تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۸۸۷۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
برتری تقاضا در رینگ شمش فولاد، محرک رشد قیمت نشد

کف‏‏‌سازی میلگرد ۲۰‌هزار تومانی

‌می‌متالز - تمایل به خرید شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران بالا بود؛ اما متقاضیان حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌ها نشدند.

به گزارش می‌متالز، به‌رغم رشد نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش انتظارات تورمی میان فعالان بازار‌های کالایی در کشور، برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه در رینگ صنعتی شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران و افزایش بهای صادراتی شمش و محصولات فولادی، فروش شمش فولاد در محدوده قیمت پایه انجام شد. سیگنال‌های افزایشی حاکم بر بازار، نوردکاران را به خرید مواد اولیه بیشتر سوق می‌دهد؛ اما کاهش عرضه اعتباری و قرارگرفتن در فصل سرد سال که زمان سنتی رکود مصرفی در بازار داخل است، مانع از آن می‌شود که نوردکاران برای کسب سهم از عرضه‌های شمش به رقابت قیمتی در این بازار دست بزنند، بنابراین اغلب معاملات این بازار در محدوده قیمت پایه منعقد می‌شود. با این حال، رقابت فولادسازان برای کسب سهم از عرضه آهن اسفنجی در هفته پایانی دی‌ماه محرک رشد بهای مقاطع طویل فولادی ظرف روز‌های اخیر بود و از تثبیت بهای میلگرد در کانال ۲۰‌هزار تومانی طی روز‌های پایانی دی و زمان سنتی رکود مصرفی حمایت کرد.

استقبال از عرضه به رقابت نرخ نینجامید

نوردکاران از عرضه‌های شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته پایانی دی‌ماه استقبال زیادی کردند؛ اما برای کسب سهم از این عرضه‌ها حاضر به رقابت قابل‌ملاحظه قیمتی نشدند. به این ترتیب اغلب معاملات شمش فولاد در این بازار در محدوده قیمت پایه انجام شد. قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران ظرف هفته پایانی دی‌ماه برابر با ۱۵‌هزار و ۲۸۰ تومان تا ۱۶‌هزار و ۲۷۰ تومان تعیین شد. کف و سقف قیمت پایه نسبت به کف و سقف قیمت پایه در هفته قبل افت ۳۰۰ تومانی داشت. کاهش نرخ معامله شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف دوهفته قبل عامل اصلی عقب نشینی قیمت پایه بود.

فولادسازان روز سه شنبه ۲۷ دی‌ماه بالغ بر ۹۴‌هزار تن شمش فولاد SP۵ و SP۳ را در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. میزان تقاضای ثبت‌شده برای این میزان شمش برابر ۱۳۷‌هزار تن بود. با وجود برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان حاضر به رقابت قیمتی چندانی برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد نشدند و به این ترتیب در نهایت ۷۵‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۱۵‌هزار و ۸۷۰ تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این شمش برای خریدار به ۱۷‌هزار و ۳۴۵ تومان می‌رسد. با احتساب هزینه حمل ۵۰۰ تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیلی حدود ۱/ ۱‌درصد نرخ شمش، بهای تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش برابر ۱۹‌هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود.

شمش صادراتی گران شد

ظرف دومین هفته از ماه ژانویه اقبال به معاملات کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی بازگشت که فولاد نیز از این اقبال بی نصیب نماند و بر ارزش شمش و محصولات فولادی در بازار‌های جهانی افزوده شد. به این ترتیب، شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس ظرف یک‌هفته اخیر با ثبت رشد ۸/ ۵ درصدی با میانگین نرخ ۵۰۵ دلار به ازای هر تن معامله شد. متال بولتن بازه فروش صادراتی این محصول را برابر ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

با احتساب دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ ریالی فروش هر تن شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس برابر ۱۴‌هزار و ۳۹۰ تومان خواهد بود. البته این نرخ دلار نیمایی میانگین بهای فروش دلار در این سامانه است و فولادسازان امکان فروش دلار خود در این بازار را تا محدوده ۳۰ تا ۳۳‌هزار تومان نیز دارند. با در نظر گرفتن نرخ ۳۲‌هزار تومانی برای فروش دلار فولادسازان در سامانه نیما، بهای ریالی فروش صادراتی شمش فولاد کشور در هفته گذشته برابر ۱۶‌هزار و ۱۰۰ تومان می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت سقف بازه قیمت پایه برای عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا مطابق با قیمت صادراتی این محصول با احتساب حداکثر نرخ فروش دلار صادرکنندگان در سامانه نیما تطبیق دارد.

میانگین نرخ فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا در هفته پایانی دی‌ماه به ۱۵‌هزار و ۸۷۰ تومان رسید. با احتساب دلار نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی، بهای دلاری فروش هر تن شمش در بازار برابر ۵/ ۵۵۶ دلار خواهد بود که این رقم ۱۰‌درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس است. درصورتی که نرخ دلار نیمایی فولادسازان برابر ۳۲‌هزار تومان در نظر گرفته شود، بهای دلاری فروش شمش فولاد در رینگ روز سه شنبه ۲۷ دی‌ماه برابر ۴۹۶ دلار به ازای هر تن است که این رقم ۹ دلار کمتر از بهای فروش صادراتی آن است.

صعود آهن اسفنجی، میلگرد را گران کرد

در حالی که سرمای هوا ظرف دو روز ابتدایی هفته به تعطیلی نسبی بازار آهن و فولاد کشور منجر شد، رقابت فولادسازان برای کسب سهم از عرضه آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران طی روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه باعث شد تا میلگرد در بازار آزاد تهران مجددا به کانال قیمتی ۲۰‌هزار تومانی صعود کند. البته ظرف روز‌های ابتدایی دی‌ماه امسال میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی ۲۰‌هزار تومان صعود کرده و در این کانال قیمتی معامله شده بود، اما در این کانال قیمتی تثبیت نشد.

ظرف هفته پایانی دی‌ماه واحد‌های احیا بالغ بر ۳۲‌هزار تن آهن اسفنجی و ۱۰‌هزار تن بریکت آهن اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. از ۳۲‌هزار تن آهن اسفنجی عرضه‌شده در این بازار ۳۰‌هزار تن به شکل نقدی و ۲‌هزار تن به شکل سلف عرضه شد و برای این میزان محصول تقاضایی برابر ۶۷‌هزار و ۸۰۰ تن در بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه و امیدوار نبودن به افزایش عرضه در هفته‌های بعد باعث شد تا فولادسازان برای کسب سهم از این بازار به رقابت قابل ملاحظه قیمتی دست بزنند. به این ترتیب در حالی که قیمت پایه آهن اسفنجی برای عرضه در هفته پایانی دی‌ماه برابر ۸‌هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده بود، میانگین نرخ فروش این محصول به ۱۲‌هزار و ۵۶۰ تومان رسید. این رقم بیشترین نرخ فروش تاییدشده این محصول در این بازار است و با افزایش هزینه تولید از رشد بهای محصولات نهایی حمایت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده