تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۸۶۳۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بارقه‌های امید به رونق بازار آهن

‌می‌متالز - بازار آهن چشم انتظار وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال بود؛ اتفاقی که حالا با روی کار آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی می‌توان به آن امیدوار بود تا عقب ماندگی ساخت مسکن جبران شود و در نتیجه رونق بازار آهن افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، بازار آهن‌آلات درسال جاری کم رونق بوده و این وضعیت احتمالاً در زمستان هم ادامه خواهد داشت. هرسال با آغاز فصل پاییز بازار‌ها رکود فصلی را تجربه می‌کردند، ولی بازاریان مدعی‌اند رکود امسال بازار آهن‌آلات نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است.  

حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: «رکود در بازار آهن‌آلات حاکم است و در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها مانند کالا‌های دیگر در کشور بوده‌ایم. درواقع قیمت آهن‌آلات به جهت تغییر نرخ ارز صعودی شده است و بعضی اقلام با بهای حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان تا دو هزارتومان بیشتر عرضه می‌شود.» با این وجود فعالان این بازار، رکود در صنعت ساختمانی را عامل مهمی برای کم رونق بودن این بازار می‌دانند و مدعی‌اند نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی در کاهش مشتری نداشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در همین رابطه گفت: «درحقیقت میزان مصرف آهن و فولاد به دلیل تاخیر در اجرای سیاست‌های دولت در زمینه ساخت مسکن بیشتر نشده است و اینکه رکود بازار تا چه زمانی ادامه دارد یا قیمت‌ها تغییر کند مشخص نیست.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده پروانه‌های ساختمانی صادر شده در پاییز و زمستان سال گذشته متعلق به طرح نهضت ملی مسکن بود؛ طرحی که اختصاص به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور دارد. ولی براساس اطلاعات سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون ۵۰۹ هزار واحد پروژه تعریف شده و ۱۹۴ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است. با این حال وزیر جدید راه و شهرسازی وعده داده است که عقب‌ماندگی نهضت ملی مسکن جبران خواهد شد. وعده‌ای که امید را در این بازار زنده کرده است. هرچند انتظار می‌رود سال ۱۴۰۱برای آهن‌فروشان پررونق به پایان نرسد و فعالان بازار براین باورند این صنف برای ادامه حیات نیازمند حمایت گسترده دولت است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده