تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۸۷۶۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
۴۶‌درصد عرضه شمش فولاد بدون مشتری ماند، ورق با رقابت ۳۶درصدی معامله شد

دوگانه رونق و رکود رینگ فولاد

‌می‌متالز - هیجان برای خرید شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران فروکش کرد؛ اما متقاضیان ورق، حاضر به رقابت قیمتی تا ۳۶درصد برای کسب سهم از این عرضه‌ها شدند. عدم‌عرضه شمش فولاد به شکل اعتباری در شرایطی که صنایع تکمیلی با چالش تامین نقدینگی روبه‌رو هستند، باعث شد تا اغلب معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در نرخی نزدیک به قیمت پایه انجام شود.

دوگانه رونق و رکود رینگ فولاد

به گزارش می‌متالز، اصلاح قیمت فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به‌سرعت بر روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز اثرگذار شد و از حجم معاملات این محصول کاست؛ هرچند با توجه به ارزنده‌بودن بهای مقاطع نسبت به نرخ شمش، افت نرخ چندانی در بازار میلگرد حاصل نشد.

فروکش کردن تقاضا در رینگ شمش

نوردکاران برای دومین هفته متوالی استقبال گرمی از عرضه‌های شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران نداشتند. کاهش استقبال از عرضه شمش فولاد در حالی در این بازار رقم خورد که چالش تامین گاز برای واحد‌های فولادی ادامه دار شده و واهمه از کاهش عرضه طی هفته‌های آینده جدی است. با این حال، چالش کمبود نقدینگی نوردکاران، عدم‌عرضه شمش به شکل اعتباری و عرضه شمش فولاد با قیمت پایه‌ای گران‌تر از نرخ صادراتی آن و حتی بالاتر از بهای صادراتی محصولات فولادی باعث شد تا ۴۴‌درصد از شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا طی سومین هفته دی‌ماه، بدون مشتری بماند.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه نوزدهم دی‌ماه در بازه قیمتی ۱۵‌هزار و ۵۷۵ تومان تا ۱۶‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. عدم‌استقبال خریداران از شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف دومین هفته از دی‌ماه باعث شد تا از قیمت پایه این محصول برای عرضه در رینگ روز نوزدهم دی‌ماه کاسته شود؛ اما همچنان قیمت پایه عرضه شمش فولاد در بورس‌کالای ایران بیش از نرخ صادراتی آن فوب خلیج‌فارس با احتساب میانگین نرخ ارز نیمایی است. صادرات شمش فولاد کشور همچنان تحت فشار کاهش قیمت قرار دارد.

این محصول با میانگین نرخی در محدوده ۴۷۷ دلار فوب خلیج‌فارس معامله می‌شود؛ این در حالی است که بیلت فولاد صادراتی CIS نرخی برابر ۵۲۰ دلار دارد. تحریم و دشوار شدن صادرات عامل اصلی ارزان‌فروشی شمش فولاد ایران در بازار‌های صادراتی است. با احتساب ارز نیمایی ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی، معادل ریالی بهای صادرات هر تن شمش فولاد کشور برابر ۱۳‌هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. البته نرخ ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان، میانگین بهای فروش ارز در بازار داخل بوده و عمدتا فولادسازان ارز خود را با نرخی بالاتر در این سامانه به فروش می‌رسانند.

اگر بورس‌کالا، قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را براساس نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس تعیین می‌کرد، کف قیمت پایه براساس نرخ دلار ۳۳‌هزار تومان و سقف قیمت پایه براساس دلار ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده بود. به این ترتیب در شرایط کنونی صنایع تکمیلی باید خرید‌های خود را با نرخ ارز حداقل ۳۳‌هزار تومانی انجام دهند. این نرخ بالاتر از بهای فروش ارز صنایع در سامانه نیماست. این در حالی است که نوردکاران موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما و فروش در این سامانه با نرخی کمتر از ۳۳‌هزار تومان هستند. به این ترتیب صنایع تکمیلی متحمل زیان خرید مواد اولیه با نرخ ارز توافقی و فروش با نرخی کمتر می‌شوند. از ۱۰۸‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در بورس کالای ایران تنها ۶۱‌هزار تن شمش فولاد با نرخ میانگین ۱۵‌هزار و ۷۹۰ تومان به فروش رفت. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده این شمش برابر ۱۷‌هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

رکود معاملات شمش به بازار آزاد مقاطع رسید

عدم‌رقابت نوردکاران برای خرید شمش فولاد، تاثیر خود را بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نیز گذاشت و اگرچه این محصول بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل معامله شد، اما به گفته فعالان بازار آزاد، از میزان خرید در این بازار کاسته شد. در شرایط کنونی هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۶ در بازار آزاد تهران با نرخی در کانال قیمتی ۱۹‌هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رود که این نرخ نسبت به نرخ فروش آن در ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۳/ ۱۰ درصدی داشته، این در حالی است که در این بازه زمانی بهای ارز در بازار آزاد صعود ۳۱ درصدی را تجربه کرده و بنابراین باید اذعان کرد که نرخ این محصول با توجه به انتظارات تورمی در کشور رشد محسوسی نداشته است.

ورق چرا گران شد؟

در حالی که شمش فولاد با کمترین رقابت ظرف سومین هفته از دی‌ماه معامله شد، رینگ ورق با استقبال پرشور متقاضیان مواجه شد، به نحوی که نرخ فروش این محصول در برخی معاملات تا ۳۶‌درصد بیش از نرخ پایه قیمت خورد. با توجه به رقابت قیمتی قابل ملاحظه انجام‌شده بر سر عرضه‌های ورق و با توجه به سابقه رفتاری بورس‌کالا و وزارت صمت، احتمال ابطال این معاملات وجود دارد. البته حتی در صورت ابطال معاملات نیز گرانی ورق از برآورد فعالان این بازار از رشد قیمت‌ها حکایت دارد. به این ترتیب واهمه از رشد نرخ ارز و صعود انتظارات تورمی همچنان بر معاملات کالایی سایه افکنده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده