تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۴
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۱۰۸۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

وجود ۴ میلیون تُن آهن مازاد در استان تهران

‌می‌متالز - بیش از ۱۵ میلیون تُن مازاد آهن در کشور و ۴ میلیون تُن مازاد در استان و شهرستان‌های تهران داریم، در حالی که این می‌تواند در صادرات به کار گرفته شده و ارزآوری به دنبال داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، با آغاز سال جدید شمسی بر اساس اظهارات مسوولان دولتی و روسای اتحادیه آهن‌سازان و فروشندگان آهن و فولاد مقرر شده بود تا قیمت آهن بیش از این افزایش پیدا نکند، در حالی که در حال حاضر قیمت هر شاخه آهن در بازار ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که سال گذشته قیمت آهن در مرز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و این افزایش بیش از ۱۴ درصدی را در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا با وجود صادرات آهن به کشور‌های همسایه و ارزآوری نباید شاهد کاهش قیمت آهن باشیم؟

در حال حاضر ساخت و ساز در شهرستان‌های استان تهران با رکود همراه شده و تنها ساخت و ساز متعلق به مسکن ملی است که از سوی دولت در حال اجرایی شدن است، اما مردم به دلیل افزایش قیمت آهن و فولاد توان ساخت و ساز ندارند و همچنان منتظرند تا دولت برای کاهش قیمت آهن و فولاد اقدام اساسی صورت دهد.

هرچند ورود بخش خصوصی می‌توانست موجب رونق بازار آهن و فولاد شود، اما این بخش با ورود به بازار بیشتر موجب کسادی و هرج و مرج در بازار شده‌اند، چراکه فعالیت کاذب و احتکار موجب متضرر شدن فعالان حوزه ساخت و ساز شده و فعالانی که صادقانه پای به بازار گذارده و در حال فعالیت هستند از احتکار و سودجویی عده‌ای دلال به ستوه آمده‌اند، اما کو گوش شنوا.

متأسفانه زنجیره تولید و توزیع فولاد و آهن خیلی ضابطه‌مند نیست و همین عامل موجب شده تا تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای قیمت آهن و فولاد را با افزایش مواجه کند.

علاوه بر استان تهران که در زمینه ساخت و ساز دچار رکود شده، شهرستان‌های این استان هم وضعیت‌شان خیلی بهتر از پایتخت نیست و فروشندگان آهن و فولاد نیز در وسط گودالی گیر افتاده‌اند که خلاصی از آن بسیار دشوار است.

خبرنگار در راستای بررسی وضعیت بازار آهن و فولاد و چرایی و چگونگی افزایش قیمت این اقلام در شهرستان‌ها و استان تهران گفتگویی را با حبیب‌الله بشارتی رئیس و هادی بحری نایب‌رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران ترتیب داده است.

بیش از ۹۵ درصدی آهن‌آلات در کشور تولید می‌شود

بشارتی با تأکید بر اینکه ایران در زمینه تولید آهن و فولاد در منطقه خاورمیانه پیشتاز است، اظهار کرد: کشورمان در زمینه آهن و فولاد واردات بسیار کمی دارد و بیش از ۹۵ درصد آهن‌آلات در داخل تولید و این یک مزیت محسوب می‌شود، چراکه اگر در پی واردات آهن‌آلات و فولاد بودیم وضعیت بدتری داشتیم و قادر به صادرات نبودیم و ارز‌های زیادی هدر می‌دادیم.

وی درباره اینکه مازاد تولید آهن در کشور و استان تهران چقدر است؟ چنین پاسخ داد: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون تُن مازاد تولید آهن در کشور و ۴ میلیون تُن مازاد در استان و شهرستان‌های تهران داریم، در حالی که این می‌تواند در صادرات به کار گرفته شود.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به سوال دیگر که چرا در زمینه آهن‌آلات و فولاد صادرات متناسب با تولید نداریم؟ عنوان کرد: نخست اینکه به دلیل گرانی آهن‌آلات و شرایط جغرافیایی اقدام خاصی برای ساخت و ساز صورت نمی‌گیرد و در نتیجه آهن‌آلات و فولاد مازاد در کشور بیش از قبل می‌شود، در ثانی مدیریت درستی برای صادرات وجود ندارد و تحریم‌ها نیز موجب شده تا صادرات آهن به خوبی پیش نرود.

بشارتی یادآور شد: نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از سودجویان با احتکار آهن‌آلات و فولاد علاوه بر افزایش قیمت‌ها، جوُ روانی جامعه را متشنج می‌کنند و با فروش آزاد آهن در بازار سود‌های کلانی به جیب می‌زنند و این معضل به‌خصوص در کلانشهر‌ها مانند تهران وجود دارد.

وی متذکر شد: از سویی سودجویانی که با احتکار آهن‌آلات و فولاد موجب گرانی این محصولات می‌شوند، آن را وارد بورس کالای ایران می‌کنند و به چندین قیمت بازار به فروش می‌رسانند، البته طی چند روز گذشته متقاضیان خرید آهن در بورس کالای ایران آنچنان زیاد نبود و شمش و طلا مشتریان به مراتب بیشتری داشت.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران افزود: در حال حاضر مصرف داخلی آهن و فولاد بسیار خوب است، اما مشکل اینجا است که مازاد این محصولات صادر نمی‌شوند و با افزایش احتکار علاوه بر گرانی، ساخت و ساز نیز با کُندی پیش می‌رود، در حالی که با مازاد ۱۵ میلیون تُنی تولید آهن در کشور قیمت‌ها باید بسیار پایین‌تر می‌بود و در استان و شهرستان‌های تهران نیز قیمت‌ها دست کمی از سایر استان‌ها ندارد.

بشارتی در پاسخ به سوال دیگر که ورود سرمایه‌گذاران به بازار آهن و فولاد را چقدر در متعادل شدن قیمت‌ها موثر می‌دانید؟ تشریح کرد: سوال خوبی پرسیدید. ورود دلالان و سودجویان برای برهم زدن بازار یک طرف ماجرا است و باید با آن برخورد جدی صورت بگیرد، ورود سرمایه‌گذاران نیز برای رونق بازار و افزایش خرید و فروش و ساخت و ساز طرف دیگر قضیه است.

وی ادامه داد: طی ماه‌ها و سال‌های گذشته ورود افراد سرمایه‌دار غیرمتخصص موجب شده تا بازار فولاد و آهن دچار چالش شده و بعضاً پول‌هایی در بازار رد و بدل می‌شود که ارتباطی به بازار آهن و فولاد ندارد.

رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران تبیین کرد: این موضوع موجب شده که تقاضای کاذبی در بازار ایجاد شود و اقدام برای حفظ سرمایه در بازار با آهن و فولاد نقطه مبهمی است که بنده بار‌ها عرض کردم، وقتی برای وظایف افراد در موضوعات اقتصادی تعریف داریم، حال تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان، مانند ما که در حوزه توزیع (کلی و مویرگی) فعالیت داریم نباید دولت اجازه دهد که افرادی وارد حوزه شوند که ارتباطی با بازار فولاد و آهن ندارند.

مقابل رانت در بازار آهن‌آلات و فولاد می‌ایستیم

نایب‌رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران هم با بیان اینکه قیمت‌گذاری آهن و فولاد در بورس موجب ثبات بازار خواهد شد، افزود: وقتی بورس وارد بازار آهن و فولاد می‌شود از آسیب به اقتصاد کشور جلوگیری خواهد کرد و افراد نابابی که ناشیانه و با رابطه وارد بازار آهن و فولاد شده‌اند، دست‌شان از بازار و تنش در آن قطع خواهد شد.

بحری با تأکید بر اینکه دولت اختیارات لازم را به اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران برای مقابله با دلالان و سودجویان بازار آهن‌آلات و فولاد نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم در بازار آهن و فولاد چه خبر است و سودجویان کجا لانه کرده و در پی ضربه زدن به بازار و اقتصاد کشور هستند و اگر اختیارات لازم را داشته باشیم قادر خواهیم بود دست متخلفان را با معرفی آنان به قوه قضائیه قطع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بازار آهن و فولاد نیز رانت وجود دارد؟ گفت: در همه صنوف رانت داریم، اما اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران فراوان اتفاق افتاده که این اتحادیه از وقوع رانت در صنوف خود جلوگیری کرده و اجازه نداده کوچک‌ترین رانتی وارد این صنوف شود و اتحادیه آلوده گردد.

نایب‌رئیس اتحادیه آهن‌سازان شهرستان‌های استان تهران درباره اینکه چقدر امیدوار است که قیمت آهن‌آلات و فولاد در آینده کاهش پیدا کند؟ مطرح کرد: قیمت آهن بستگی زیادی به افزایش یا کاهش دلار دارد و خوشبختانه طی ماه‌های گذشته با تلاش دولت خدمتگزار و مردمی قیمت دلار کاهش یافته، اما قیمت آهن و فولاد کاهش نشده و باید در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.

بحری تصریح کرد: سود رسته‌های فعال در محصولات فلزی، آهنی، فولادی و چدنی شامل انواع شمش، بلوم، بیلت، اسلب، ورق، صفحه، سپری، تسمه، لوله نورد یا رول، میله و میلگرد، نبشی، ناودانی، قوطی، پروفیل، تیرآهن، ریل، پودر فلزات و قطعات آهنی- فولادی به مراتب کمتر از اینتکد مالیاتی است.

منبع: تهران نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده