تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۲۸۹۷۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

احیای صادرات دریایی آهن و فولاد به اقتصاد اوکراین کمک خواهد کرد

‌می‌متالز - با توجه بهبود أوضاع بنادر و بازگشت صادرات محصولات فولادی اوکراین از طریق بنادر، اقتصاد اوکراین بهبود یافته و میزان صادرات در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، آقای Aleksandr Kalenkov رئیس شرکت Ukrmetallurgprom مستقر در اوکراین در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) اعلام کرد بازگشت صادرات محصولات فولادی اوکراین از طریق بنادر یکی از مهمترین پیروزی‌های اقتصادی و دیپلماتیک در این کشور خواهد بود.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) گزارش دادند اوکراین با افزودن محصولات فولادی به فهرست محموله‌های ارسال شده از طریق بنادر دریایی، به دنبال گسترش قرارداد صادراتی است. باید توجه داشت که این یک سیگنال دلگرم کننده هم برای بازار آهن و فولاد و هم برای کل اقتصاد اوکراین است. اگر مذاکره کنندگان مستقر در اوکراین در نهایت موفق شوند شرکای بین المللی را تحت فشار قرار دهند و صادرات دریایی آهن و فولاد را احیا کنند، این یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های اوکراین در عرصه اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود.

به نقل از برخی منابع خبری، از نظر تاریخی بخش فولاد بخش کلیدی اقتصاد اوکراین به شمار می‌رود. اگر شاخص‌های اقتصاد کلان ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته را مرور کنیم، ارتباط واضحی بین سقوط یا رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین و توسعه صنعت مشاهده خواهیم کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی سال ها، تولید آهن و فولاد اوکراین تا ۵۰ درصد از کل صادرات اوکراین را تشکیل می‌داد و در سال ۲۰۲۱ قبل از جنگ، تجارت خارجی آهن و فولاد بیش از یک سوم درآمد ارزی اوکراین (۲۲ میلیارد دلار) را تامین می‌کرد و قابل مقایسه با صادرات محصولات کشاورزی بود.

با این حال باید توجه داشت که صنعت آهن و فولاد اوکراین بیشترین آسیب را از تهاجم روسیه به اوکراین در میان بخش‌های اقتصاد متحمل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت اوکراین به طور موقت کنترل تعدادی از شرکت‌های قدرتمند را پس از اشغال بخشی از Donbas در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ از دست داد و در جریان تهاجم گسترده سال گذشته روسیه به اوکراین، روس‌ها غول‌های فولادی Azovstal و کارخانه آهن و فولاد Ilyich را در ماریوپل بمباران کردند و به تصرف خود درآوردند. برخی منابع خبری اعلام کردند این دو کارخانه حدود ۴۰ درصد کل فولاد اوکراین را در سال ۲۰۲۱ تولید می‌کردند.

معامله گران در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) اعلام کردند از مارس ۲۰۲۲، شرکت‌های آهن و فولاد در قلمرو کنترل شده با زیان کار می‌کنند و با زیان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. باید توجه داشت که درآمد‌ها فقط برای پوشش بخشی از هزینه‌های متغیر کافی می‌باشد. به نقل از برخی منابع خبری پس از جنگ روسیه و اوکراین حجم کار به طور متوسط در کارخانه‌های فولادی ۸۵ درصد و شرکت‌های معدنی ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش یافت. در نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ۶.۳ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۲ تولید شد که ۳۰ درصد از رقم تولید شده در سال ۲۰۲۱ است و این با احتساب صلح آمیز بودن دو ماه اول سال ۲۰۲۲ بوده است.

Aleksandr Kalenkov رئیس شرکت Ukrmetallurgprom اظهار کرد: نشانه‌هایی از عوامل اقتصادی وجود داشت که با حمله روسیه به اوکراین مرتبط می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ به دلیل تهاجم فدراسیون روسیه، قیمت‌ها و تقاضا در بازار‌های جهانی کاهش یافت، و به ویژه، تولید ده‌ها کارخانه در کشور‌های اتحادیه اروپا نیز یا کاهش یافت یا به طور موقت متوقف شد. از سوی دیگر، هزینه محصولات فولادی در اوکراین افزایش یافت و به عنوان مثال بار لجستیکی ۴ تا ۵ برابر نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود.

تحلیل گران بازار در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) گزارش دادند در میان تمام بخش‌های اقتصاد، صنعت فولاد اوکراین بیشتر به فرصت‌های صادراتی وابسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فولادسازان نیمی از محصولات فولادی مروبط به صنعت معدن و حدود ۸۰ درصد فولاد خود را در بازار‌های خارجی فروخته اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان صادرات یعنی ۷۰ درصد از صادرات محصولات فولادی اوکراینی طریق بنادر دریایی ارسال شده است.

به نقل از چندین منبع خبری افزایش صادرات دریایی آهن و فولاد در نتیجه رفع انسداد بنادر، بر اساس برآورد‌های اولیه و نسبتاً محتاطانه، این امکان را فراهم می‌کند که بارگیری شرکت‌های فولادی از ۱۵ درصد فعلی به طور متوسط به حداقل ۳۵ تا ۴۵ درصد برسد.

معامله گران در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) اعلام کردند واضح است که تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد و توافقات با شرکای بین‌المللی در خصوص بنادر و حجم محصولات مشخصی که بتوان از طریق آن‌ها ارسال کرد، هنوز رسمی نشده است، نمی‌توان دقیق‌تر و دوراندیشانه‌تر اظهار نظر کرد. طبق پیش بینی‌ها موفقیت تجارت نیز به وضعیت فعلی قیمت در بازار‌های خارجی در زمان امضای قرارداد‌ها بستگی خواهد داشت.

تحلیلگران مرکز GMK تخمین زده اند که در شرایط فعلی، به دلیل عدم امکان ارسال سنگ آهن، آهن خام، محصولات فولادی نیمه تمام و محصولات فولادی تمام شده فولادی از طریق دریا، میزان درآمد اوکراین در دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۴۲۰ میلیون دلار کمتر از ماه نوامبر بوده است.

فعالان بازار در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) گزارش دادند عامل اجتماعی نیز در وضعیت بازار فولاد اوکراین تاثیر گذاشته است. باید توجه داشت که از سرگیری تولید این امکان را فراهم می‌کند تا کارمندانی را که در شرایط کاهش قابل توجه تولید استعفا داده یا به مرخصی اجباری رفته اند، به شرکت بازگردند.

به هر حال بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر فولادسازان و معدن کران بیکار موقت همچنان حقوق و سایر مزایای اجتماعی را به طور جزئی یا کامل از شرکت‌ها دریافت می‌کنند. باید توجه داشت که محموله‌ها نیز به طور قابل توجهی در صنایع مرتبط، به ویژه در بنادر و Ukrzaliznytsia افزایش خواهد یافت؛ بنابراین پیش بینی می‌شود تکمیل بودجه و رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین اثر مثبتی در بازار اوکراین داشته باشد.

به نقل از برخی منابع خبری هر چقدر میزان صادرات محصولات فولادی از اوکراین افزایش یابد، میزان استخراج و ذوب نیز در این کشور افزایش خواهد یافت و نقل و حمل و نقل بیشتری انجام می‌شود، بر این اساس، بودجه ایالتی و محلی نیز مالیات و هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کنند.

معامله گران در روز دوشنبه (۲۳ ژانویه) اعلام کردند در شرایط جنگ، احیای صادرات دریایی آهن و فولاد نیز پیامد‌های استراتژیک خواهد داشت. واقعیت این است که بخش فولاد روسیه تنها پس از صنعت نفت و گاز دومین صنعتی است که بیشترین درآمد را برای اقتصاد کشور روسیه به ارمغان می‌آورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه تحریم‌های بین المللی به صنعت فولاد روسیه ضربه زده است، اما باید بگوییم که آن را از بین نبرده است. باید توجه داشت که آهن خام و سنگ آهن با تولید شده در روسیه، طریق کشور‌های ثالث به بازار‌های اتحادیه اروپا ارسال می‌شود.

تحلیلگران مرکز GMK گزارش دادند روس‌ها با تخفیف‌های قابل توجه خریداران را فریب داده و در برخی موارد مصرف کنندگان، با نادیده گرفتن احساس انزجار، مجبور می‌شوند محصولی را تنها به این دلیل که جایگزین قابل قبولی ندارند، خریداری کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گسترش حضور محصولات فولادی و سنگ آهن اوکراین در بازار‌های جهانی، باعث فشار بر دولت روسیه و کاهش درآمد این کشور و همچنین تضعیف اقتصاد آن می‌شود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده