تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۲۸۷۰۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار آهن در مسیر اصلاح

‌می‌متالز - روز گذشته بازار آهن و فولاد گرایش بیشتری به سمت تثبیت و اصلاح قیمت روز آهن‌آلات داشت، به این صورت که به طور میانگین بازار با اصلاح ۵۰۰ تومانی مواجه بود.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته بازار آهن و فولاد گرایش بیشتری به سمت تثبیت و اصلاح قیمت روز آهن‌آلات داشت، به این صورت که به طور میانگین بازار با اصلاح ۵۰۰ تومانی مواجه بود.

بازار ارز، اما همچنان در حال نوسان و جابه‌جایی نرخ دلار در کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومان بود. به این صورت که در ابتدای روز هر دلار حدود ۴۱ هزار تومان اعلام شد و با کمی اصلاح وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد؛ اما در پایان روز در بازار آزاد حدود ۳۹ هزار و ۸۶۰ تومان به فروش رسید.


بررسی نوسانات آهن آلات


تیرآهن ذوب آهن اصفهان، فولاد یزد و ... با روند کلی بازار همراه شد و حدود ۲۰ الی ۱۰۰هزار تومان کاهش قیمت داشت؛ چند کارخانه نیز مانند ظفربناب و ماهان تغییر قیمت نداشتند.

روز گذشته با روند اصلاحی قیمت آهن آلات مواجه بودیم به این صورت که قیمت میلگرد آجدار حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان در اغلب شرکت‌ها اصلاح داشت و برخی نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در عمده مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند، اما نبشی اشتهارد و نستا حدود ۵۰۰ تومان قیمت‌ها را اصلاح کردند؛ همچنین قیمت روز قوطی آهن در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و کاهش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در کارخانه‌های پروفیل صدرا، نیکان و یاران مشاهده شد.

قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان، مبلی و انواع لوله نیز غالبا ثابت اعلام شد، اما در چند شرکت کاهش قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشهود بود. انواع ورق‌ها نیز به همین شکل بودند، طوری که اصلاح ۱۰۰ الی هزار تومانی دربرخی سایز‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین مشاهده شد و چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم عمدتا ثابت بودند.

براساس شواهد موجود فعلا بازار روند رو به اصلاحی دارد و همه گروه‌های نوسان‌ساز عقب‌نشینی کرده‌اند. بر همین مبنا بازار میلگرد در مسیر اصلاح و همگرایی روی کف ۱۸ هزار تومان است و روند قیمتگذاری در بازار سایر مقاطع فولادی نیز عمدتا به همین منوال است.

نیاز به حمایت دولت از فولادسازان

در شرایطی که صنایع فولادی به دلیل قطعی گاز با توقف یا کاهش تولید مواجه شده‌اند، در همین زمینه وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: کمبود انرژی از چالش‌های بزرگ و مهم صنایع کشور به ویژه صنعت فولاد است، به عبارتی می‌توان گفت توسعه صنایع فولادی با ظرفیت گاز و برق کشور همخوانی ندارد.

یعقوبی در ادامه افزود: در چند سال گذشته که چالش کمبود انرژی در صنعت فولاد پررنگ شده است، اقدامات متفاوتی در این زمینه انجام شد که از جمله آن‌ها کاهش مصرف آب در صنایع معدنی و فولادی و استفاده از آب‌های آزاد برای تولید است. از جمله این کارخانه‌های فولادی که از خلیج فارس آب تأمین می‌کنند می‌توان گل گهر، چادرملو و خراسان را نام برد.

وی همچنین اظهار داشت: این خطوط انتقال آب ظرفیت تأمین آب کل منطقه را دارد و به عبارتی می‌توان گفت علاوه بر توسعه صنایع فولادی، توسعه اجتماعی مناطقی مانند کرمان را نیز فراهم می‌کند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان بیان کرد: تأمین زیرساخت و انرژی لازم برای تولیدکنندگان از وظایف دولت است، اما شاهد هستیم که برخی شرکت‌ها برای تداوم و حفظ حیات خود به ساخت نیروگاه روی آورده‌اند تا از این طریق انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما با این حال نمی‌توان نیاز این شرکت‌ها به حمایت دولت را انکار کرد.

وی در پایان تأمین زیرساخت شرکت‌ها را در گرو مشارکت و حمایت دولت دانست و اظهار کرد: از جمله راهکار‌هایی که برای تأمین انرژی برق وجود دارد می‌توان به میادین گازی کوچک اشاره کرد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده