تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۹۲۸۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی بازار آهن و فولاد و چرایی روند افزایش قیمت:

ورود سرمایه‌داران نامتخصص و آمار دقیق فروشی که ارائه نمی‌شود/ چرا قیمت آهن در تهران روند افزایشی به خود گرفت؟

‌می‌متالز - بازار آهن، فولاد و فلزات طی روز‌ها و ماه‌های گذشته در تهران روند افزایش قیمت به خود گرفته و خیلی‌ها بازار متلاطم این بازار را ناشی از ورود سرمایه‌داران غیرمتخصص می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، قیمت آهن و فولاد طی ماه‌ها و روز‌های گذشته روند افزایش داشته و صرف‌نظر از صادراتی که در این صنف صورت می‌گیرد، این افزایش قیمت موجب کسادی در بازار ساخت و ساز شده و بسیاری از پیمانکاران ساختمان به‌دلیل افزایش قیمت آهن و فولاد قید ساخت و ساز را زده‌اند.

البته ورود نهاد‌هایی با اسم بخش خصوصی به بازار آهن و احتکار و فعالیت کاذب روند افزایشی این کالا را تشدید کرده است، به طوری که در آستانه سال جدید علاوه بر توقف ساخت و ساز‌ها در کشور، استان تهران نیز از این امر مستثنی نبوده است.

اکنون هر شاخه تیرآهن ۱۲ متری تولید ذوب‌آهن با قیمت ۴ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود، این در حالی است که این قیمت به تدریج روند افزایشی داشته و بازار را به سمت رکود هدایت کرده است، به طوری که اکنون بازار ساخت و ساز با سکون مواجه شده، به‌خصوص در استان تهران یک پیمانکار نیازمند هزینه هنگفت برای ساخت یک آپارتمان است.

قیمت آهن در حالی روند افزایشی به خود گرفته که تقاضا خیلی بالا نیست و القائات منفی موجب شده تا قیمت آهن نیز افزایش پیدا کند، همچنین در بورس کالا قیمت فولاد روند نزولی پیدا کرده است.

متأسفانه زنجیره تولید و توزیع فولاد و آهن خیلی ضابطه‌مند نیست و همین عامل موجب شده تا تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای قیمت آهن و فولاد را با افزایش مواجه کند.

خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز در راستای برررسی چرایی و چگونگی افزایش قیمت آهن و فولاد در استان تهران میزگردی را با حضور حمیدرضا رستگارپور رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف استان تهران و حبیب‌الله بشارتی رئیس اتحادیه آهنسازان این استان ترتیب داده است.


۱۳ میلیون تُن مازاد تولید آهن در کشور داریم

ابتدا درباره بازار متلاطم آهن و فولاد صحبت کنید، چه شد که به یکباره بازار این کالا‌ها به طور کاذب دچار روند افزایش قیمت شد؟


رستگارپور: اساساً بازار آهن و فولاد براساس مقدار تولیدی که داریم نیاز به واردات کالا‌های خارجی ندارد و اگر هم واردات داریم خیلی جزئی بوده و برای کالا‌های خاص است.

البته حدود ۱۳ میلیون تُن مازاد تولید آهن در کشور داریم و این مازاد تولید می‌تواند برای صادران برنامه‌ریزی شود، امام معمولاً در این فصل از سال با توجه به شرایط جوّی و جغرافیایی ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد و پروژه خاصی نیز کلنگ‌زنی نمی‌شود.

معمولاً در این فصل از سال یا پروژه‌ها مسکوت مانده یا مقرر شده از فروردین‌ماه یا اردیبهشت کار ساخت و ساز را آغاز کنند. البته افراد در این فصل از سال برای ساخت و ساز اقدام نمی‌کنند و تلاش دارند آهن و فولاد لازم را خریداری کنند تا به گرانی سال آینده برخورد نکنند.

ما براساس روال عادی و تجربیات سال‌های گذشته نباید شاهد تغییرات قیمت آهن و فولاد باشیم، یعنی قیمت‌ها در این فصل از سال پایدار است و خیلی پررونق نیست. اما طی چند روز گذشته شاهد اتفاقات منفی در بورس بودیم و تقاضای خرید برای شمش بیشتر از حد انتظار بود.

براین اساس، قیمت آهن و فولاد طی چند روز گذشته دچار افزایش شد، البته در مقاطع مختلف افزایش قیمت این کالا‌ها متفاوت است، اما به نظر می‌رسد این افزایش قیمت غیرمتعارف است و براسیاس تجربیاتم و اطلاعات می‌دانم که نباید به فولاد به‌عنوان کالا‌های سرمایه‌ای نگریست.

بشارتی: مصرف داخلی فولاد و آهن بسیار خوب است و نیازی به واردات نیست و اکنون بازار آهن و فولاد بسیار روند خوبی دارد و این موجب حفظ قیمت‌ها شده است، به‌خصوص در سال جاری که به دلیل افزایش دلار قیمت آهن و فولاد نیز روند افزایشی به خود گرفت.

ورود برخی دلالان به بازار آهن نیز موجب افزایش قیمت این کالا شد، البته درخواست از کشور‌های مختلف برای آهن ایران بالاست و صادرات آهن نیز طی ماه‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است و سرمایه زیادی وارد کشور شده، به همین دلیل شرایط بازار تا حدودی حفظ شده و سرمایه‌داران نیز وارد بازار شده و تلاش داشته‌اند آن را حفظ کنند.

از سویی با ورود سرمایه‌داران آهن احتکار شده و قیمت‌ها نیز افزایش یافته است.

دلیل افزایش قیمت آهن و فولاد را ناشی از چه می‌دانید؟


رستگارپور: قطعاً ورود افراد غیرمتخصص و سرمایه‌دار، در حالی که نباید اجازه دهیم که فولاد که کالای مصرفی برای ساخت و ساز محسوب می‌شود، پول‌هایی وارد این بازار شود که ارتباطی به این کالا ندارد و برخی که قصد حفظ سرمایه را دارند وارد بازار شوند و به‌عنوان کالای سرمایه‌ای به فولاد بنگرند.

این موضوع موجب شده که تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود و اقدام برای حفظ سرمایه در بازار با آهن و فولاد نقطه مبهمی است که بنده بار‌ها عرض کردم، وقتی برای وظایف افراد در موضوعات اقتصادی تعریف داریم، حال تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان، مانند ما که در حوزه توزیع (کلی و مویرگی) فعالیت داریم نباید دولت اجازه دهد که افرادی وارد حوزه شوند که ارتباطی با بازار فولاد و آهن ندارند.

بشارتی: حضور افراد غیرمرتبط موجب گرانی و غیرمتعارف شدن قیمت بازار می‌شود و افرادی که در حوزه کسب و کار حضور دارند مجوز، مشروعیت و مقبولیت قانونی را برای فعالیت در حوزه آهن و فولاد دارند تا به خرید و فروش ادامه دهند. بالاخره اقتصاد یک بخش زنجیره‌ای از توزیع را برعهده توزیع‌کننده گذاشته است.


سازمان بورس در زمینه بازار ملتهب آهن پاسخگو نیست

ورود بورس و بخش خصوصی به بخش فروش آهن، فولاد و فلزات تا چه اندازه در ثبات قیمت موثر خواهد بود؟


رستگارپور: بورس در این زمینه می‌تواند موثر باشد، چراکه قیمت‌ها در بورس ثبات دارد و افراد با اطمینان بیشتری وارد بورس می‌شوند.

برفرض که بورس در این زمینه پاسخگو نیست، این دلیل بر رقایت کاذب در بازار آهن و فولاد نمی‌شود و در بلندمدت حضور افراد ناباب در بازار آهن و فولاد به اقتصاد کشور آسیب فراوانی وارد خواهد کرد، یعنی موجب به هم ریختگی شرایط اقتصادی می‌شود.

بار‌ها و بار‌ها بنده اعلام کردم که اتحادیه آهن و فولاد باید از سوی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی مورد حمایت قرار بگیرد، در اینصورت خواهیم توانست بازار آهن و فولاد را تنظیم کنیم، در غیراینصورت تنظیم بازار به تنهایی امکانپذیر نخواهد بود.

نقشی که قانون به اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به درستی اعطا کرده، نباید مورد کم‌لطفی دولت قرار بگیرد و وقتی مورد حمایت نباشیم بازار آهن و فولاد نیز دچار تلاطم می‌شود.

حال چرا آهن و فولاد گران شده، چون افرادی که نباید وارد این بازار شده‌اند و سرمایه‌های خود را وارد کرده‌اند، آن هم سرمایه‌های مصرف را که بتوانند از دل آن به سود بادآورده برسند. وقتی بازار سرمایه‌ای شد هرکس طمع می‌کند وارد این بازار شود.

بخش‌های خصوصی که مرتبط با حوزه آهن و فولاد نیستند نباید وارد این بازار شوند و دخالت در این حوزه بازار را دچار رکود می‌کند، در حالی که باید اجازه دهند ما روال عادی و طبیعی کار را پیش ببریم، به طوری که براساس این روال طبیعی همه‌چیز تعریف شده است.

اگر به گروهی ویژه بنگریم رانت در بازار آهن و فولاد اتفاق خواهد افتاد و وقتی تشکلی به نام اتحادیه آهن، فولاد، فلزات تهران و استان‌های مختلف را داریم این تازه اختراع نشده و بیش از ۵۰ سال است که وجود دارد و کار‌های ما ضابطه‌مند است.

بشارتی: ورود سرمایه سرگردان به عرصه تولید آهن بسیار هم خوب و بجاست، اما برعکس برخی سرمایه‌داران که کارشان سرمایه روی آهن نیست وارد این بخش می‌شوند، البته برخی پیمانکاران نیز علاوه بر اسخت و ساز وارد بازار آهن شده و موجب ایجاد بازار کاذب می‌شود و قیمت‌ها را بالاتر می‌برند، در صورتی که تخصص و تبحر لازم را در این زمینه ندارد.

به عنوان مثال پزشکی به چین سفر کرده بود و چند کانتینر روسری وارد کشور کرده بود، در حالی که تخصص آن را نداشت، در صورتی که تخصص بسیار مهم و حیاتی است.

وقتی سرمایه سرگردان باشد باید در حوزه تولید آهن به کار گرفته شود، در حالی که سرمایه‌داران این کار را نمی‌کنند و آهن را خریده و احتکار می‌کنند و در بازار شلوغی به چندین برابر قیمت می‌فروشند.


فرد غیرمتخصص حق ندارد وارد بازار آهن و فولاد شود

آینده بازار آهن، فولاد و سایر فلزات را در استان تهران چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رستگارپور: در اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد پشتوانه‌ای برای تولید و دولت هستیم و هیچ پولی بدون ضابطه به بخش تولید نمی‌رود، مگر اینکه بگویند دنبال تولیدکننده باشید و در اینصورت ما دنبال تولیدکننده می‌رویم، بنابراین نباید توازن کار را به هم بریزیم.

این موضوعات نه‌تن‌ها در حوزه فولاد، بلکه در حوزه‌های دیگر اقتصادی نیز بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است، این روند باید اصلاح شود و کسی حق ندارد نقش حوزه‌های دیگر اقتصادی را بازی کند و اتحادیه آهن، فولاد و فلزات استان تهران براساس قانون مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند. چرا نباید آمار دقیقی داشته باشیم که چه کسانی از بورس خرید می‌کنند، به چه کسی می‌فروشند و با چه کسی مراوده دارند.

چرا نباید فولاد مبارکه اصفهان و ... آمار دقیق فروش به ما بدهند؟! برای اینکه حیات خلواتی دارند و منافع غیرمتعارف می‌برند. این در حق مردم، ملت، مصرف‌کننده و تولیدکننده ظلم است، بنابراین باید اصلاح شود.

بشارتی: آینده بازار آهن: قطعاً استان تهران در حوزه صادرات آهن پتانسیل بالایی دارد، اما در زمینه قیمت آهن بستگی به دلار دارد که با کاهش قیمت دلار می‌توان به آینده بازار آهن امیدوار بود. البته دولت هم باید کمک کند تا بازار آهن ثبات پیدا کند و باید فکری اساسی در این باره کرد و بانک مرکز‌ی هم در این راستا رسالت بزرگی دارد.

منبع: تهران نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده