تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۸۷۶۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

ایران به عربستان شمش آهن و فولاد صادر می‌کند

‌می‌متالز - قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: حدود ۹۶ درصد از کالا‌های صادر شده به عربستان سعودی را شمش آهن و فولاد تشکیل می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: در سال گذشته عملا صادرات ایران به عربستان سعودی متوقف بود و کل عدد ثبت شده در این حوزه حتی به ۴۲ هزار دلار نیز نمی‌رسید، اما از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ایران بیش از ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار به عربستان سعودی صادرات داشته است.

وی درباره سبد صادراتی ایران به این کشور عربی نیز توضیح داد: در ۴۰ روز اخیر بیش از ۳۰ هزار تن شمش فولاد به ارزش بیش از ۱۴ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار به عربستان سعودی صادر شده است. همچنین حدود ۶۰ تن انگور بی‌دانه به ارزش ۱۲۶ هزار دلار نیز به عربستان صادر شده است. به این ترتیب حدود ۹۶ درصد از کالا‌های صادر شده به عربستان سعودی را شمش آهن و فولاد تشکیل می‌دهند و بدنه کامیون و سنگ مرمر نیز دیگر کالا‌های صادراتی ایران به عربستان سعودی بوده است.

وی همچنین از افزایش قابل توجه میزان تجارت مشترک ایران با این قاره خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا اواسط دی‌ماه میزان تجارت دو طرف به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده که بیش از ۹۳ درصد آن سهم صادرات ایران به ۴۴ کشور آفریقایی بوده است.

وی ادامه داد: مقصد اصلی کالا‌های ایرانی در آفریقا، آفریقای جنوبی بوده که با خرید بیش از ۲۸۱ میلیون دلار کالای ایرانی سهم ۲۶ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده است. پس از آن موزامبیک، غنا، سودان و نیجریه دیگر کشور‌هایی بودند که ایران بیشترین صادرات را به آن‌ها داشته است.

وی اضافه کرد: در میان کشور‌های صادر کننده کالا به ایران نیز تانزانیا، کنیا، آفریقای جنوبی، غنا و سیشل اصلی‌ترین کشور‌ها بودند. پیش‌بینی می‌شود با تداوم چند جانبه‌گرایی و توجه ویژه به بازار آفریقا در آینده میزان این تجارت مشترک نیز افزایش بیشتری پیدا کند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده