تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۱۰۸۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

اثر افزایش عوارض شمش در بازار آهن

‌می‌متالز - گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی از تداوم و استمرار آرامش در بازار بود.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی از تداوم و استمرار آرامش در بازار بود به طوری که شاهد ثبات تا کاهش قیمت آهن آلات در کلیه زیرمجموعه‌ها بودیم.

قیمت دلار هم روز گذشته با ادامه روند نزولی حمایت کف خط روند حدودا یکساله را واگذار کرد؛ به این صورت که در ابتدای روز هر دلار تا نیمه‌های ۴۸ هزار تومان رسید، اما مجددا تا کانال ۴۹ هزار تومان افزایش یافت و در پایان روز با کمی کاهش روی ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

بررسی روند قیمت آهن آلات

به دنبال ادامه روند ثابت و کاهشی قیمت آهن کیلویی در بازار آهن داخلی، قیمت روزمیلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد، اما برخی مبادی فروش کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان نیز اعمال کردند.

در یک ماه گذشته قیمت میلگرد به طور میانگین حدود ۲ هزار تومان کاهش داشت به عنوان نمونه قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن در پایان ماه خرداد در هر کیلو ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد، اما در روز‌های پایانی تیرماه حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمتگذاری شد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اکثر کارخانه‌ها بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت، اما قیمت تیرآهن کوثر اهواز و کرمانشاه تغییر نداشت. قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و سپری هم عمدتا ثابت اعلام شدند، اما قیمت نبشی ناب تبریز و آریان فولاد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داشتند.

قیمت ورق آهنی در چند کارخانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی هم در عمده مبادی فروش با کاهش ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت روز قوطی پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها ثابت اعلام شدند، اما قیمت پروفیل کیان پرشیا کاهش ۵۰۰ تومانی داشت. قیمت روز لوله مانیسمان، لوله داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها هم ثابت اعلام شدند.

همانطور که از آمار برمی‌آید بازار همچنان راکد است و عدمه قیمت‌ها ثابت است. به نظر می‌رسد این رکود و سرکوب تصنعی قیمت‌ها که در همه بازار‌ها مشاهده می‌شود و سیاست‌های انقباض پولی که بازارساز ایجاد کرده است ممکن است نتایج چندان مثبتی در بر نداشته باشد احتمالا زمانی که دوباره پول هم به اقتصاد تزریق نشود و وام‌ها مجدد باز نشود تغییر در اوضاع فعلی حاصل نخواهد شد.

همچنین با توجه عدم استقبال از معاملات بورسی هفته جازی و هفته آینده قاعدتا باید روی نرخ پایه ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شود با این حساب میانگین نرخ شمش به کمتر از ۱۹۲۰۰ تا ۱۹۳۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند، از همین رو نرخ پایه میلگرد هم بدون ارزش افزوده حدود ۲۱۳۰۰ تومان برآورد می‌شود و قیمت تیر هم به ۲۲ هزار تومان می‌رسد.

براساس آمار امروز حدود ۵۳۱ هزار و ۵۳۰ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان ۱۷۳ هزار و ۵۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد، نرخ این محصول ۱۹ هزار و ۶۵۰ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر کاهش ۱/۵ درصدی نرخ این محصول است حجم آن نیز ۸ درصد کاهش دارد. گفتنی است تختال C، ورق سرد B و ورق گالوانیزه G از جمله محصولاتی است که امروز عرضه می‌شود.

افزایش ۲ درصدی عوارض شمش

شنیده‌ها حاکی از افزایش ۲ درصدی عوارض صادراتی شمش فولادی است. به این صورت که از ۰/۵ درصد به ۲ درصد افزایش یافته که بیانگر افزایش ۴ درصدی عوارض این محصول است.

طبق آمار در شرایطی عوارض شمش ۴ برابر شده که نرخ این محصول در بازار‌های جهانی با افت قیمت مواجه بوده و در دریای سیاه در هر تن به ۴۵۵ دلار نیز رسید.

از آنجایی که محصولات میانی حدود ۷۰ درصد از کل صادرات فولاد را به خود اختصاص می‌دهد افزایش ۴ برابری عوارض صادرات به زیان این بخش منجر خواهد شد به طوری که احتمال دارد با صادرات فولاد میانی دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و ارز کمتری نیز وارد کشور شود.

گفتنی است با تصویب هیأت وزیران عوارض صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله حدود ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و نرخ عوارض صادرات آهن اسفنجی نیز ۵ درصد تعیین شده است.

در اردیبهشت سال گذشته نیز بازرساز برای کنترل قیمت‌های داخلی به افزایش نرخ عواض محصولات صادراتی اقدام کرد به از دست رفتن بازار‌های صادراتی و کاهش صادرات منجر شد، با این حال باید منتظر تأثیر این ابلاغیه در بازار‌های داخلی باشیم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده