تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۸۹۹۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازگشت سنگ آهن به روند افزایشی از بهار

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن نیز همانند بسیاری دیگر از مواد اولیه صنعتی تا حد زیادی به وضعیت چین و طرح‌های توسعه‌ای این کشور وابسته است که تابعی از میزان مصرف فولاد در این کشور است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌های فصلنامه منابع و انرژی دولت استرالیا در دسامبر ۲۰۲۲، چین ۶۹ درصد از واردات سنگ آهن جهانی را بر عهده داشته و ژاپن و اتحادیه اروپا (هر کدام ۷ درصد) و کره جنوبی (۵ درصد) دیگر خریداران این کالا بودند.

پس از سال ۲۰۲۲ که سالی پر فراز و نشیب برای این محصول بود، به طوری که در اواخر اکتبر قیمت هر تن سنگ آهن به کمتر از ۸۰ دلار رسید، این محصول در چند ماه آخر سال گذشته، به روند صعودی بازگشت و این روند در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه دارد. سنگ آهن در حال حاضر به بالاترین حد شش ماهه در ژانویه امسال به ۱۲۵ دلار در هر تن رسیده است. این رقم البته همچنان پایین‌تر از سطح سال ۲۰۲۱ است، جایی که سنگ آهن به بالای ۲۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت. حتی در اوایل سال ۲۰۲۲، زمانی که این کالا به دلیل درگیری روسیه و اوکراین افزایش قیمت یافت، ۱۵۰ دلار در تن معامله می‌شد که نشان می‌دهد قیمت‌ها هنوز پتانسیل رشد بالایی را دارند.

سابرین چاودوری، رئیس بخش تجزیه و تحلیل کالا (جهانی) فیچ در این باره معتقد است: چشم‌انداز قیمت سنگ آهن به دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ در چین و بازگشایی مجدد اقتصاد این کشور افزایشی است، اما تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ این روند افزایشی محدود و کند خواهد بود. به گفته او کاهش محدودیت‌های کووید به این معنی است که فعالیت کارخانه‌ها از سه ماهه دوم به بعد افزایش می‌یابد، زیرا در سه ماهه اول، ما همچنان شاهد اختلالات زیادی به دلیل گزارش موارد ابتلا به کووید و همچنین آرامش فصلی به دلیل سال نوی چینی هستیم.

این کارشناس بازار‌های جهانی معتقد است ریسک‌های بی‌شماری پیرامون اقتصاد جهانی وجود دارد، بنابراین با کاهش سرعت اقتصاد جهانی، تقاضای جهانی ضعیف باقی می‌ماند. با این حال چین عملکرد بهتری دارد و از آنجا که این کشور بیشتر قیمت‌های فلزات را دیکته می‌کند، بنابراین چشم‌انداز بازار سنگ آهن همچنان مثبت است، هرچند باید نسبت به خطرات جهانی که می‌تواند رشد قیمت را در آینده محدود کند، محتاط بود.

به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری تحت تاثیر تورم و سیاست‌های فدرال رزرو کاهش یابد و در سال ۲۰۲۳ به ۰.۲ درصد برسد در حالی که در سال گذشته ۲ درصد بود. با این حال چین سیاست سهل‌تری در پیش گرفته که به قرنطینه‌های کمتر منتهی می‌شود و شاید بتواند جبران‌کننده کسری ناشی از نقصان رشد اقتصادی آمریکا باشد. با این حال تلاش‌هایی نیز برای ثبات قیمت‌ها در چین وجود دارد؛ ازجمله نظارت مستمر بر قیمت‌گذاری سنگ آهن و مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی تا بازار با ثبات قیمتی روبه‌رو شود. به عنوان مثال کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) اعلام کرده که برخی از ارائه دهندگان اطلاعات قیمتی مربوط به سنگ آهن را به دلیل انتشار «اخبار» نادرست که افکار عمومی را سردرگم کرده و تأثیر نامطلوبی بر بازار داشته، احضار کرده است.

NDRC اعلام کرد که شرایط صنعت و قیمت سنگ آهن را از نزدیک رصد خواهد کرد و با ادارات مربوطه برای مطالعه بیشتر و اتخاذ تدابیری برای سرکوب شدید فعالیت‌های غیرقانونی مانند ساخت و انتشار اطلاعات افزایش قیمت، احتکار و افزایش قیمت‌ها همکاری خواهد کرد تا به طور موثر از عملکرد روان بازار سنگ آهن اطمینان حاصل شود.

این مرکز اعلام کرد که به شدت نگران نوسانات قیمت سنگ آهن در بازار است، زیرا متوجه افزایش شدید و سریع اخیر شده است. با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در بازار سنگ آهن به طور کلی ثابت است، افزایش سریع قیمت‌ها بدیهی است که سوداگرانه است. این کالا در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

ژانگ هونگ، ناظر مستقل بازار، به گلوبال تایمز گفت: بازار سنگ آهن داخلی به طور کلی در وضعیت باثباتی قرار دارد و تقاضا برای فولاد با فرا رسیدن تعطیلات جشنواره بهار همچنان پایین است و انتظار افزایش تقاضا را بعد از فوریه داریم. آمار گمرک در روز جمعه نشان داد واردات سنگ آهن چین در ماه دسامبر با ۸.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن به ۹۰.۸۶ میلیون تن رسیده است. در کل سال ۲۰۲۲، چین ۱.۱۱ میلیارد تن سنگ آهن وارد کرد که ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت.

 

بازگشت سنگ آهن به روند افزایشی از بهار

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده