکایت دارد طوری که هر کیلو میلگرد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان اصلاح قیمت داشت، اما در این میان برخی از مبادی فروش هم ثبات قیمت داشتند.

کف قیمت میلگرد روز گذشته با کمی کاهش روی کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفت و عمدتا در محدوده ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان معامله شد، متوسط نرخ این محصول هم حدود ۲۴ هزار و ۹۶۵ تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی اروپایی و ایرانی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد، اما قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشت. قیمت روز تیرآهن هم در غالب شرکت‌ها با کاهش ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی شیروانی و ورق روغنی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد همچنین قیمت روز ورق سیاه در شماری از مبادی فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در برخی دیگر از مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت لوله داربستی، لوله صنعتی، گازی و سایر لوله‌ها در کلیه شرکت‌ها ثبات داشتند و قیمت روز پروفیل آهنی، قیمت پروفیل مبلی، پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها عمدتا ثابت اعلام شدند، اما کاهش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی هم در برخی ضخامت‌ها مشهود بود.

آنطور که از روند نوسانات برمی‌آید بازار آهن دیروز جو نسبتا آرامی داشت و گویی کمی تقاضا وارد این بازار شد و تحرکات محدودی مشهود بود که شاید علت آن تحریک جزئی نرخ دلار و ترس از افزایش قیمت فولاد باشد.

به طور کلی باید گفت خبر خاصی در بازار نیست و فاکتور اثرگذاری که روند نوسانات بازار آهن را تغییر دهد، مشاهده نمی‌شود و فضای آرامی در بازار حاکم است، به نظر می‌رسد معاملات بورس کالای امروز هم روال عادی داشته باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۱۶۳ هزار و ۲۱۰ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که کف قیمت آن ۱۹ هزار و ۴۲۰ تومان و سقف نرخ آن نیز کیلویی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، حجم عرضه شمش امروز در مقایسه با عرضه هفته پیش حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

بازار‌های جهانی فولادی هم مشابه بازار داخلی در رکود به سر می‌برد و روند کاهشی دارد، به طوری که بیلت صادراتی فوب دریای سیاه بدون تغییر قیمت در هر تن ۵۰۵ دلار اعلام شد، اما بیلت داخلی چین از ۴۹۳ دلار در هرتن به ۴۸۸ دلار کاهش یافت.

ورق گرم صادراتی چین هم از ۵۴۸ تا ۵۶۴ دلار در هر تن به محدوده ۵۴۵ دلار تا ۵۶۴ دلار در هر تن رسید. ورق گرم بازار وارداتی جنوب شرق آسیا هم در محدوده ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن در نوسان بود که بیانگر رکود و ثبات در بازار جهانی فولاد است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده