تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۸۶۵۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه دوازدهم دی/ فولاد در چالش رکود و نوسان قیمت

‌می‌متالز - بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد: رکود و گرانی در بازار فولاد جهان اتفاق افتاده است.

به گزارش می‌متالز، دلار پس از دو روز از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دوباره روند افزایشی به خود گرفت به طوری که امروز دوبار وارد کانال ۴۱ هزار تومان شد، اما دوباره به نرخ ۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان بازگشت. بررسی‌های فولادبان نشان می‌دهد تقاضا در این بازار در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و نرخ از بین اعلام قیمت دلالان به دست می‌آید. احتمالا تا فردا هم همین روند نوسان در پایه ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان ادامه داشته باشد.

خبر‌هایی هم از آمریکا مبنی بر اینکه سرمایه گذاران در بازار ارز شاهد افزایش تعداد قرارداد‌های فروش کوتاه مدت هفتگی هستند. رسیده است. برهمین اساس، سرمایه گذاران به دنبال رسیدن حجم سرمایه گذاری به محدوده ۴/۷ میلیارد دلاری هستند که این اقدام کاهش ارزش دلار را به دنبال دارد. آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی نرخ بهره را ۴ درصد افزایش داد و به ۵/۴ درصد رساند و این موضوع تقویت ارزش دلار را به دنبال داشت، اما نرخ برابری ارز‌ها نشان می‌دهد یورو دوباره ارزش خود را بالا برده و سرمایه گذاری با این ارز به صورت بلند مدت در حال انجام است.

علاوه بر این، بازار بورس امروز با رنگ سبز به کار خود پایان داد. تقریبا می‌توان گفت، نماد‌هایی که دیروز عامل ریزش شاخص بورس بودند، امروز توانستند ناجی این بازار باشند. فملی، فولاد، فارس، شستا، کگل، شپنا و نوری نماد‌هایی بودند که بورس لباس سبز بر تن کند. شاخص بورس امروز در کانال یک میلیون و ۵۹۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد. طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورد و سکه دوباره وارد کانال ۲۰ میلیون تومان شد.

در همین حال، «جورجیوا» سخنگوی صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد که یک سوم اقتصاد جهان رو به رکود خواهد رفت. وی همچنین هشدار داد که سال آینده نیمی از کشور‌های اتحادیه اروپا در رکود اقتصادی خواهند بود. سخنگوی صندوق بین‌المللی هشدار داد که ۲۰۲۳ یک سال دشوار برای اکثریت اقتصاد جهان خواهد بود حتی دشوارتر از سالی که پشت سر گذاشتیم.

حالا سال ۲۰۲۳ شروع نشده تاثیر خود را در بازار گذاشته و رکود و گرانی حاکم شده است. شمش در منطقه CIS روند صعودی به خود گرفته، اما عرضه کنندگان به دنبال مشتری هستند.

از آخرین وضعیت بازارآهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می‌دهد:

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بوده است و در شش شرکت از ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده میشود.

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و در یک شرکت ۶۰۰ تومان کاهش یافت.

در شرکت ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرده است و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از ۵۰ تا ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در بخش پروفیل در اکثر بخش‌ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در سه شرکت از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت شاهد بودیم.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده