تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۷۲۶۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان:

صادرات به عمان در چهار ماهه امسال ۱۳۴ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: حجم صادرات ایران به عمان در چهار ماهه نخست امسال با افزایش ۱۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ۴۱۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش می‌متالز، محسن ضرابی روز دوشنبه در حاشیه همایش بررسی فرصت‌های تجاری عمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان پیش‌بینی کرد حجم صادرات ایران به عمان تا پایان امسال افزون بر ۱.۲ میلیارد دلار شود.

وی اظهار داشت: حجم مبادله‌های بازرگانی ایران و عمان در چهار ماهه امسال با رشد ۸۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۶۴۷ میلیون دلار رسید که با توجه به روند توسعه زیرساخت‌های مالی و اقتصادی ۲ کشور تا پایان امسال به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با اشاره به افزایش حجم روابط اقتصادی بین ایران و عمان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سال‌های اخیر گفت: سال ۱۳۹۲ مجموع حجم معامله‌های ۲ کشور ۲۲۱ میلیون دلار بود که این مقدار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار و صادرات در همین مدت از ۱۴۶ میلیون دلار به ۷۴۶ میلیون دلار افزایش یافت.

وی افزود: بهبود زیرساخت خطوط مشترک هوایی و دریایی، ثبت شرکت و فراهم بودن شرایط اقامت ۱۴ روزه بدون روادید و دریافت روادید بیش از ۱۴ روز در فرودگاه، رونق مبادله‌ها بین ایران و عمان را در پی دارد.

ضرابی تصریح کرد: افزایش صادرات ایران و عمان نیازمند حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های تخصصی عمان است و بر این پایه، مهر ماه امسال سه هیات اقتصادی اتاق‌های بازرگانی از ایران در نمایشگاه عمان حضور می‌یابند.

وی گفت: با توجه به وجود قرارداد تجارت آزاد کشور عمان با ۱۶ کشور عربی-آفریقایی، چهار کشور اروپایی، آمریکا و سنگاپور، فرصت صادرات مجدد در راستای توسعه صادرات تولیدکنندگان ایران فراهم است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان خاطر نشان کرد: مقدار واردات عمان در سال گذشته ۳۱ میلیارد دلار بود که سهم ایران از آن ۷۱۶ میلیون دلار و معادل ۲.۳ درصد واردات این کشور است.

وی با پیش‌بینی افزایش صادرات ایران به عمان در سالجاری به چهار درصد افزود: امسال با توجه به روند رشد مبادله‌ها، ظرفیت افزایش ۱۰ درصدی صادرات کشورمان به عمان وجود دارد.

به گفته ضرابی، افزون بر نیمی از واردات کشور عمان، محصولات کشاورزی ایران است.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با اشاره به حضور ۸۵ هزار گردشگر عمانی با درآمدزایی ۲۵۰ میلیون دلار پیش از شیوع کرونا (اسفند ۹۸) برای ایران، افزود: استان سمنان در حوزه صنعتی، لوازم خانگی، کشاورزی و گردشگری ظرفیت توسعه مبادله‌های اقتصادی دارد.

وی با یادآوری ۶۲۰ میلیون دلار واردات ایران از عمان در سال گذشته، گفت: توسعه خطوط کشتیرانی به بندر بزرگ سوهار در راستای کاهش زمان و هزینه صادرات، بهبود شرایط نقل و انتقال مالی با توافق صندوق توسعه ملی از جمله فعالیت‌های توسعه مبادله‌های اقتصادی ۲ کشور است.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده