تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۷۲۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۱۴۰ درصدی تجارت با ترکیه

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صادرات غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با استناد به آمار گمرک گفت: در ۴ ماه نخست ۱۴۰۱ حجم مبادلات ما با ترکیه ۳.۸ دهم میلیارد دلار بوده، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر صادرات غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در گفتگو با «رادیو اقتصاد» درباره دلایل رشد صادرات ایران به ترکیه توضیح داد: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۴ ماه نخست ۱۴۰۱ حجم مبادلات ما با ترکیه ۳.۸ میلیارد دلار بوده است. از این میزان تجارت، ۲ میلیارد دلار به صادرات ایران به ترکیه و ۱.۸ به واردات ایران از ترکیه مربوط می‌شود. در ضمن حجم تجارت ما با ترکیه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر صادرات غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که بیشترین صادرات ایران به ترکیه چیست؟، گفت: عمده صادرات ما گاز طبیعی، اوره، فلزات شامل آلومینیوم، روی، مس کاتد، شمش آهن و فولاد، یکسری از پلیمرها، صنایع دستی و جواهرآلات است.

پیلتن در خصوص اینکه آیا برای کاهش خام فروشی و گسترش زنجیره ارزش افزوده بسیاری از محصولات به منظور افزایش صادرات به ترکیه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟، اظهار داشت: با رویکرد‌های جدیدی که در ماه‌های اخیر توسط دولت جدید شکل گرفته، داریم به سمت توسعه صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالاتر و نیز کالا‌های دانش بنیان حرکت می‌کنیم. سازمان توسعه تجارت هم آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای تشویق به صادرات کالا‌های با ارزش افزوده بالاتر، کالا‌های دانش بنیان و کالا‌هایی که متضمن خروج یک کالای با ارزش دیگری مثل آب است، تدوین کرده و به رایزنان بازرگانی ابلاغ کرده است. ما در نمایشگاه‌ها و همایش‌های تجاری روی این نوع محصولات بیشتر تمرکز داریم و امیدواریم با حمایت‌های دولت بتوانیم صادرات کالا‌های با ارزش افزوده را در سال‌های آینده افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ما در سایر کشور‌های منطقه غرب آسیا هم شاهد افزایش صادرات بوده ایم؟، گفت: بله خوشبختانه صادرات ما به کشور‌های عمان، قطر و امارات نیز افزایش داشته و در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۱ صادرات ما به کشور‌های غرب آسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده