تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۲۸۶۸۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

اصلاح قیمت آهن پس از سقف‌شکنی

‌می‌متالز - پایان هفته گذشته با موجی از افزایش هیجانی قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار مواجه بودیم.

به گزارش می‌متالز، پایان هفته گذشته با موجی از افزایش هیجانی قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار مواجه بودیم، اما در این میان برخی مبادی فروش نیز به‌طور کلی اعلام قیمت نکردند و فروش خود را بستند.

قیمت ارز نیز که بی‌وقفه درحال افزایش بود در ابتدای روز پنجشنبه کانال ۴۴ هزار تومان را لمس کرد و تا پایان روز به‌تدریج اصلاح شد به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

در پایان هفته شاهد ثبات قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی فروش بودیم و برخی نیز به طور کلی اعلام قیمت نکردند. اگرچه در برخی شرکت‌ها افزایش قیمت میلگرد در پایان هفته نیز همچنان چشمگیر بود به طوری که میلگرد آجدار ذوبی سایز ۱۴ در ابتدای هفته در کانال ۱۸ هزار تومانی بود، اما در پایان هفته ۲۰ هزار تومان اعلام قیمت شد.

افزایش نرخ روز نبشی و ناودانی حدود ۱۵۰ الی ۷۰۰ تومان اعلام شد برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند؛ همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای در شماری از شرکت‌ها تا ۳۵۰ هزار تومان نیز افزایش داشت و تعدادی از کارخانه‌ها نیز به طور کلی اعلام قیمت نکردند.

قیمت روز قوطی آهن و همچنین انواع لوله‌های داربستی، گازی؛ مبلی و انواع آن نیز روز پنجشنبه اعلام قیمت نشدند. طبق آمار قیمت پروفیل ساختمانی روز پنجشنبه در برخی شرکت‌ها کانال ۲۹ هزار تومان را رد کرده و تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. انواع ورق سرد و گرم نیز روز پنجشنبه به‌رغم افزایش قیمت در چند کارخانه، عمدتا اعلام قیمت نشدند.

تشدید روند صعودی نرخ آهن در اواخر هفته گذشته درحالی اتفاق افتاد که میزان تقاضا تقریبا صفر بود و حتی برخی از آهن‌فروشان نیز دست از فعالیت کشیدند؛ به طوری که برخلاف تلاش بخش عرضه برای تداوم افزایش قیمت‌ها، تقاضا به طرز چشمگیری کاهش یافت و حتی می‌توان گفت عملا تقاضایی مشاهده نشد.

از عمده‌ترین دلایل هرج و مرجی که در بازار آهن اتفاق افتاد می‌توان به بخشنامه بورس کالا و جهش نرخ دلار اشاره کرد، اما پس از ابطال این بخشنامه توسط وزارتخانه کمی بازار آرام گرفت و به عبارتی در لاک خود فرو رفت، نرخ دلار نیز پس از تغییر مدیر کل رئیس بانک مرکزی و برخی تغییرات، رویکرد اصلاحی در پیش گرفت و کمی عقب‌نشینی کرد.

اما نکته قابل توجه این است که امروز بورس کالا مجددا ابلاغیه‌ای پیرو ابطال بخشنامه نرخ ارز محاسباتی صادر کرد که براساس آن مدعی است وزارتخانه حقی در ابطال ابلاغیه نداشته و این مسئله در حیطه اختیارات بورس کالا است، حال باید دید این اختلاف نظر‌ها به کجا منتهی خواهد شد و نتایج آن به چه صورتی در بازار داخلی نمایان می‌شود.

از آنجایی که تأثیر روانی اخبار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توان در روند بازار داخلی نادیده گرفت، می‌توان گفت تغییر مدیر کل بانک مرکزی هم اثرات خود را تا حدودی بروز داد و در پایان هفته دلار آزاد و بازار متشکل ارزی حدود ۲ هزار تومان اصلاح شد، با این اوصاف به احتمال زیاد از امروز شاهد برخی اصلاح‌ها در غالب بازار‌ها به‌ویژه در بازار آهن و فولاد باشیم؛ به عبارتی بازار قیمت‌های تجربه نشده خود را دید و سقف‌شکنی کرد و حالا باید کف قیمتی قابل اطمینان خود را بیابد.

گزارش‌ها از بورس کالای هفته گذشته حاکی است که کل عرضه شمش بلوم در روز دوشنبه به طور کامل معامله شد و نرخ نهایی آن نیز حدود ۱۵ هزار و ۷۲۱ تومان ثبت شد، معاملات روز چهارشنبه نیز بدین صورت بود که برای ۱۴۷ هزار و ۶۴۸ تن میلگرد آجدار عرضه شده، ۱۵۸ هزار و ۳۱۳ تن تقاضا ثبت گردید که نرخ میانگین آن ۱۷ هزار و ۹۹۷ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۶۵۰ تن تیرآهن، میلگرد ساده و کلاف، شمش بلوم، ناودانی، سنگ آهن و ... در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۳۴ هزار و ۶۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ آن ۱۸ هزار و ۵۱۹ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۵/۹ درصدی نرخ پایه این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده