تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۰
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۲۹۱۱۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولاد گران داخلی همچنان مشتری دارد

شکست رکورد تاریخی شمش فولاد

‌می‌متالز - رشد بهای شمش فولاد ادامه دارد. ناترازی میان عرضه و تقاضا به دلیل افت تولید در زمستان با تشدید بحران گازی در کشور موجب شده است تا بهای فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا رکورد تاریخی خود را بشکند. با این حال نوردکاران همچنان متقاضی خرید فولاد گران در این بستر هستند؛ چراکه با افزایش انتظارات تورمی، فعالان بازار ترجیح می‌دهند هرگونه سرمایه را به کالا تبدیل کنند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات رینگ داخلی بورس‌کالا نشان می‌دهد که با وجود کاهش تقاضا برای شمش فولاد نسبت به هفته ابتدایی بهمن‌ماه، همچنان برتری تقاضا نسبت به عرضه در این بستر معاملاتی مشهود است. نوردکاران روز گذشته با کاهش خرید، تقاضای بیش از ۱۵۴‌هزار تنی را به ثبت رساندند که حدود ۵/ ۵ درصد کمتر از هفته گذشته بود. با این حال افت تقاضا مانعی در برابر رقابت قیمتی در این بستر نشد و میانگین قیمت معاملاتی به ۱۷‌هزار و ۳۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد. این درحالی است که میانگین قیمت پایه عرضه‌ها برابر با ۱۶‌هزار و ۸۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده است و از رقابت قیمتی ۵/ ۳ درصدی در این بستر خبر می‌دهد. می‌توان گفت عامل اصلی رشد قیمتی، ناترازی عرضه و تقاضا در رینگ داخلی بورس‌کالای ایران است.

به‌طور نمونه، کارخانه فولاد خوزستان به‌عنوان اصلی‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد طی روز گذشته فقط ۳۰‌هزار تن بیلت را در این بستر برای فروش گذاشت، در حالی که میزان تقاضای نوردکاران تنها برای این فروشنده حدود ۷۲‌هزار تن بود. با وجود کاهش خرید در هفته جاری، بررسی معاملات از ناترازی بسیار مشهود در این بازار حکایت دارد. فعالان بازار معتقدند کمبود گاز و انرژی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل کاهش عرضه فولادسازان مطرح کشور دانست. با کاهش تولید موجودی انبار کارخانه‌ها نیز کاهش می‌یابد که می‌توان آن را عاملی دیگر برای افزایش قیمت‌ها دانست. از طرفی رشد نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش انتظارات تورمی موجب شده است تا شمش فولاد با این نرخ در بورس‌کالا مشتری داشته باشد. می‌توان گفت با وجود اینکه بهای فولاد در کانال ۱۶‌هزار تومانی تثبیت شده و حتی به کانال ۱۷‌هزار تومانی نیز رسیده است، نوردکاران به دلیل داشتن انتظار افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی و به‌خصوص طی سال آینده ترجیح می‌دهند عمده سرمایه خود را به کالا تبدیل کنند. در نتیجه با وجود افزایش بیش از ۲ هزارتومانی میانگین قیمت معاملاتی از ابتدای زمستان، همچنان حاضر به خرید از این بستر هستند. البته امکان کاهش قیمت‌ها از انتهای زمستان با گرم‌تر شدن هوا و کاهش بحران گازی کشور نیز وجود دارد؛ چرا که احتمال افزایش عرضه‌ها و افت ناترازی در این بازار افزایش پیدا می‌کند. افزایش قیمت‌ها همچنین موجب تشدید واگرایی بین قیمت شمش داخلی و میانگین قیمت شمش صادراتی فوب خلیج‌فارس شده است. در حالی که قیمت صادراتی فولاد ایران در بازار‌های جهانی در سطح ۵۴۳ دلار به‌ازای هر تن قرار دارد، قیمت شمش فروخته‌شده در بورس‌کالا طی روز گذشته به ۶۰۷ دلار به ازای هر تن رسید که بسیار گران‌تر از قیمت صادراتی است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده